Avbestilling innnen 24 timer - generell regel?

Isbamse

ScanFlyer Gold
Vi har for ti minutter siden bestilt flybilletter til Island i sommer, på nettsidene til Icelandair. Pga syntax error i hodet glemte jeg å sjekke sas.no før jeg hadde trykket på knappen...men oppdaget da at vi ville fått det for 1500 kr billigere for tre pers. SAS og wideroe.no har en 24 timers angrefrist, men jeg finner ikke noe slikt på Icelandair sine sider. Er dette en generell regel, eller noe spesielt for SAS og wideroe.no?

Ingen generell regel for alle flyselskaper dette her - SAS/Widerøe har 24 timer, Norwegian har 4 timer - men jeg vet ikke hva Icelandair eventuelt måtte ha. Det letteste er nok å ringe kundesenteret til Icelandair. Min erfaring er at seriøse flyselskaper er behjelpelige med å slette bookinger dersom man tar kontakt raskt - og før bestillingen har "forplantet" seg i selskapets ulike systemer.

Prøvde å ringe Icelandair og spørre pent...men kom ingen vei. De ville ikke refundere mer enn halvparten, og da forsvinner vitsen. Måtte ringe til Icelandair HQ, og traff ei dame som virket som hun spiste, hostet og var småbitchy på en gang. Riktignok er islendinger generelt litt "korte" og direkte, men jobber man i servicebransjen bør man være oppmerksom på slikt.

Det viktigste er vel å forsøke å teffe dem før billetten er "utstedt" - men gidder de ikke så gidder de vel ikke...

Ja, det er der cluet ligger. Man belaster ikke kortet før billetten utstedes, og her varierer praksis fra selskap til selskap. Mitt lokale selskap (her i ATL altså) holder reservasjonen i opptil 48 timer før de utsteder billett og belaster kortet. Riktignok må man klikke i en boks for å benytte seg av det, men tilbudet er der.

BA opererer også med 24 timer. Vet ikke om det står noe sted på nettsidene, men fikk opplyst om dette da jeg snakket med kundesenteret i forbindelse med en endring/kansellering av billett booket på ba.com.

Billetten kom på mail etter tre sekunder. Om ikke annet kan man si at islendinger er effektive...

Om ikke annet; SAS hadde mindre gode avgangstider, og vi klarte å finne en ganske billig leiebil. Det gjelder å se lyst på det...

Tredje gang jeg skal til Island :)

Har du fløyet FI før ? Hvis ikke får du uansett en ny i loggboka !:exclaimation;)

Har vi sporet av? :rolleyes:

BA utsteder billett ganske umiddelbart etter bestilling, så der er det ok å avbestille så lenge man gjør det innen 24 timer etter bestilling.

Back