Barn og legitimasjon innenlands?

RWY 24

Legal Eagle
Hallo bereiste flyvenner! Vet dere hvordan det er med barn og legitimasjon ved innenlandsreiser? Jeg vurderer å ta en tur til Bergen fra RYG i ferien sammen med den eldste poden (9 år). Kommer de til å kreve leg? Han har ikke pass.

Dette gjelder vel ennå. tror jeg ...

Nå overrasker du Andreas. Denne loven ble fjernet tidligere i år, var i mars eller april.

De norske myndighetene har ingen krav på ID for flyreiser innen Schengen, det er opptil hvert flyselskap om de ønsker det. Så man må sjekke det enkelte flyselskap før man reiser.

Ingen ID i gate innenlands lenger, nei, slik at det nå er mulig å reise helt uten å medbringe ID i det hele tatt om en ikke sender bagasje.

Ingen ID i gate innenlands lenger, nei, slik at det nå er mulig å reise helt uten å medbringe ID i det hele tatt om en ikke sender bagasje.

Det er korrekt, men flyselskapene forbeholder seg retten til å kreve ID, så ta det med likevel.

Ingen ID ved innsjekk og sending av bagasje, ingen ID ved boarding.
ID i sikkerhetskontrollen på OSL derimot...

Ingen ID ved innsjekk og sending av bagasje, ingen ID ved boarding.
ID i sikkerhetskontrollen på OSL derimot...

Nei, ingen ID sjekk i sikkerhetskontrollen. Kun sjekk av reisedokumenter. Trenger kun bookingkode for å få ut dette.

Sikkerhetskontrollen på OSL er ikke TSA. Er ingen idsjekk der, kun sjekk av boardingkort/form for reisebevis om man ikke har boardingkort noe som ofte er tilfellet innnenlands. TSA i USA derimot må man ha ID, selv om man kan komme igjennom uten ID også, men da må man være forberedt på at ting tar lengre tid, mye lengre tid.

Jeg sier ikke noe om regelverket, jeg skriver hva Moustafa i sjekken krevde for at jeg skulle få passere.
At en del ansatte på OSL ikke kjenner regelverket de er satt til å håndheve, er ikke noe nytt.

Jeg sier ikke noe om regelverket, jeg skriver hva Moustafa i sjekken krevde for at jeg skulle få passere.
At en del ansatte på OSL ikke kjenner regelverket de er satt til å håndheve, er ikke noe nytt.

Uff, dette er faktisk så ille at vedkommende burde skaffe seg en annen jobb. De har absolutt ingen rett til å kreve ID, hadde jeg blitt bedt om det hadde jeg forlangt å få snakke med vaktsjefen. Om det ikke hadde hjulpet hadde jeg bedt om å få snakke med politiet. Så lenge jeg ikke hadde mistet flyet...

Har faktisk snakket med vaktsjefen tidligere, det er ikke alt der man skal godta.

Back