Avinor stikker kjepper i hjulene på Rygge ..

Herlov

ScanFlyer Gold
Avinor stikker kjepper i hjulene på Rygge ..

Dårlig med plass over lufthavnen

Stor trafikk i luftrommet over Østlandet begrenser muligheten til å fly på visse tider av døgnet ved Moss Lufthavn Rygge.


Ifølge Torbjørn Henriksen, Avinors leder for lufttrafikktjeneste på Østlandet, så er det ikke ubegrenset med plass.

- I de periodene hvor vi har mest trafikk, så kan vi bli nødt til å legge noen mindre begrensninger på trafikken.

Det gjelder særlig i rushtiden om morgenen, og om ettermiddagen. Morgentimene mellom klokken 07 og klokken 09, og om ettermiddagen, er det trangt om plassen allerede nå.

- Årsaken til det er at vi har en veldig kraftig stigning i etterspørselen på Gardermoen, sier Henriksen.

Avinor-sjefen presiserer imidlertid at det ikke vil bli snakk om flyvningsstopp fra Rygge i disse tidsrommene.

- Vi vil ha kapasitet også til å til å håndtere et visst antall flyvninger fra Rygge.

-


http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold/5514296.html


-

Ja, nå er det på tide å skille ut de ulike delene av Avinor, så vi ser forskjell på den komersielle og ikke-komersielle delen.

De svinene! :naughty:

:cool2
 
Replying to Topic 'Avinor stikker kjepper i hjulene på Rygge ..'

De skal vel klare å skvise inn de to ukentlige charteravgagnene på RSL innimellom avgangene fra OSL. *dukke* :p
 
Replying to Topic 'Avinor stikker kjepper i hjulene på Rygge ..'

Siden CFMU er "first come, first served", så vil jeg se hvordan Tobben har tenkt å legge restriksjoner på Ryggetrafikken alene. Blir det restriksoner på TMA delen, så lider Torp like mye. Blir det på enroute biten, så blir alle fly som passerer området rammet.

Starter Avinor med forskjellsbehandling, kommer Lagarhus og tar dem! :nor
 
Replying to Topic 'Avinor stikker kjepper i hjulene på Rygge ..'

Det er tydligvis en stund siden tidligere flygeleder Henriksen har vært på studietur hos London Control (eller andre steder hvor de faktisk har trangt luftrom)...
 
Replying to Topic 'Avinor stikker kjepper i hjulene på Rygge ..'

Originally posted by LN-ATC


Det er tydligvis en stund siden tidligere flygeleder Henriksen har vært på studietur hos London Control (eller andre steder hvor de faktisk har trangt luftrom)...

London er ett sted, men man burde vel ta en tur til NY som har 3 flyplasser som alle er storre enn OSL rimelig tett for aa laere litt. Dessuten er det jo ikke saa mye trafikk fra hverken TRF eller en fremtidig RSL
 
Replying to Topic 'Avinor stikker kjepper i hjulene på Rygge ..'

Det hele har ingen ting med at luftrommet er (ikke) trangt, men at Torbjørn og de andre idiotene som har styret butikken de siste årene, ikke lenger klarer å etablere en sektorisering som utnytter luftrommet maksimalt. Om man skulle komme frem til at en økning av trafikk fra Rygge vil føre til en splitting av Farris TMA, så får man gjøre det. Blir det for mye å gjøre for sektor sør i Oslo, så får de splitte den.

.....ahhhhh men vent! Det har man ikke folk til.......og vil ikke ha de før kanske 2010! :devil
 
Replying to Topic 'Avinor stikker kjepper i hjulene på Rygge ..'

Originally posted by Someone


Originally posted by LN-ATC


Det er tydligvis en stund siden tidligere flygeleder Henriksen har vært på studietur hos London Control (eller andre steder hvor de faktisk har trangt luftrom)...

London er ett sted, men man burde vel ta en tur til NY som har 3 flyplasser som alle er storre enn OSL rimelig tett for aa laere litt. Dessuten er det jo ikke saa mye trafikk fra hverken TRF eller en fremtidig RSL

Jeg stiller meg samme spørsmål, kan man ikke lære av andre? LON og NY er eksempler. Hva med LAX området da, det er jo en hel rekke flyplasser foruten LAX der som ligger tett inntil hverandre. Om ingen i AVINOR kan gi en plausibel forklaring, må jeg anta at det er proteksjonisme det bunner i.
 
Replying to Topic 'Avinor stikker kjepper i hjulene på Rygge ..'

Enkelt: Man har lagt seg på en linje der man heller legger restiksjoner i perioder, enn å faktisk prøve å utnytte luftrommet maksimalt. Det har vært klart siden 98 at luftrommet på østlandet må resektoriseres for å kunne utnytte rullebanekapasiteten. NATS i england har vært inne for å evaluere sektorkapasitet osv i dag. Resultatet for TMA øst/west var "severly overloaded" i perioder, og ja, dette er gutta som driver London Terminal Control.

Dette var sist SOL/Norsim var oppe, og man var klar til å ta ett tak for å (den gang) få utnyttet Gardermoen maksimalt. (Pr i dag er det luftrom, og ikke rullebanenen som legger tak, og det blir for dumt)
Dette var 2002 om jeg ikke husker feil, og så kom Anne Grette og sa at trafikken var på vei ned, og at LTT skulle gi f.... i å gjøre noe. Man skulle faktisk redusere antall sektorer og kapasitet landet rundt.

Så står vi er i dag, 4 år forsinket, og uten bemanning til å virkelig utnytte rullebanekapasiteten.

Ting som man identifiserte som nødvendig for å få opp kapasiteten på luftrommet, var bl.a introduksjon av automatisk arrival manager (en datamaskin som spytter ut tidsvindu for flighter over entry fix), introduksjon av en avgangssektor ved GRM APP, samt noe greier med fjernholdning som jeg ikke husker detaljene på.

Mange (de fleste) storbyer i verden har mer trafikk enn Oslo, men de er sektorisert deretter. Skal man øke antallet fly, må størrelsen på sektoren ned. Arlanda har 7 flygeledere på APP, derav 3 plannere og 1 director. Oslo har 4.


Bring om SOL/Norsim, og så kunne Luftfartstilsynet godt gi f..... i å inplementere ny støyforskrifter for OSL, da det vil senke departure rate'n.
:jumpin
 
Replying to Topic 'Avinor stikker kjepper i hjulene på Rygge ..'

Nå er det vel i morgen og ettermiddagsrushet det er snakk om,og da går det vel ganske kontinuerlig opp og ned på OSL..Men selvsagt skjønner jeg Avinor her: de vil selvfølgelig ha flest mulig passasjerer til å fly fra OSL og ikke RSL
 
Replying to Topic 'Avinor stikker kjepper i hjulene på Rygge ..'

Originally posted by amatør


Nå er det vel i morgen og ettermiddagsrushet det er snakk om,og da går det vel ganske kontinuerlig opp og ned på OSL..Men selvsagt skjønner jeg Avinor her: de vil selvfølgelig ha flest mulig passasjerer til å fly fra OSL og ikke RSL

Selvsagt! Avinor eier ikke RSL (MLR)
 
Back
Top