B737 styrtet etter takeoff fra Havanna 18MAY18

Vi har vel diskutert dette før (fant det ikke farten), men statistikken viser at i den vestlige verden har alderen på fly svært lite å si på sikkerheten. Det er en økning i antall ulykker når flyene passerer 20-25 år, men dette skyldes i hovedsak at flyene har en tendens å havne i "den tredje verden" når de blir gamle (billige) hvor sikkerhetssystemene/holdningene/økonomien er dårligere. Denne ulykken faller vel muligens inn under denne siste kategorien uten at jeg vet detaljene rundt eierskap, vedlikehold osv. på operatøren.

W
 
Last edited:
Hva er kriteriene The Telegraph har benyttet ? Det tar og lander maskiner med passasjerer over jobben min daglig som ble bygget 5-10 år før den første 737 fløy. Dette er rute fly i passasjer trafikk.

Regner med at de mener jet. Det flys jo også DC-3 fra krigens dager i Canada .. (Buffalo). Til å være The Telegraph er jo dette en godt researched artikkel.
 
Kanskje det er fjerde eldste jet.

Ellers finnes det jo haugevis av DC-3, Beaver og Otter som flyr pax enda.
 
. Naboer har fortalt New York Times at flyet tok en skarp sving like etter at det tok av. Det skal ha slitt med å stige. Ifølge et øyevitne skal en av motorene dessuten ha vært i brann.

Javel, dem hadde vanskelig for å stige, og i tillegg og dessuten skal en av motorene være i brann.:cry:

Er vel best at idioter ikke skriver nyhets artikler.

Er bittelitt kjent med flyging i den 3. Verden og har også skipper sjekk på B-737-200:
Mye som kunne ha godt galt og i mange slike ulykker mister man en motor og man kan ikke fly på den som er igjen for det er ikke lett.
I følge noen vitner som skrev på PRuNe prøvde dem å komme seg tilbake til flyplassen like etter avgang men traff elektriske ledninger (høyspent?) og gikk rett i bakken.
Game Over:cry:
 
Back
Top