Autoland vs manuelle landinger, og behov for justeringer (splittet)

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Ble nevnt kanskje så mye som 30% under target approach speed som var 137Knop
Har flere ganger under innflygning med diverse selskaper kjent at de har måtte gi meget kraftige støt med høyere motorkraft (det er sikkert bedre tekniske termer for dette) for å få opp hastighet og høyde. Har ofte følt meg satt tilbake til egne tidligere nybegynnerfeil med flysimulator. Har vært sjokkert av at profesjonelle flygere ikke er bedre enn dette. Her er det jommen på tide at teknologien tar helt over.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Har flere ganger under innflygning med diverse selskaper kjent at de har måtte gi meget kraftige støt med høyere motorkraft (det er sikkert bedre tekniske termer for dette) for å få opp hastighet og høyde.

Man skal være rimelig heldig med klareringer og planlegging hvis man ikke behøver å justere noe på veien ned. Det skjer heller ikke sjelden at man får beskjed om å øke hastigheten pga annen trafikk. Dette har ingenting med dyktighet å gjøre. Man sitter 'midt på en motorvei' og får instruksjoner av ATC.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Har flere ganger under innflygning med diverse selskaper kjent at de har måtte gi meget kraftige støt med høyere motorkraft (det er sikkert bedre tekniske termer for dette) for å få opp hastighet og høyde. Har ofte følt meg satt tilbake til egne tidligere nybegynnerfeil med flysimulator. Har vært sjokkert av at profesjonelle flygere ikke er bedre enn dette. Her er det jommen på tide at teknologien tar helt over.



Vel, det er faktisk ikke simulatorer vi flyr.



Prøvd å lande på OSL i din simulator regner jeg med? Sannsynligvis i fint vær? Godt kjent med ballooning effekten på kort finale? Spesielt på bane 19? Nei?

I den høyst dynamiske værdnen vi flyr i, er det et utall kombinasjoner mellom særegenheter og flyplasser. Ting som aldri har blitt programert i en simulator på hobbyrommet ditt.


Sorry for OT, men dette blir for dumt.



-eggs
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Man skal være rimelig heldig med klareringer og planlegging hvis man ikke behøver å justere noe på veien ned.
Justeringer er det naturlig at det er, men det må da kunne bli gjort noe mere gradvis og ikke vente til det nesten er for sent og så plutselig gi full gass slik at passasjerene ser ut som nikkedukker.

Som sagt tror jeg at om automatikk overtar ville det gitt en mye bedre opplevelse for passasjerene.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Prøvd å lande på OSL i din simulator regner jeg med? Sannsynligvis i fint vær? Godt kjent med ballooning effekten på kort finale? Spesielt på bane 19? Nei?

I den høyst dynamiske værdnen vi flyr i, er det et utall kombinasjoner mellom særegenheter og flyplasser.
Alt dette er veldig gode argumenter for å heller bruke systemer som kan gjøre automatiske justeringer flere tusen ganger i sekundet.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Har flere ganger under innflygning med diverse selskaper kjent at de har måtte gi meget kraftige støt med høyere motorkraft (det er sikkert bedre tekniske termer for dette) for å få opp hastighet og høyde. Har ofte følt meg satt tilbake til egne tidligere nybegynnerfeil med flysimulator. Har vært sjokkert av at profesjonelle flygere ikke er bedre enn dette. Her er det jommen på tide at teknologien tar helt over.

Ok.. Her må det korrigeres litt. Altså: spesielt nå om sommeren så vil man ofte oppleve en god del termikk under innflyging, store endringer i vindretning og -styrke (ikke på windshear-nivå nødvendigvis, men allikevel merker man om man får eller mister 10 knop i nesen), updrafts når man passerer shore line og lignende. Vi forsøker å holde en stabil path ned mot rullebanen, på tross av disse forandringer. Du har kanskje opplevd at det føles som at flyet "detter litt gjennom", evt "spretter litt opp" når du nærmer deg bakkenivå? Det skyldes gjerne slike meteorologiske faktorer, og for å korrigere så må vi justere pitch og thrust. Vi har en speed vi skal holde ned til flare (vref + 5 eller mer), og det krever noen ganger så og si ingen justeringer mens andre ganger krever det mye.

Litt barnslig forklart dette, men jeg skjønner at det er nødvendig. Et fly som landet med autoland ville gjort nøyaktig det samme, bare enda mer overdrevet enn det vi gjør. Dette har absolutt overhodet ingenting å gjøre med manglende pilotferdigheter, snarere tvert om. For folk som aldri har flydd selv så kan jeg forstå at fenomenet virker snodig, men alle piloter har opplevd dette. Det spiller ingen rolle om du flyr B777 eller C172, lufta nær bakken er som regel litt urolig.
 
Asiana 777 krasjet på SFO.

Alt dette er veldig gode argumenter for å heller bruke systemer som kan gjøre automatiske justeringer flere tusen ganger i sekundet.

Har du kjørt bil på cruise control? Har du lagt merke til hvordan gassen justerer seg når terrenget begynner å bli kupert? Og har du sett forkjellen i fuelforbruk ...?
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Ok.. Her må det korrigeres litt. Altså: spesielt nå om sommeren så vil man ofte oppleve en god del termikk under innflyging, store endringer i vindretning og -styrke (ikke på windshear-nivå nødvendigvis, men allikevel merker man om man får eller mister 10 knop i nesen), updrafts når man passerer shore line og lignende. Vi forsøker å holde en stabil path ned mot rullebanen, på tross av disse forandringer. Du har kanskje opplevd at det føles som at flyet "detter litt gjennom", evt "spretter litt opp" når du nærmer deg bakkenivå? Det skyldes gjerne slike meteorologiske faktorer, og for å korrigere så må vi justere pitch og thrust. Vi har en speed vi skal holde ned til flare (vref + 5 eller mer), og det krever noen ganger så og si ingen justeringer mens andre ganger krever det mye.

Litt barnslig forklart dette, men jeg skjønner at det er nødvendig. Et fly som landet med autoland ville gjort nøyaktig det samme, bare enda mer overdrevet enn det vi gjør. Dette har absolutt overhodet ingenting å gjøre med manglende pilotferdigheter, snarere tvert om. For folk som aldri har flydd selv så kan jeg forstå at fenomenet virker snodig, men alle piloter har opplevd dette. Det spiller ingen rolle om du flyr B777 eller C172, lufta nær bakken er som regel litt urolig.

En liten korrigering. Ett fly på autoland gjør ofte mye verre korrigeringer som oppfattes enda mer ubehagelig for passasjerene enn om en pilot flyr flyet
 
Må ikke flyene sjekkes av tekniker etter en autoland på grunn av at det landes hardere enn normalt?
 
Må ikke flyene sjekkes av tekniker etter en autoland på grunn av at det landes hardere enn normalt?
Nei, det stemmer ikke. Behovet for "hard landing inspection" styres kun av om G-verdien flyet har blitt utsatt for er større enn en gitt verdi.
Og hvorvidt en autoland er hardere enn en manuell skal ikke jeg uttale meg om, regner med at piloter har et syn på den saken. Men jeg har aldri hørt om at det skal være tilfelle.
 
Har flere ganger under innflygning med diverse selskaper kjent at de har måtte gi meget kraftige støt med høyere motorkraft (det er sikkert bedre tekniske termer for dette) for å få opp hastighet og høyde. Har ofte følt meg satt tilbake til egne tidligere nybegynnerfeil med flysimulator. Har vært sjokkert av at profesjonelle flygere ikke er bedre enn dette. Her er det jommen på tide at teknologien tar helt over.

Vet du som passasjer noe om det ble brukt autothrust eller ei?
 
Last edited:
Re: Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

En liten korrigering. Ett fly på autoland gjør ofte mye verre korrigeringer som oppfattes enda mer ubehagelig for passasjerene enn om en pilot flyr flyet

Det var det jeg mente å få frem, ja. Autopiloten vil ofte gjøre enda mer overdrevne korreksjoner, spesielt i urolig luft.

Og nei, å måtte ha inspeksjon etter hver autoland ville jo vært helt idiotisk. Faktisk vil jeg påstå at autopiloten i B737 lander ganske mykt og fint, i grunn. :)
 
Vet du som passasjer noe om det ble brukt autothrust eller ei?
Nei, selv om jeg engang tok et skikkelig jalla flysertifikat er jeg å regne som legmann her. Jeg forstår likevel at det kan være raske og store endringer på termikk spesielt når man kommer nær bakken. Det jeg ikke skjønner er at en pilot kan reagere raskere enn elektronikk her.

Under landing med AY060 idag opplevde jeg det samme igjen. Det kjentes ut som om flyet skulle stalle og vi hadde to skikkelige kenguruhopp med motorer som ruste og passasjerer som hylte.

Så regulert som luftfarten er så kan jeg ikke skjønne at man kan fortsette med dette.
 
Været kan vi gjøre lite med, men fly bør vi kunne få til å lande på en bedre måte. Har man virkelig ikke kommet lengere i utviklingen av systemer for automatisk kontroll av fly?
 
Været kan vi gjøre lite med, men fly bør vi kunne få til å lande på en bedre måte. Har man virkelig ikke kommet lengere i utviklingen av systemer for automatisk kontroll av fly?

Poenget er vel at disse fenomenene inntreffer så plutselig at motreaksjonen blir like plutselig og brå. Dette Uansett om det er en pilot eller automatikk som gjennomfører håndteringen.

Skal du ha mye bevegelser så må du ha tid til å gjøre korrigeringen. Men de marginene har man jo ikke nødvendigvis ved landing.
 
Problemet er vel at disse endringene i luftstrømninger er umulig å forutse. Værradar kan plukke opp turbulente områder pga refleksjon av vanndråper, men clear air turbulence klarer ingen systemer å fange opp. Flyet vil konstant søke å holde seg på glideslope, og pga massetreghet og spool up tid på motorer så vil aldri motreaksjonen klare å utligne forstyrrelsene.

Dette er uansett bare en ubehagelig greie for passasjerer, med mindre man snakker om windshear. Da går man ganske enkelt rundt og evt prøver på nytt.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

En liten korrigering. Ett fly på autoland gjør ofte mye verre korrigeringer som oppfattes enda mer ubehagelig for passasjerene enn om en pilot flyr flyet

Er vel ofte at kun autotrottle er i funksjon på late finale, og den har vel en tendens til å ta litt i ?! Ser det er folk her som har førstehånds erfaring så de kan vel svare ?
 
Autothrottle er som regel i bruk under hele innflygningen og landing. Autoland kan også gjøres uten autothrottle. Dersom man gjør en autoland er det begrensninger på head/cross/tailwind og windshear er ikke tillatt...
 
Back
Top