Beaver and Friends

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
Paa sydsiden av Vancouver International Airport er det en aktiv sjoefly operasjon, 2 "Terminaler" 5-6 selskaper med hovedvekt paa DHC-2 Beaver og DHC-3 Otter og jeg har hoert det finnes 65 Destinasjoner (sesong avhengig).

Foerst ut er C-FAOP en DHC Beaver Mk.1 CN - 1249 bygget i 1958. En elegant Pushback fra Tarmac paa endre siden av veien.

yvr-3 by finnerik29, on Flickr



Samme Beaver ankommer fra Ganges paa Salt Spring Island (god kaffe og godt bryggeri der ute) C-FAOP er en Beaver LN (Long Nose - min private betegnelse)


yvr-29 by finnerik29, on Flickr

Litt senere paa dagen er den igjen paa vei ut til Ganges:

yvr-34 by finnerik29, on Flickr

Det er mange fine Spotte Steder paa begge sider av elven og oppe paa broen (No 2 Road).

yvr-5 by finnerik29, on Flickr

Trafikken kan vaere rimelig tett:

yvr-6 by finnerik29, on Flickr

Her lander C-FLAP DHC-3 Turbo Otter naa sist fredag


yvr-42 by finnerik29, on Flickr

Og rett etterpaa taxer C-FLAP DHC-3 Turbo Otter C/N 289 ogsaa fra 1958 inn mens C-GUTW DHC-3 C/N 405 1960 lander i bakgrunnen:

yvr-43 by finnerik29, on Flickr

Og avslutter foerste serie med C-FLAP ved "Gate" mens C-FJOS DHC-2 Beaver SN (Snub Nose) C/N 1030 fra 1956 venter paa "Push Back Truck"


yvr-44 by finnerik29, on Flickr
 
Vi fortsetter med C-FJOS og Harbor Airlines: "A Real Goood Airline"

Good fordi i tillegg til at de opererer med skikkelig fly, saa har Harbor Airlines ikke bare 1 men 2 Gode Puber - i Bakgrunnen her er The Flying Beaver Grill" og ute i Victoria (neste serie "Otter and Friends") har de "The Flying Otter".


yvr-46 by finnerik29, on Flickr

jeg har tilbrakt mye tid paa Fornebu - saa jeg er litt svak for aa foelge Operations - her ser vi Harbor Airlines sine Hangar i bakgrunnen:

yvr-48 by finnerik29, on Flickr

Paa sydsiden av elven er det flere fine Spottesteder - her ute paa en plattform i elven (sikkert bygget for Fugletittere):

yvr-36 by finnerik29, on Flickr

Det er ikke langt over til Vancouver International - ikke sjelen kan man se Beaver og Otter ta av pararellt med 787, 777 i bakgrunnen - Her er C-FHRT DHC-2 Beaver SN C/N 1203 fra 1959 paa vei inn for landing mens Korean Airlines taxer ut:

yvr-37 by finnerik29, on Flickr

Fortsetter med C-FHRT under innflyvning:


yvr-38 by finnerik29, on Flickr

...nesten nede:

yvr-39 by finnerik29, on Flickr

Tilbkae paa Nordsiden av elven - litt Beaver i Solnedgang - her C-FPCG DHC-2 Beaver Mk.1 C/N 1000:


yvr-16 by finnerik29, on Flickr

C-FPCG i take off run:


yvr-25 by finnerik29, on Flickr
 
Er egentlig ikke saa glad i Turbo Beaver - det liksom noe spesiellt med Stjerne Motor - men det lukter jo godt (A1 - Jet Fuel) bare lyden er jo helt feil:

Her er det C-FDHC DHC-2 Turbo Beaver MK.3 C/N 1677TB45 fra 1967


yvr-17 by finnerik29, on Flickr

...taxer ut mot "runway":

yvr-18 by finnerik29, on Flickr

Take Off:

yvr-21 by finnerik29, on Flickr

Legg merke til Tranen nederst i Venstre hjoerne - den satt og "spottet" mens Beaveren tok av rundt den:

yvr-22 by finnerik29, on Flickr

Airborne - Tranen sitter der fremdeles:

yvr-23 by finnerik29, on Flickr

De er jo ikke noen smaa fugler:

yvr-31 by finnerik29, on Flickr

Og en skikkelig Long Nose til slutt:

yvr-26 by finnerik29, on Flickr
 
...og avslutningsvis - noen "Friends":

Foerst en Convair 440 Metropolitan C-FHNM C/N 454:


yvr-24 by finnerik29, on Flickr

Saa halen til Air North fra Spotter platformen ved South Terminal:


yvr-13 by finnerik29, on Flickr

Saa Cathay Pacific 777-300ER

yvr-8 by finnerik29, on Flickr

Saa Air Canada Rogue 767-300ER paa final: (et Optisk Bedrag;) )

yvr-11 by finnerik29, on Flickr

Og for aa holde oss til LCC (som visstnok ikke finnes her i Nord Amerika;) ) Westjet 737-800 ogsa paa Final

yvr-12 by finnerik29, on Flickr

Og tilslutt 2 DHC-2 Beavers:


yvr-1 by finnerik29, on Flickr
 
Last edited:
Takk for herlige bilder og god tekst!Litt pirk:Nolinor cargo Convair er ikke 440 Metropolitan,men 580 med Allison-turbiner.
 
Back
Top