• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Autobrake setting 737

Firelude

Newcomer
Heisann! Jeg har et spørsmål ang autobrake på Boeing 737. Dersom denne er satt lavt vil piloten oppleve RWY som slippery? Vil han måtte bruke mer engine reverse thrust enn det som var planlagt?

Kan f eks. to like maskiner oppleve RWY så forskjellig fra "medium" i braking action til langt over "good"?

På hvilket tidspunkt kan piloten overstyre autobrake og bruke manuel brake?

Mitt spørsmål er selvopplevd fra plasstjenesten der RWY var våt asfalt og en Boeing hevdet at breaking action var "medium" , ikke mye vann men med kjemikalier. Mye kjemikalier kan gjøre RWY slippery men i dette tilfellet var det ikke store mengder.

En kontroll av RWY etter en slik tilbakemelding avdekket ingenting...vått over det hele..

Var bare et noe merkelig tilfelle...
 
Autobrake gir en "rate of deceleration" som måles med akselerometer. Det vil si at hvis man setter en gitt autobrake-setting og lar den stoppe selv uten bruk av reverse thrust, vil den i teorien stoppe på akkurat samme distansen som hvis man brukte reverse thrust i tillegg, fordi autobrake da vil slippe opp litt for å gi samme bremserate.

Man kan når som helst ta over bremsingen selv. En lav setting oppleves bare som at det tar lengre tid å bremse, det kjennes ikke glatt ut.
 
Back
Top