Ok.. Her må det korrigeres litt. Altså: spesielt nå om sommeren så vil man ofte oppleve en god del termikk under innflyging, store endringer i vindretning og -styrke (ikke på windshear-nivå nødvendigvis, men allikevel merker man om man får eller mister 10 knop i nesen), updrafts når man passerer shore line og lignende. Vi forsøker å holde en stabil path ned mot rullebanen, på tross av disse forandringer. Du har kanskje opplevd at det føles som at flyet "detter litt gjennom", evt "spretter litt opp" når du nærmer deg bakkenivå? Det skyldes gjerne slike meteorologiske faktorer, og for å korrigere så må vi justere pitch og thrust. Vi har en speed vi skal holde ned til flare (vref + 5 eller mer), og det krever noen ganger så og si ingen justeringer mens andre ganger krever det mye.
Litt barnslig forklart dette, men jeg skjønner at det er nødvendig. Et fly som landet med autoland ville gjort nøyaktig det samme, bare enda mer overdrevet enn det vi gjør. Dette har absolutt overhodet ingenting å gjøre med manglende pilotferdigheter, snarere tvert om. For folk som aldri har flydd selv så kan jeg forstå at fenomenet virker snodig, men alle piloter har opplevd dette. Det spiller ingen rolle om du flyr B777 eller C172, lufta nær bakken er som regel litt urolig.