• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Asia/Filippinene 2014

melind

Monkey Traveller
Medlem
Da er dagen kommet for en måneds reise i Asia, koffertene står nå pakket og jeg skal snart dra til TRD for første flight til CPH. deretter videre i kveld med SK 995 til PEK.
Årets reiserute ser slik ut:
trd-cph-pek-hkg-ceb-cgm-ceb-hkg-sin-sin-hkg-pek-cph-trd

Fikk oppgradering fra OT på 995 så for første gang skal jeg sitte i Biz så det skal bli spennende.
Ankommer HK sent Torsdag aldri vert i HK før men det blir bare kort tid der 2 overnattinger før turen går videre til Cebu tidlig Lørdag morgen med Cebu Pacific, har flydd mye med Cebu Pacific før og er meget fornøyd med de, eneste er at du bør beregne litt god til til innsjekk i allefall på Filippinene.

Målet for reisen er Camiguin på Filippinene der skal jeg være ca 2 uker før turen igjen går til HK og videre til SIN, måtte få meg en A380 tur igjen er 6 år siden sist.
 

Attachments

  • Hele.gif
    Hele.gif
    18.7 KB · Views: 1,392
HKG-TRD%20Hjem.gif



Sjekket inn på Værnes 1 time før avgang, jeg hadde med 3 store kolli og var spent på om det ble godtatt fordi jeg på denne reisen velger og la Aegean få mine poeng i håp om og nå *G der, da jeg ikke lå inn med EBG var det bare og vise kortet fysisk så ble alle kofferter med uten ekstra kostnad.

Til CPH var det Alfild Viking som skulle frakte meg nedover, jeg hadde sete 17F som er mitt favoritt sete på CRJ-900, ikke noe soft block denne gang så jeg var heldig og fikk en og dele raden med...


Alfhild Viking

alfhild%20viking%20v%C3%A6rnes.jpg


Kaffe og Blåbærmuffins er fast takst.

kaffe%20muffin.jpg



Etterpå ble det ca 3 timer venting i Loungen på CPH, rakk et par drinker der og noe snack før det bare var og spasere mot passkontroll og gate.

Det var Rurik Viking som skulle ta turen østover i natt

rurik%20viking%20sk%20995.jpg


Ble noe forsinket fra gate da antall personer om bord ikke stemte, men etter 10 min hadde de funnet ut av det og vi kunne forlate gaten.
Hadde sete 5H på turen østover ikke noe sidemann og jeg kunne telle 9 ledige seter i C
Dette er min første reise i C og var jo litt spent på hvordan det er der fremme, må si jeg ikke ble skuffet og det frister til gjentakelse, Ps hyggelig at de pøser på med alkoholholdig drikke nesten drikke press hehe alle blir jo i godt humør og får fin sovemedisin.

Forretten

forrett.jpg


Hovedrett

hovedrett.jpg


Dessert

dessert.jpg


Vi var fremme i PEK kl 13.30 lokal tid, der måtte alle også transitt passasjerer gjennom immigration og ny sikkerhetskontroll før vi slapp inn i terminalen, det var da c 1 time til boarding neste fly så jeg fikk tid og besøke Air Chinas 1Class lounge.

Lounge%20Peking.jpg


Var mett etter frokosten så det ble bare en Cola og sushi, må si utvalget her er meget bra, skal poste bilder av det når jeg er på retur.

mat%20lounge.jpg


På veg til gaten fikk jeg tid og fotogrfere noen Fugler som sto parkert.

Fugler%20pek1.jpg


fugler%20pek2.jpg


Var bussgate til flyet en noe snedig løsning når det er en 777-200 som skal fylles opp.

bussgate.jpg


En sliten 777-200 skulle frakte oss til HKG, ikke ett ledig sete om bord

ca118%20til%20hkg.jpg


Noe utvalg fra økonomi vogna.

utvalget%20i%20%C3%B8konomi.jpg


Nettopp ankommet hotellet i HK nå, på tide og få seg litt søvn for deretter og få sett seg litt rundt i morgen, blir bare morgendagen her før jeg drar videre til Cebu på Lørdag, kommer med mer oppdatering da.
 
Huff... Den sushien husker jeg fra i fjor... Sikkert samme som har ligget der siden da... Verste sushien jeg har spist.

Ser frem til fortsettelsen. :)
 
Tiden i Hong Kong gikk for det meste med til og slappe av etter en lang reise samt og få omstilt seg til Asiatisk tid.
Lå på et hotell i Wan chai distriktet, Harbour View hotell et ok budget hotell med små rom og grei standard fant det vanskelig og finne gode hotell til grei pris i HK jeg prøver og holde meg under ca 600 pr natt når jeg reiser.
Brukte kvelden før avreise på og utforske Sentral området en 20 minutters gåtur fra hotellet, ettersom dette er mitt første besøk i en slik storby var bare det og stå på promenaden og se mot skyskraperne på andre siden var en opplevelse i seg selv.
Jeg skal ha 3 dager i HK på hjemturen så jeg håper på og få sett byen litt bedre da.

20140207_184709.jpg


Lørdag 8 Februar skulle jeg avgårde med Cebu Pacific 5J 241 til Cebu kl 0925, var på flyplassen ca kl 07.30 fant innsjekk skranken og fikk sendt avgårde bagasjen. Ingen kø verken på innsjekk eller i sequrity så kom meg raskt inn i terminalen og satte meg ned for en frokost og vente på fly avgang.

Insjekk HK lite kø og gikk raskt unna.
20140208_065001.jpg


Flyet kom til gate 15 min før avgangstid men de fikk snudd flyet raskt slik at tiden de tapte ble flydd igjen på tur til Cebu.
Ombord hadde jeg forhåndsbestilt plass ved nødutgang sete 14A, da det er ikke mulig for vestlige og sitte komfortabelt i Cebu Pacific sine fly utenom på rad 1 eller ved nødutganger de har nok stappet max antall seter inn i flyene sine.

Flyet På veg til gate
cgm3.jpg


Safety folder og god benplass
cgm4.jpg


Safety demonstration, flotte flyvertinner så de får lett oppmerksomhet under demonstrasjonen.
cgm5.jpg


Ankom Cebu på rutetid da er det den berømte passkontroll køen samt og vente på Bagasjen, total tid ca 1 time og det var noe av det raskeste jeg har opplevd ved ankomst i Cebu,
Når du kommer ut av terminalen står det mange og skal tilby deg transport til byen for en billig penge, alt fra 500-1000Pesos ikke så veldig dyrt men av prinsipp bruker jeg kun Taxi med meter, så da må du gå opp til avgangshallen på enden der er det taxi med meter.

Ankommet Cebu
cgm6.jpg


20 meter med busskjøring til terminal.
cgm7.jpg


Hadde 2 dager i Cebu før ferden videre, i Cebu bruker jeg og bo på et lite hotell i Mambaling ca 30 min fra flyplassen, har brukt det en rekke ganger før overnattingen koster 800 pesos ca 100 kr natten. Meget hyggelig betjening og de er 100% og stole på.


Mandag 10 Februar gikk turen til Camiguin Island der jeg fortsatt er i skrivende stund og har fortsatt ca 1 uke igjen her ute.
Camiguin er en vulkan øy består av 4 vulkaner der den mest kjente Hibok Hibok hadde sitt siste utbrudd i 1953 og er den eneste som er regnet som aktive av disse ennå.
Har vert her flere ganger før og denne øya må bare oppleves, flotte dykkermuligheter vannsport aktiviteter som leie vannscooter event leis motorsykkel og ta en dagstur rundt øya som har flere turist attraksjoner, trivelig lokalbefolkning en av de tryggeste plassene på Filippinene samt meget billig og bo/spise som de fleste plassene her i Filippinene.

Innsjekk til Camiguin
cgm8.JPG


Hel må alt veies også passasjerer og cabinbagasje.
cgm9.JPG


Boarding i Cebu
cgm10.JPG


Reiserute.
CEB-CGM.gif


Fint dekorerte busser.
cgm12.JPG


Camiguin Lufthavn, enkel terminal og security der er et gløtt i håndbagasjen samt et par klapp på midjen.
cgm14.JPG


Skulle likt og se reaksjons tid på disse dersom noe skjedde her, kan ikke huske og sett brannbilene bli flyttet en meter siden sist jeg var her.
cgm13.JPG



Tidligere har flere små Filippinske flyselskaper prøvd seg med mindre vellykkede ruter hit, men på høsten 2013 begynte Cebu Pacific og fly direkte fra Cebu 3 ganger i uken, du får fly T/R for mellom 200-1000kr etter når du bestiller og om de har noe promo.
Flyturen tar ca 30 minutter og de flyr lavt fra Cebu over øya Bohol der dulett kan se de berømte Chocolathe hills og terrenget der fra luften.

Flyet på Camiguin
cgm15.JPG


Legger vet et par bilder av de flyene jeg har tatt tidligere utover hit også, kanskje noen kan søke på reg nmr og fortelle vilke flytyper event andre selskaper som har brukt disse.
cgm1.jpg

cgm16.JPG


Camiguin Island
camiguin-map.jpg


Blir her ute en uke tid så er planen og dra inn til Cagayan De Oro, skal prøve Trans Asia derifra ti Cebu nattferge, jeg kommer tilbake med flere bilder av reisen og når jeg har ok nettforbindelse noe som til tider er en prøvelse her nede.
 
Back
Top