• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Barn og (gratis)bagasje

Basse-HAU

ScanFlyer Gold
Ser til min store forundring at barn får med seg evt. barnevogn og bilstol GRATIS hos DY :up:, men hos SK må man betale for det, evt det legges i det første gratis kolliet.

Eldstemann skal på tur igjen med bestefar, og sjekket bare litt opp. Sist de reiste, så bestillte bestefar med DY, og så da at bilstol var gratis å ta med, mente SK hadde gratis barnevogn/bilstol før. For noen år siden reiste vi og pjokken med SK, men dette var før de begynnte med 1 kolli reglen, så de har nok endret på dette.

Eldstemann trenger ikke barnevogn, men bilstol er greit å ha med, så med SK koster det 170,- hver vei, eneste minuset med DY om man skal ha med barnevogn, er jo at de krever dyr innpakkning om de skal "garantere" for at den ikke går i stykker, men det har vel vært oppe før at de ikke betaler ut erstattning...

Må si jeg ble noe forundret, dog til det positive her ang DY. Hvorfor har SK endret disse reglene? Eller er barnefamiliene ikke noe å ha med seg?

Vi har bare betalt for emballasjen på SAS hittil. Mulig det er noen endringer jeg ikke har fått med meg. Skal over med SK 907 snart men på biz og da gjelder vel kanskje ikke denne regelen?

Re: Barn og bagasje

Vi har bare betalt for emballasjen på SAS hittil. Mulig det er noen endringer jeg ikke har fått med meg. Skal over med SK 907 snart men på biz og da gjelder vel kanskje ikke denne regelen?

På Biz får du 2 kolli(om barnet er over 2 år, så må alt legges i disse 2 kolli) og gratis embalasje. Ser at i reglene for spedbarn (max 2 år)hos SK, så får du i tillegg med deg ett kolli. I tillegg kan du på IC bestille sovepose til barnet og mat, husk å bestille innen 24 timer før resien.

Hos DY fikk de embalasje gratis sist...

Quick answer: barn over 2 år: 1 bag, uansssett hva.
................: barn under 2 år: 1 bag + barnevogn.

0-2 år - god-baby
Hvor mye bagasje får barnet mitt ta med seg?
Ved reise med infant (spedbarn under 2 år, uten eget sete) er 23 kg bagasje + barnevogn inkludert. Det du skulle trenge til spedbarnet ombord på flyet regnes som en del av den voksne sin håndbagasje.

0-11år - God-unge
Beskyttelse for barnevogn
Ønsker du å kjøpe egen emballasje, har SAS en stor plastpose som kan kjøpes på alle flyplasser SAS flyr til og fra for NOK 50 (EUR 5) Hvis du trenger to poser for å få plass til vogn og understell får du pose nr 2 gratis hos oss.

Emballasje er gratis for kunder som reiser i Business og Economy Extra samt EuroBonus Gullmedlemmer.

Du kan velge å pakke vognen selv hjemme. Den må da deles i to (understell og liggedel hver for seg), hjulene må tas av og akslingene må beskyttes mot støt. Delene må pakkes i plast eller originalemballasje.
Det finnes diverse firmaer/leverandører som selger beskyttelse til vogner.

Mao:
0-tom 2år minus f.dag: 1 bag + barnevogn
2år -> og uendelig alder: bag policy over; 1 bag à 23kg M-klasse, 1bag à 32kg Y-klasse, 2bag à 32kg bussiness.
Viktig ved pakking av barnevogn
Det er kun selve barnevognen som skal pakkes inn. Bleier, barnemat osv må pakkes i vanlig bagasje.

Basert på M-klasse (ikke business eller øko-flex, men bare turist; økonomi)

Infant 0-2år: 1 kolli -> 23kg +++ 1 barnevogn.
Barn 0-11år: 1 kolli -> 23kg

Innenlands/Europa/Asia/USA Vekt Størrelse (lengde+bredde+høyde)
Economy 1 bagasje x 23 kg maks 158 cm per bagasje
Economy Extra 2 bagasje x 23 kg maks 158 cm per bagasje
Business 2 bagasje x 32 kg maks 158 cm per baga
Basert på SAS.NO Bagasje-politikk

Alt finnes på nettet hos de enkelte selskaper; her sjekket hos SAS, sort på hvitt. :-)
Da antas bag politcy dom overnfor for barn 2-11år.

Barnevogn/paraplytrille
Hvis det er plass på flyet, kan du få med deg en liten paraplytrille om bord uten ekstra kostnad. Paraplytrillen må ikke overstige maximum tillatte vekt på 8kg. Obs! Denne servicen tilbys kun hvis plassen ombord tillater det og kan ikke garanteres. Er det ikke plass om bord, vil paraplytrillen bli sjekket inn sammen med din øvrige baggasje enten ved innsjekkingsskranken eller ved gate. Paraplytrillen vil da kunne hentes sammen med den øvrige baggasjen ved ankomst.

Beskyttelse for barnevogn
Ønsker du å kjøpe egen emballasje, har SAS en stor plastpose som kan kjøpes på alle flyplasser SAS flyr til og fra for NOK 50 (EUR 5) Hvis du trenger to poser for å få plass til vogn og understell får du pose nr 2 gratis hos oss.
Emballasje er gratis for kunder som reiser i Business og Economy Extra samt EuroBonus Gullmedlemmer.
Du kan velge å pakke vognen selv hjemme. Den må da deles i to (understell og liggedel hver for seg), hjulene må tas av og akslingene må beskyttes mot støt. Delene må pakkes i plast eller originalemballasje.
Det finnes diverse firmaer/leverandører som selger beskyttelse til vogner.
Viktig ved pakking av barnevogn
Det er kun selve barnevognen som skal pakkes inn. Bleier, barn

Last edited:

Fjernet innlegget, Wishmaster var før meg.

Last edited:

INF vs CHD tom retur-dag.

Inf = 0 - 1.99999år.
Chd= 2 år fra f.dag tom 12år minus en bursdagen.

Dette er vel gjeldene IATA regler som gjelder tom retur-dagen.

Dette er slik jeg har forstått utifra begrepet INFANT og CHILD, spedbarn og barn.
Da får du med deg barnevogn eller bilsete gratis om den går som INFant.

Du får ha god tur med god-barnebarnet ditt ; ikke bry deg om de som klager på barnegråt - dette er de kommende generasjonene som skal bygge opp landet. Husk; de som klager, kunne vært de som gråt selv på flyreisene!

Last edited:
Quick answer: barn over 2 år: 1 bag, uansssett hva.
................: barn under 2 år: 1 bag + barnevogn.

0-2 år - god-baby
Hvor mye bagasje får barnet mitt ta med seg?
Ved reise med infant (spedbarn under 2 år, uten eget sete) er 23 kg bagasje + barnevogn inkludert. Det du skulle trenge til spedbarnet ombord på flyet regnes som en del av den voksne sin håndbagasje.

0-11år - God-unge

Basert på M-klasse (ikke business eller øko-flex, men bare turist; økonomi)

Infant 0-2år: 1 kolli -> 23kg +++ 1 barnevogn.
Barn 0-11år: 1 kolli -> 23kg

Basert på SAS.NO Bagasje-politikk

Alt finnes på nettet hos de enkelte selskaper; her sjekket hos SAS, sort på hvitt. :-)
Da antas bag politcy dom overnfor for barn 2-11år.

Barnevogn/paraplytrille
Hvis det er plass på flyet, kan du få med deg en liten paraplytrille om bord uten ekstra kostnad. Paraplytrillen må ikke overstige maximum tillatte vekt på 8kg. Obs! Denne servicen tilbys kun hvis plassen ombord tillater det og kan ikke garanteres. Er det ikke plass om bord, vil paraplytrillen bli sjekket inn sammen med din øvrige baggasje enten ved innsjekkingsskranken eller ved gate. Paraplytrillen vil da kunne hentes sammen med den øvrige baggasjen ved ankomst.

Men med dette kan man si at DY er veldig generøs på ekstra barneutstyr.

MO: ikke fjern innlegg, jeg kunne tatt feil! Selvom Copy&Paste alltid er til å stole på ... ;-)
Basse-HAU: har ikke sjekket hos DY enda; Må stå opp tidlig til min bursdag ...

Last edited:
Back