Best og verst på miljø på Heathrow

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Best og verst på miljø på Heathrow

Kanskje ingen store overraskelser her?

London’s main gateway, Heathrow Airport (LHR) has unveiled its quarterly list featuring the top 50 noisiest, nastiest, most polluting airlines that fly into the busy airport.

The world’s seventh busiest airport, which registered the 78 million passenger mark in 2017, publishes this list on a quarterly basis, depicting those airlines that like behave, and those that don’t.

https://airwaysmag.com/airlines/egyptair-is-london-heathrows-worst-airline-full-top-50-list/
 
Re: Best og verst på miljø på Heathrow

Hva i alle dager er det de egentlig måler? Støyen er vel avhengig av flytype og ikke flyselskap? Og dessuten er det vel ikke stort mer enn 10-15 forskjellige hovedtyper av flymaskiner som alle flyr vha. computer/autopilot på fastlagte SID/STAR. Koker det ned til forsinkelser inn i natt-perioden og når man reduserer power etter take-off?
 
Re: Best og verst på miljø på Heathrow

Hva i alle dager er det de egentlig måler? Støyen er vel avhengig av flytype og ikke flyselskap? Og dessuten er det vel ikke stort mer enn 10-15 forskjellige hovedtyper av flymaskiner som alle flyr vha. computer/autopilot på fastlagte SID/STAR. Koker det ned til forsinkelser inn i natt-perioden og når man reduserer power etter take-off?

Det er nok ikke så enkelt. En 737 kan bråke ganske mye mer enn en annen 737, det kommer an på hvordan man flyr.

Blant annet måler de constant descent under 7000 fot (eller var det 6000... jeg bruker ihvertfall 7000 for å være sikker). Med de arrivalene de har der, og med vektorering som det alltid blir, kreves det en god del situasjonsforståelse og evne til å forutse hvor i køen man er og hvor langt man har igjen å fly, slik at man kan planlegge en konstant descent, og samtidig ikke havne 1-2000 fot for høyt ved intercept av ILS, for det er så streng speed control på final at det ikke nytter å stupe ned for å hente glidepath. Det eneste som hjelper er erfaring derfra. Heading select og vertical speed er modene som gjelder, LNAV og VNAV kan kastes på båten hvis man skal få dette til.

På departures er det riktig noise abatement og adherence to track som gjelder. Det hjelper ikke så veldig at den første svingen fra RWY27 hopper ut av FMCen annenhver gang. Da gjelder det å ha riktig VOR i backup så man kan svinge seg selv inn på riktig radial til man får ryddet i boksen.
 
Last edited:
Back
Top