• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

B737 styrtet etter takeoff fra Havanna 18MAY18

Vi har vel diskutert dette før (fant det ikke farten), men statistikken viser at i den vestlige verden har alderen på fly svært lite å si på sikkerheten. Det er en økning i antall ulykker når flyene passerer 20-25 år, men dette skyldes i hovedsak at flyene har en tendens å havne i "den tredje verden" når de blir gamle (billige) hvor sikkerhetssystemene/holdningene/økonomien er dårligere. Denne ulykken faller vel muligens inn under denne siste kategorien uten at jeg vet detaljene rundt eierskap, vedlikehold osv. på operatøren.

W
 
Last edited:
Hva er kriteriene The Telegraph har benyttet ? Det tar og lander maskiner med passasjerer over jobben min daglig som ble bygget 5-10 år før den første 737 fløy. Dette er rute fly i passasjer trafikk.

Regner med at de mener jet. Det flys jo også DC-3 fra krigens dager i Canada .. (Buffalo). Til å være The Telegraph er jo dette en godt researched artikkel.
 
Kanskje det er fjerde eldste jet.

Ellers finnes det jo haugevis av DC-3, Beaver og Otter som flyr pax enda.
 
. Naboer har fortalt New York Times at flyet tok en skarp sving like etter at det tok av. Det skal ha slitt med å stige. Ifølge et øyevitne skal en av motorene dessuten ha vært i brann.

Javel, dem hadde vanskelig for å stige, og i tillegg og dessuten skal en av motorene være i brann.:cry:

Er vel best at idioter ikke skriver nyhets artikler.

Er bittelitt kjent med flyging i den 3. Verden og har også skipper sjekk på B-737-200:
Mye som kunne ha godt galt og i mange slike ulykker mister man en motor og man kan ikke fly på den som er igjen for det er ikke lett.
I følge noen vitner som skrev på PRuNe prøvde dem å komme seg tilbake til flyplassen like etter avgang men traff elektriske ledninger (høyspent?) og gikk rett i bakken.
Game Over:cry:
 
Back
Top