Flybird
ScanFlyer Blue
19. april 2011: Auckland - Rarotonga
26. april 2011: Rarotonga - Aitutaki - Rarotonga
29. april 2011: Rarotonga - Auckland
Flyselskap: Pacific Blue og Air Rarotonga
Skoleåret 2010/2011 tilbrakte jeg som utvekslingsstudent ved Auckland University of Technology I New Zealand. Påskeferien dette året ga derfor mulighet for et mer eksotisk reisemål enn den norske fjellheimen. Valget falt på Cookøyene i den sydlige delen av Stillehavet. Fly tur/retur Cookøyene samt hotell ble bestilt gjennom reisebyrået Student Flights i Auckland, New Zealand, knappe fire uker før avreise. Flybilletten med Pacific Blue utgjorde 3.200 kr.
19. april 2011 – kl. 18:30 – 3t50min
Pacific Blue – DJ163 – Auckland(AKL)-Rarotonga(RAR)
Boeing 737-800 – ZK-PBG – 13A(vindu)
Etter en halvtimes busstur fra Auckland sentrum ankom vi flyplassen to timer før avgang.
Bagasje ble forhåndsbetalt ved kjøp av reisen og kostet 20 NZD ekstra per vei.
Etter at ombordstigningsprosessen var fullført kom vi oss avgårde 20 minutter etter oppsatt rutetid.
Pacific Blue ble etablert som et datterselskap av australske Virgin Blue i 2003. I 2011 ble det derimot bestemt at selskapene skulle markedsføres under samme navn, nemlig Virgin Australia.
Ettersom Pacific Blue er et lavprisselskap måtte man betale for servering om bord. En øl kostet 7 NZD.
Etter å ha krysset datolinjen landet vi på Cookøyene 18 timer "før" avreise fra New Zealand. 19. april 2011 ble derfor opplevd to ganger
Etter at bagasjen var plukket opp ble vi skysset i minibuss til hotellet vi hadde bestilt.
Vi bodde på Club Raro som befinner seg på den nordlige delen av hovedøya Rarotonga.
Scooter er et vanlig transportmiddel på Cookøyene, også blant turister. Følger man hovedveien kjører man rundt øye på en time.
Air New Zealands rute mellom Auckland og Los Angeles mellomlander en gang i uken på Rarotonga. Her trafikkert med en Boeing 777-200ER.
Rarotonga er en frodig øy med vakker natur. Det høyeste punktet på øya er vulkanen Te Manga som rager 658 meter over havet.
26. april 2011 – kl. 08:00 – 50min
Air Rarotonga – GZ612 – Rarotonga(RAR)- Aitutaki(AIT)
Saab 340A – E5-EFS – 10A(vindu)
Etter å ha blitt anbefalt atolløya Aitutaki av venner bestemte vi oss for å ta en dagstur ut til denne idylliske Stillehavsperlen.
Turen ble bestilt fra Air Rarotongas kontor på flyplassen på Rarotonga. Inkludert i prisen på 2.000 kr var flybillett, guidet biltur på øya samt lagunecruise med lønsj og leie av snorkelutstyr.
Air Rarotonga er et privateid flyselskap som flyr til ni destinasjoner på Cookøyene.
Det var en liten Saab 340A som tok oss fra Rarotonga til Aitutaki denne morgenen.
Ombordstigning på Rarotonga International Airport.
Air Rarotonga har ingen sikkerhetskontroll på sine innenriksflyginger, men en sikkerhetsdemonstrasjon måtte vi likevel gjennom.
Avgang fra Rarotonga.
26. april 2011: Rarotonga - Aitutaki - Rarotonga
29. april 2011: Rarotonga - Auckland
Flyselskap: Pacific Blue og Air Rarotonga

Skoleåret 2010/2011 tilbrakte jeg som utvekslingsstudent ved Auckland University of Technology I New Zealand. Påskeferien dette året ga derfor mulighet for et mer eksotisk reisemål enn den norske fjellheimen. Valget falt på Cookøyene i den sydlige delen av Stillehavet. Fly tur/retur Cookøyene samt hotell ble bestilt gjennom reisebyrået Student Flights i Auckland, New Zealand, knappe fire uker før avreise. Flybilletten med Pacific Blue utgjorde 3.200 kr.
19. april 2011 – kl. 18:30 – 3t50min
Pacific Blue – DJ163 – Auckland(AKL)-Rarotonga(RAR)
Boeing 737-800 – ZK-PBG – 13A(vindu)

Etter en halvtimes busstur fra Auckland sentrum ankom vi flyplassen to timer før avgang.

Bagasje ble forhåndsbetalt ved kjøp av reisen og kostet 20 NZD ekstra per vei.

Etter at ombordstigningsprosessen var fullført kom vi oss avgårde 20 minutter etter oppsatt rutetid.

Pacific Blue ble etablert som et datterselskap av australske Virgin Blue i 2003. I 2011 ble det derimot bestemt at selskapene skulle markedsføres under samme navn, nemlig Virgin Australia.

Ettersom Pacific Blue er et lavprisselskap måtte man betale for servering om bord. En øl kostet 7 NZD.

Etter å ha krysset datolinjen landet vi på Cookøyene 18 timer "før" avreise fra New Zealand. 19. april 2011 ble derfor opplevd to ganger


Etter at bagasjen var plukket opp ble vi skysset i minibuss til hotellet vi hadde bestilt.

Vi bodde på Club Raro som befinner seg på den nordlige delen av hovedøya Rarotonga.

Scooter er et vanlig transportmiddel på Cookøyene, også blant turister. Følger man hovedveien kjører man rundt øye på en time.

Air New Zealands rute mellom Auckland og Los Angeles mellomlander en gang i uken på Rarotonga. Her trafikkert med en Boeing 777-200ER.

Rarotonga er en frodig øy med vakker natur. Det høyeste punktet på øya er vulkanen Te Manga som rager 658 meter over havet.

26. april 2011 – kl. 08:00 – 50min
Air Rarotonga – GZ612 – Rarotonga(RAR)- Aitutaki(AIT)
Saab 340A – E5-EFS – 10A(vindu)
Etter å ha blitt anbefalt atolløya Aitutaki av venner bestemte vi oss for å ta en dagstur ut til denne idylliske Stillehavsperlen.

Turen ble bestilt fra Air Rarotongas kontor på flyplassen på Rarotonga. Inkludert i prisen på 2.000 kr var flybillett, guidet biltur på øya samt lagunecruise med lønsj og leie av snorkelutstyr.

Air Rarotonga er et privateid flyselskap som flyr til ni destinasjoner på Cookøyene.

Det var en liten Saab 340A som tok oss fra Rarotonga til Aitutaki denne morgenen.

Ombordstigning på Rarotonga International Airport.

Air Rarotonga har ingen sikkerhetskontroll på sine innenriksflyginger, men en sikkerhetsdemonstrasjon måtte vi likevel gjennom.

Avgang fra Rarotonga.