• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Austrian og materiell på VIE-OSL

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Det jeg ikke forstår med Austrian, er hvorfor de på enkelte ruter er utrolig fleksible når det gjelder materiell, mens det på andre ruter ikke varierer i det hele tatt. For eks. VIE-SOF og OTP er ruter som er veldig fleksible, her brukes alt fra F100 til A321 etter behov. På OSL-ruten derimot, varierer det ikke i det hele tatt, her er det alltid Fokker 70/100 som brukes, nesten uten unntak og slik har det vært det siste året. Når det er sommer eller skoleferier, blir fokker'ne fort utsolgte, men man oppgraderer aldri til f.eks Airbus A32x. Hva er grunnen til det? På bl. a VIE-ARN varierer man mye mer. Merkelig....
 
Last edited:
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Nå er ikke Wikipedia den mest pålitelige kilden, men der står det nå syv A320 på bestilling samtidig som syv Boeing 737-800 skal ut. Ergo blir det ikke flere kutt i flåten.

Det jeg ikke forstår med Austrian, er hvorfor de på enkelte ruter er utrolig fleksible når det gjelder materiell, mens det på andre ruter ikke varierer i det hele tatt. For eks. VIE-SOF og OTP er ruter som er veldig fleksible, her brukes alt fra F100 til A321 etter behov. På OSL-ruten derimot, varierer det ikke i det hele tatt, her er det alltid Fokker 70/100 som brukes, nesten uten unntak og slik har det vært det siste året. Når det er sommer eller skoleferier, blir fokker'ne fort utsolgte, men man oppgraderer aldri til f.eks Airbus A32x. Hva er grunnen til det? På bl. a VIE-ARN varierer man mye mer. Merkelig....


Har da sett både Airbus og Boeing fra OS på OSL siden i fjor sommer.
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

OT
Så en Airbus fra Austrian på lørdag på OSL. Ganske sikker på at jeg så en på søndag også...
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Det jeg ikke forstår med Austrian, er hvorfor de på enkelte ruter er utrolig fleksible når det gjelder materiell, mens det på andre ruter ikke varierer i det hele tatt. For eks. VIE-SOF og OTP er ruter som er veldig fleksible, her brukes alt fra F100 til A321 etter behov. På OSL-ruten derimot, varierer det ikke i det hele tatt, her er det alltid Fokker 70/100 som brukes, nesten uten unntak og slik har det vært det siste året. Når det er sommer eller skoleferier, blir fokker'ne fort utsolgte, men man oppgraderer aldri til f.eks Airbus A32x. Hva er grunnen til det? På bl. a VIE-ARN varierer man mye mer. Merkelig....

Det er ikke så merkelig. Det er sjelden behov for det på OSL-ruten og i tider med behov for større materiell har man gjerne større behov på andre ruter med større inntektspotensiale enn OSL og. Dermed settes Airbusene heller inne på andre ruter. Vi har stort sett alltid to Fokkercrew på overnatting på OSL, slik sett er det ikke så hensiktsmessig å stadig variere materiell slik at man må sende crew passivt hele tiden. ARN har som oftest et crew på overnight såvidt jeg vet. Til Beograd f.eks. flyr nesten alltid crew passivt den ene eller andre veien som er lite produktivt.
Men om vi fortsetter med ruten 3 år til vil det vel automatisk bli litt større materiell siden da nepper er Fokker som flyr lenger. Time will show.
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Det jeg ikke forstår med Austrian, er hvorfor de på enkelte ruter er utrolig fleksible når det gjelder materiell, mens det på andre ruter ikke varierer i det hele tatt. For eks. VIE-SOF og OTP er ruter som er veldig fleksible, her brukes alt fra F100 til A321 etter behov. På OSL-ruten derimot, varierer det ikke i det hele tatt, her er det alltid Fokker 70/100 som brukes, nesten uten unntak og slik har det vært det siste året. Når det er sommer eller skoleferier, blir fokker'ne fort utsolgte, men man oppgraderer aldri til f.eks Airbus A32x. Hva er grunnen til det? På bl. a VIE-ARN varierer man mye mer. Merkelig....

Nå er det vel ikke alltid like enkelt med flåte disponering i virkeligheten som på et internetfora.

Selv om det (til tider) ikke alltid virker sånn så må man regne med at Austrian har en plan over det de gjør. Det kan godt være at det er behov for mer kapasitet enn Fokkeren på mange avganger, men det hjelper ikke så mye hvis de ikke klarer å selge noe særlig på returavgangen. Da kan det være kanskje være bedre å heller bli utsolgt den ene veien iblant.

Itillegg er det jo det faktum at skal det settes inn større materiell på en rute så må jo denne tas fra en annen rute, og da er kanskje ikke OSL den destinasjonen som fortjener høyest pri?
 
Re: Austrian og materiell på VIE-OSL

Ikke bare dette. For a kunne bruke större materiall pa OSL-VIE, ma en annen rute svekkes og kapasitaeten forminskes der. Jeg for min del ikke ser at denne regnstykke gar opp, spesielt ikke i ferie-tida...

Husk at OS er ikke i marked for a fly alle som har lyst til, men heller a maksimere sine inntekter. Og da kan det vaere en smart ide a ha en relativ sma tilbyd av seter som man kan selge dyrt fremfor a oversvömme marked med seter som ikke kan selges eller bare til laveste priser.
 
Back
Top