BagID - Norskutviklet elektronisk bagasjelapp

Someone

Moderator
Medlem
Nå er det vel noen som har prøvd seg på dette før og det har vel ikke lyktes helt. Men et norsk selskap har nå kommet med en elektronisk bagasjelapp, så får vi håpe de kanskje blir de som lykkes her?

https://www.tv2.no/nyheter/10195784/

– Vi har gjort det enkelt for deg. Når du sjekker inn på flyet og velger sete, sjekker du også inn bagasjen digitalt. Den digitale bagasjelappen overføres direkte til brikken på bagasjen din og du kan gå rett på bagasjedrop med kofferten din, forteller Jan Vidar Nalbant i firmaet BagID i Ålesund.
 
Blir bra om de lykkes, men er jo en del ting i veien før dette blir standard, f.eks, kan det ettermonteres sikkert og rimelig eller må det være bygd inne i kofferten fra starten av?
Selv med et e-ink display så er det jo et batteri der, hvor ofte må man lade kofferten?
Hva er det som gjør at man får bedre oversikt over hvor kofferten er enn hva man får i dag (og som ikke sluker masse batteri)?
 
Funker fint dette, og i og med at all bagasjeinfo finnes i flyselskapets app, kan man også tracke den. Ser ikke behovet for permanent system innebygget i kofferten, greiere å kunne flytte lappen fra koffert til koffert alt etter hva man har bruk for på neste tur. Batteribruk er et lite problem, siden systemet kun bruker strøm når man legger inn dagens tag.
To ting må på plass for at dette skal lykkes: Integrasjon med de flyselskapene man pleier å bruke, og lav nok pris til at det ikke betyr noe hvis lappen blir slitt av. Jeg tenker et par hundrelapper.
 

Attachments

  • C7EA3E40-9E8E-4CC4-BA3F-8891B39372F0.jpg
    C7EA3E40-9E8E-4CC4-BA3F-8891B39372F0.jpg
    142 KB · Views: 1,933
Dette hadde jo vært en super ting for flyselskapene å tilby som en gratis fordel til sine statuskunder. De er jo også de som ofte reiser mest og er kjappest til å ta i bruk nye løsninger. Og de som er mest opptatt av effektivitet på flyplassen.

Tror det vil ta lang tid å få på plass dersom hver enkelt av oss må kjøpe dette selv i butikken, da blir det fort at man går for den gamle løsningen av gammel vane.
 
Og med en pris på 599,- synes jeg det blir uinteressant. I tillegg kommer abonnement hvis man ønsker alle funksjoner.
 
Og med en pris på 599,- synes jeg det blir uinteressant. I tillegg kommer abonnement hvis man ønsker alle funksjoner.



Spesielt uten abonnement for sporing er det jo da bortkastet, siden papirremse på flyplassen er gratis. Så da kommer det hele ned til om man vil ha sporing eller ikke, og er villig til å betale for det
 
Kunne vært interessant å vist litt mer om hvilke batteri denne bruker. For hvis det er litium, så er det mange selskaper som ikke tillater det i innsjekket bagasje.

Hvis for eksempel batteriet er montert på innsiden av kofferten, og den får seg et slag underveis, så blir det jo fort veldig interessant hva som faktisk skjer når batteriet er skadet, og det potensielt tar full fyr i et lasterom.
 
Kunne vært interessant å vist litt mer om hvilke batteri denne bruker. For hvis det er litium, så er det mange selskaper som ikke tillater det i innsjekket bagasje.

Jeg antar det er "knappcellebatteri" med enten sølvoksid eller litium. Småelektronikk bruker jo vanligvis det.

Men er det faktisk noen flyselskaper som forbyr innsjekking av elektronisk utstyr som har vanlige litium knappecellebatterier? Det gjør det jo umulig å sjekke inn ganske mye dingser av typen klokker, kalkulatorer, bagasjevekter, pulsmålere og annet småtteri som bruker CR-batterier.
 
Jeg antar det er "knappcellebatteri" med enten sølvoksid eller litium. Småelektronikk bruker jo vanligvis det.

Men er det faktisk noen flyselskaper som forbyr innsjekking av elektronisk utstyr som har vanlige litium knappecellebatterier? Det gjør det jo umulig å sjekke inn ganske mye dingser av typen klokker, kalkulatorer, bagasjevekter, pulsmålere og annet småtteri som bruker CR-batterier.

100wh er rimelig mye. Et lite drillbatteri jeg hadde med meg i dag var 27wh
https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-lithium-battery.pdf
 
Still testing, I guess.

https://www.bagid.com

bagID_02.jpg
 
Ser jo den klare fordelen med å slippe automater og kø, men hvor atraktive vil disse dingsene være på det svarte markedet? Jeg slenger fra meg kofferten og 15 timer senere plukker jeg den opp i Hong Kong. Hvor mange kan potensielt se profitt i å plukke den dingsen av og selge den mens bagasjen er utenfor min kontroll? Jeg skal ihvertfall ikke bruke en eneste krone på det der, før det er en integrert del av kofferten.
 
Det averteres, og jeg merket meg en liten detalj ved dette promobildet. Andre som er like rare i skolten som meg? :lol: (foto: bagID)

0
 
Det averteres, og jeg merket meg en liten detalj ved dette promobildet. Andre som er like rare i skolten som meg? :lol: (foto: bagID)

0


Skulle være kurant å fine eieren til den ja:8: selvom han forøker å reise incognito
 
Er det noen andre som bestilte og som har fått varsel om «Forhåndsmeldt pakke»? Fått forhåndsmelding fra både Posten og heltHjem...

Spennende å se om man får en eller to pakker...

Noen som har funnet appen for BagID, eller er den ikke sluppet?
 
DY hopper på dette. Enda flere tilvalg som man må betale for, da den skal erstatte papirlapp på sikt.
https://e24.no/naeringsliv/i/8BBA0A/norwegian-innfoerer-digital-bagasjelapp


Etter rabatt koster en bagid 1124kr
La oss si at den holder 40 reiser før den er kaputt. Å få printet en tag tar meg vanligvis 3 minutter, evt 0 minutter der de har gullskranke, i snitt 1,5 min pr reise. Jeg sparer da 60 minutter, eller en times arbeid på å kjøpe en slik. Eller sagt på en annen måte, jeg har 1124kr pr time i tiden jeg printer ut en vanlig bagasjelapp.
 
Last edited:
Back
Top