• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Azul med longhaulsatsning og A330/350 bestilling - og annet nytt

Re: Azul med longhaulsatsning og A330/350 bestilling

Da var dette delvis løst, ved at de nå er nesten i mål med å reforhandle med leasingselskapene

https://newsroom.aviator.aero/azul-successfully-reaches-commercial-agreements-with-lessors/

Resultatet her var at de ble kvitt $1,1 mrd i leasingforpliktelser

https://www.ch-aviation.com/portal/...-unveils-11bn-restructuring-deal-with-lessors

Azul Linhas Aéreas Brasileiras (AD, Sao Paulo Viracopos) has reached a restructuring deal with lessors that gives them equity and tradeable debt in exchange for lower payments, a move that will cut lease payments by BRL5.4 billion reais (USD1.1 billion) in the long term, it announced on May 15.
 
Re: Azul med longhaulsatsning og A330/350 bestilling

Ser ut som de gir opp A350, da det tyder på maskinene ble for dyre, og de heller fortsetter med A330. De har jo flere nye A330-900

https://airwaysmag.com/azul-to-retire-airbus-a350-fleet/

Azul Linhas Aéreas (AD), Brazil’s largest low-cost carrier, plans to phase out its fleet of Airbus A350 aircraft after less than one year of operations, according to local Brazilian media Aeroin.
 
Re: Azul med longhaulsatsning og A330/350 bestilling

Resultatet her var at de ble kvitt $1,1 mrd i leasingforpliktelser

https://www.ch-aviation.com/portal/...-unveils-11bn-restructuring-deal-with-lessors

Tilsvarer rundt $200 millioner per år, som jo er penger det og

https://newsroom.aviator.aero/azul-announces-completion-of-restructuring-with-lessors-and-oems/

Lease Payments Including Future Deliveries

(R$ billion at R$5.00 per dollar)

Screenshot-2023-10-01-at-20.52.36.png
 
Re: Azul med longhaulsatsning og A330/350 bestilling

Siste A350-900 har forlatt flåten, skal til Thai.

https://twitter.com/airwaysmagazine/status/1777724996493656116

Azul bids farewell to its final Airbus A350 today. The aircraft (PR-AOY) is heading to the USA after undergoing interior reconfiguration at Azul's Maintenance Hangar in Brazil. The aircraft will be transferred to Thai Airways

Flåten består da av følgende:

ATR-72: 39
A320neo: 49
A321neo: 6
A330-200: 4
A330-900: 5
737-400F: 2
E195: 43

I tillegg har de jo Azul Conecta/TwoFlex, men en drøss Cessna Caravan
 
Ser ut som de også denne gangen unngår ch.11, og har kommet til enighet med leasingselskapene om en slags refinansiering. Som norske selskaper så sliter brasilienske med en lokal valuta som har stupt i verdi.

https://www.ch-aviation.com/news/144332-brazils-azul-nears-deal-with-lessors-denies-chapter-11

Azul Linhas Aéreas Brasileiras (AD, São Paulo Viracopos) is not considering filing for Chapter 11 bankruptcy protection in the United States and is instead now negotiating with lessors to pay USD600 million for shares to settle its debt over the next three years, the company’s chief executive, John Rodgerson, told the newspaper Folha de S.Paulo in an interview.
 
Flåten i starten av 2025

ATR-72: 40
A320neo: 51
A321neo: 6
A330-200: 5
A330-900: 7
737-400F: 1
E195: 31
E195-E2: 45
 
Back
Top