ATC Prat - Vanlig med litt uenighet på linjene?

Tjab

Upgrade me....

Stusset over at ATC måtte opplyse om at han var ukomfortabel med SK2309 nå. Og at det nå var utenfor hans ansvar (ett eller annet)

For så å gjenta dette en gang til, og opplyse at det var ukontrollert luftrom og ingen oversikt over bakkeforholdene(?) i området de gikk inn i.

Er jo litt heavy vær her nå. Mye lyn, mye vind, en del nedbør. Så tenkte jeg måtte høre på for en gangs skyld. De kommer nå inn nå.
http://www.liveatc.net/search/?icao=enkb

Edit:
Siste 5-600 var i følge flyet røffe, med downdraft osv.
Rister fælt den retningen de kom i nå, prøvd noen ganger selv oppigjennom åra :)

Last edited:
Re: ATC Prat - Vanlig med litt uenighet på linjene?

Stusset over at ATC måtte opplyse om at han var ukomfortabel med SK2309 nå. Og at det nå var utenfor hans ansvar (ett eller annet)

For så å gjenta dette en gang til, og opplyse at det var ukontrollert luftrom og ingen oversikt over bakkeforholdene(?) i området de gikk inn i.

Er jo litt heavy vær her nå. Mye lyn, mye vind, en del nedbør. Så tenkte jeg måtte høre på for en gangs skyld. De kommer nå inn nå.
http://www.liveatc.net/search/?icao=enkb

Edit:
Siste 5-600 var i følge flyet røffe, med downdraft osv.
Rister fælt den retningen de kom i nå, prøvd noen ganger selv oppigjennom åra :)
Jeg skjønner ikke helt hva du refererer...

Et skudd i blinde - piloten gikk utenfor kontrollert luftrom (f.eks. under den vertikale grensen), og derfor mulig terreng som flygeleder ikke hadde oversikt over?

Ansvaret for flygeleder begrenser seg til kontrollert luftrom, og i utgangspunktet vil ikke flygeleder initiere å sende en et fly utenfor kontrollert luftrom..

Re: ATC Prat - Vanlig med litt uenighet på linjene?

Kan forsåvidt også være at flyet var innenfor kontrollert luftrom, men i høyder som ikke er tilstrekkelige i forhold til terrenget under. I lave høyder skal flyene være 1000 ft over nærliggende hindringer - det betyr jo ikke at det er livsfarlig å fly 900 ft over en hindring, bare at det er lavere enn det ATC kan forholde seg til.

... eller flygerne for den saks skyld... Før approach selvsagt.

(1000 ft når terrenget ikke overstiger 6000ft; ellers 2000 ft)

Back