• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bare et spørsmål ulike flytyper og modellbetegnelser

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Bare et spørsmål ulike flytyper og modellbetegnelser

Nåe man ser at en flytype er for eksempel Airbus A330 . xxx - hva betyr disse xxx (eks: A 330-300 eller 300 eller 900 som jeg så i en annen tråd. Så hva angir tallet bak A 330- ???

Jan
 
Re: Bare et spørsmål ulike flytyper.

Det angir undertyper av hovedmodellen.

For A330 er -200 den korte utgaven og -300 den lange. -800 og -900 er tilsvarende, men med de nye motorene og ny teknologi. Som regel, men ikke alltid, er undertypenummeret høyre desto lengre eller tyngre utgaven er. Det hender fabrikkene slenger på noen bokstaver også, f.eks ULR for «Ultra Long Range», NEO for «New Engine Option» eller ER for «Extended Range»

Noen ganger, som f. eks. med MD80, er det omtrent umulig å se forskjell på 81, 82, 83 og 88. Det kan være forskjellige vekter, motorytelser, drivstofftanker, rekkevidde osv. som avgjør modellbetegnelsen.

En grei hovedregel er: Sjekk på nettet.
 
Last edited:
Re: Bare et spørsmål ulike flytyper.

"En grei hovedregel er: Sjekk på nettet."

Det er vel på en måte det han har gjort her;)

Espen
 
Re: Bare et spørsmål ulike flytyper

Men hva er forskjellen på SAS A320-251NEO og Lufthansa A320-271NEO? Airbus har vel ikke "kundekoder" slik Boeing i sin tid hadde. Kan det ha noe med motorene å gjøre?

Og hvorfor har noen A330 og A340 en X bak modell-nummeret? F.eks A330-343X?

Espen
 
Re: Bare et spørsmål ulike flytyper

Men hva er forskjellen på SAS A320-251NEO og Lufthansa A320-271NEO? Airbus har vel ikke "kundekoder" slik Boeing i sin tid hadde. Kan det ha noe med motorene å gjøre?

Og hvorfor har noen A330 og A340 en X bak modell-nummeret? F.eks A330-343X?

Espen

Tall nummer 2 i Airbus sine subtype indikerer motorprodusent. 5 = CFW mens 7 = PW på A320NEO familien

0 = GE
1 = CFM (Men ikke på A32xNEO)
2 = P&W (Men ikke på A32x NEO)
3 = IAE
4 = Rolls-Royce
5 = CFM (kun på A32xNEO)
6 = Engine Alliance
7 = P&W (Kun på A32xNEO)

Aner ikke hvorfor motorene på NEO fikk sin egen kode.

Det siste tallet er bare hvilket motorvariant i serien. Slik at en A330-303 er en liten forskjell fra A330-301 f.eks

A330 og A340 fikk etterhvert en X bak seg (og vel A330 en 'E etterhvert) når de implementerte enkelte forbedringer
 
Re: Bare et spørsmål ulike flytyper

Aner ikke hvorfor motorene på NEO fikk sin egen kode.
Det kan kanskje skyldes at NEO nettopp står for et nytt motorvalg. Det er altså nye motorer i forhold til de andre. Med egne koder, skiller neoene seg ut fra de andre.
 
Re: Bare et spørsmål ulike flytyper

Det kan kanskje skyldes at NEO nettopp står for et nytt motorvalg. Det er altså nye motorer i forhold til de andre. Med egne koder, skiller neoene seg ut fra de andre.

Mulig, men de har ikke splittet de forskjellige Rolls-Royce motorene f.eks ;)
 
Re: Bare et spørsmål ulike flytyper

Leveres NEO med RR-motorer, da?

Nei, men på andre modeller har man ikke eget nummer for den spesifikke Rolls-Royce motoren, selv om det jo sitter vidt forskjellige Royce-Rolls motorer i A380-841, A330-343, A350-941, A330-941....for å ta noen eksempler ;)
 
Re: Bare et spørsmål ulike flytyper og modellbetegnelser

Takker her kom det mye info som jeg og kanskje andre må gå igjennom. Kom gjerne med mer info, vis du sitter på noe.

Takker.

Jan
 
Back
Top