Beste bonusprogram ved flytting til USA

raskefot

ScanFlyer Blue
Hei!
Til sommeren flytter jeg til Houston sammen med ektefellen. Vi blir der i 3, muligens 4, år. Jeg prøver å finne det mest fordelaktige bonusprogrammet med tanke på opptjening, status (loungetilgang) og uttak til feks oppgraderinger.

Vi er for tiden medlem av følgende:
Star: Eurobonus, Miles&More, MileagePlus, Dividend Miles, ANA Mileage Club
Skyteam: Flying Blue
One World: AAdvantage

Det er for tiden bare Eurobonus jeg har noen poeng hos (omtrent 30k, og kan få slengt inn ca 15k via Trumf). Vi var en tur i Houston forrige måned med LH i economy (discounted :(), men vi har ikke plassert eventuelle miles fra den turen noe sted ennå.
Vi regner med å reise hjem til Norge minst én gang hvert år, et par ganger sannsynligvis med RTW-billetter. Ellers blir reiseaktiviteten trolig mest domestic i USA, omtrent én tur annenhver måned.

Da vi kommer til å være stasjonert i Houston, tenker jeg at MileagePlus vil være det mest opplagte valget, i alle fall med et United MileagePlus Explorer-kort.

Er det noen som har erfaring med nevnte kort, evt andre kombinerte kreditt- og FF-kort som kan komme med tips eller råd? Vil United være opplagt siden IAH er den største huben? Hva vil være raskeste vei til Gold, uansett program? Ved utreise til sommeren flyr vi business, og med AAs Elite Status Challenge kan vi oppnå Gold allerede. Kan det være aktuelt?

Jeg har nå et alt for komplisert og omfattende Excel-ark som sammenligner programmene, men blir ikke særlig klokere. Alle tips og råd mottas med største takknemlighet :)

MileagePlus Expolorer ville være mitt ubetingede valg. Jeg bruker det selv. Cluet er å være konsekvent - å bruke ørten Starprogrammer gir null mening med mindre du flyr veldig mye.

Bruk av UA-kort gir deg også space-available upgrade til F innenlands hvis du oppnår status, selv om jeg ser Tommy klage på sin score selv som 1k ...

Uansett - bruk et amerikansk program.

MileagePlus virker som et naturlig valg, men jeg ville ikke lagt for mye vekt på de ulike kredittkortene som tilbys. Erfaringsmessig er det vanskelig å få tak i de om man ikke har en OK credit score. Jeg har ikke søkt på MileagePlus Explorer selv, men vet om flere som måtte jobbe litt med å bygge credit score i et par år før de fikk gjennom sin søknad.

Det som måtte tale mot MilagePlus, er at det forlengst har gått inflasjon i status. Spesielt fra HUBer, men også pga kredittkortet deres. United Premier Access-produkt ser pent ut på papiret, men når 70-80% av de reisende kvalifserer for det, er ikke priority check-in, security, boarding og bag tags like mye verdt lengre. Upgrades kan man ofte se langt etter også - jeg har sett lister på over 50 navn for upgrades til 2 (av 8) F-seter. United har også fått en hel del kritikk for sine "tens of dollars" upgrades til statusløse. Hvor jeg, som ikke har status hos United, får tilbud om å kjøpe billige upgrades ved innsjekk. Mens mine kolleger med 1K og billett på samme fly, ikke får det samme tilbudet.

Hei,

Jeg var i noenlunde samme situasjon som deg da jeg flyttet til Houston i juli 2012.

Hovedspørsmålet du bør stille deg er om du primært er ute etter poeng for å bruke på bonusreiser eller om du først og fremst er ute etter perks (dvs at du normalt sett ikke flyr business class).

Hvis du primært er ute etter poeng så ville jeg utvilsomt valgt et amerikansk program. UA har vel best rykte ift uttak av bonusreiser, og det er også kjekt at SAS er med i samme allianse dersom du ser for deg å ta ut bonusreiser til Norge, men med TAM, US og Qatar på vei inn i Oneworld så kan de fort bli konkurransedyktig på rutenett. Ulempen er at det er flere flyselskaper med fuel surcharges i AA sitt program, særlig BA hvis du ser for deg å bruke poeng på å fly til Europa.

Ift kredittkort så er det offisielt vanskelig for personer uten amerikansk kreditthistorie, men jeg gikk direkte til en Chase bank og viste fram lønnsslippen (expatlønn hvor boutgifter dekkes gjennom gross-up av bruttolønn er kjekt i så måte) og sa at jeg trengte kreditt, og da måtte jeg bare sette inn USD 10000 på en konto hos dem så kunne de skrive en personlig anbefaling til kredittavdelingen om at jeg skulle få det kredittkortet jeg ville (MileagePlus Explorer). Pengene kunne jeg ta ut av kontoen neste dag om jeg ønsket, det var kun en formalitet ift kredittavdelingens regler sa de i banken. Kredittkort ordnet seg på flekken, riktignok bare med USD 2000 i kreditt i første omgang, men så snart man har etablert et kundeforhold er det lett å øke kreditten etter ca 6 måneder uten betalingsanmerkninger. (Merk at min erfaring er spesifikt med Chase og UA, og det er mulig Citibank som administrerer AA sine kort er strengere)

Hvis du derimot først og fremst er ute etter perks, og da særlig loungetilgang på dine domestic reiser, kan det være like aktuelt å bygge status i et ikke-amerikansk program. De amerikanske programmene gir nemlig ikke loungetilgang domestic, men dersom du f.eks. har et Eurobonus gullkort kommer du inn uansett. Dette er spesielt aktuelt dersom du ikke ser for deg å fly tilstrekkelig til å nå toppnivåene i de amerikanske programmene (typisk 75000-100000 miles pr år) hvor man får tilgang til mer perks og flere gratis oppgraderingsmuligheter.

UA har også status challenge slik som AA, så du burde klare å komme deg opp på Gold rimelig raskt i begge programmene.

I forhold til inflasjon i status som nevnes ovenfor så kan det godt hende at UA er verst ute der akkurat nå, men så snart AA og US gjennomfører sammenslåingen sin i løpet av 2013/2014 tror jeg ikke AA kommer til å være noe særlig bedre.

Utvalget av direkteflights fra Houston er naturlig nok best gjennom UA/Star Alliance, men for de reisene du skal betale av egen lomme må du være obs på at United ofte priser sine direkteflights betydelig høyere enn konkurrentenes (og sine egne) connections.

Valget mitt falt ned på UA da jeg flyttet hit, først og fremst fordi jeg ønsket å forbli i Star Alliance. Jeg hadde EB gullkort fra før som jeg kunne bruke til loungetilgang m.m. i en overgangsfase, og det er mange internasjonale direkteflighter med UA/Star fra IAH hvor man slipper transit med immigration og customs internt i USA på internasjonale reiser (man må sette av 2 timer ekstra til sånt dersom man mellomlander i USA). En annen faktor som talte for UA var at man automatisk får Economy+ for meg selv og opptil 8 medpassasjerer så lenge jeg har UA Gold eller bedre. Siden jeg flyr minimalt domestic betyr det lite for meg at jeg ikke får domestic loungetilgang, ettersom jeg får tilsendt et knippe United Club loungepass pr år gjennom MileagePlus Explorer kredittkortet.

Lykke til med valget og flyttingen! Houston er en kjempemessig by!

Herlig! Takk for gode råd! Det med manglende credit score har jeg tenkt på kan bli en utfordring. Men å gå rett til banken hadde ikke slått meg. Det ser ut til at jeg også kommer til å satse på MileagePlus Explorer, og stort sett legge opp poeng hos UA, evt LH.

Status-inflasjonen er, etter hva jeg har lest, så ille hos alle de store amerikanske at det vil være nytteløst å prøve å få noe ut av det med vår forventede reiseaktivitet. Da blir det heller uttak til et par fine ferieturer de neste tre årene.

Back