Artikkel - Dreamliner til Oslo 1.mai

andreas97sas

ScanFlyer Silver
Hei,

Idag skulle vi skive en artikkel på skolen. Innleveringsfristen Innleveringsfristen er til Torsdag så jeg bestemte meg for å høre hva dere syns jeg kan skive om /bedre i teksten ?

Dreamliner til Oslo 1. Mai
Boeing Dreamliner landa i Oslo den 1. Mai klokken 12:45. Det hadde komt spottara frå heile landet for og sjå Dreamlineren.

Her er ”Dreamlineren parkert på Oslo Lufthavn Gardermoen. Foto: Stein Olsen (http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/6993479634/)

Norwegian har bestilt seks Dreamlinere som skal flyga frå Oslo til USA og Asia.
Dreamlineren er på den såkalla ”dream tour 2012” og skal besøka mange store byar i Europa før den fortsetter sin ferd mot Boeing Field som ligger på vestkysten i USA ved Seattle. Og denne gang sto Oslo på lista. Før flyet kom til Oslo var det i London. Det er første gang flyet landar på ein Skandinavisk flyplass. Flyet skal vidare til Taranto i Italia den 3 mai.
– Eg gleder meg til publikum får oppleve denne maskinen. Den er verkelig en drøm, seier flygesjef i Norwegian, Thomas Hesthammer, til rb.no
Fly skal vises frem til presse, Norwegian og andre kundar. Norwegian får levert det første flyet i slutten av 2012 og Norwegian regner med å setta flyet i trafikk i begynnelsen av 2013.
Det var Thomas Hesthammer som landa flyet med pilot Torstein Hoås.
- Vi ser fram til å få besøk av Dreamlineren i Skandinavia, ikkje minst til å vise fram det nyaste og mest teknologisk avanserte innan moderne luftfart. Dreamliner er et fly for fremtiden, med en høy passasjerkomfort og lave driftsutgifter. Lavt drivstofforbruk gjør også at flytypen utan tvil er den mest miljøvennlige vi kunne velge, sier Norwegians administrerande direktør Bjørn Kjos til boarding.no

Flyet er også bygd av eit spesialmateriale som gjer at opplevinga å flyge mykje meir behageleg. Kjensla av «jet lag» vil vere mykje mindre enn i andre fly. Flyet er også bygd av et lettare metall som gjer flyet lettare og at det bler mindre fuelforbruk.

Putzmeister: Jeg lånte bildet ditt siden syns det bildet var utrolig bra. Håper det er greit :) !

Kom med innslag på hva som kan bli bedre :)

-Andreas Nærbø

Re: Artikkel - Dremliner til Osl 1.mai

Hvordan lyder oppgaveteksten? Hva har du fått beskjed om å skrive?

Du bør kanskje nevne modellummeret? Boeing 787
”dream tour 2012” bør skrives på amerikansk vis "Dream Tour 2012"
Spesialmateriale bør byttes ut med komposittmateriale, kanskje nevne noe om karbonfiber.
Litt stavekontroll kunne også vært greit ;)

Denne setningen er nok litt for kronglete, prøv å del den opp i mindre setninger.

Dreamlineren er på den såkalla ”dream tour 2012” og skal besøka mange store byar i Europa før den fortsetter sin ferd mot Boeing Field som ligger på vestkysten i USA ved Seattle. Og denne gang sto Oslo på lista.
Vær oppmerksom på at noen skoler bruker automatiske jukse sjekkere som søker gjennom nettet, slik at det kan slå ut på teksten du har lagt ut her. Det bør gå greit bare du informerer læreren om dette.

....mot Boeing Field som ligger i Seattle på vestkysten av USA.

Den første maskinen kommer vel ikke før etter nyttår, er ikke det det siste?

Hei, jeg synes du var flink å skrive på nynorsk. Er det hovedmålet ditt i norsk? Hadde vært kjekt med flere som skriver nynorsk her inne på forumet.

Det var Thomas Hesthammer som landa flyet med pilot Torstein Hoås.

Det var nok ikke det, ifølge denne artikkelen: http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/05/02/vi-skal-fly-langt-fryktelig-billig
Lengst fremme i 787-en befinner Heather Ross seg. Hun fløy maskinen inn til OSL dagen før.

– Jeg nærmer meg tusen flytimer i Dreamliner nå, men det er andre flygere som har flere. Jeg har vært en del av programmet i seks år nå, og dette er et privilegium av en jobb, sier Ross.
Hørtes ikke spesielt norsk ut på radioen da de landet heller. :)

Last edited:
Et par små nynorskfeil, andre skrivefeil og ting jeg ville gjort annerledes jeg ser som ikke er påpekt enda (rettinger uthevet):

Dreamliner til Oslo 1. Mai
Boeing Dreamliner landa i Oslo den 1. Mai [highlight]{ulikt engelsk: ikke stor forbokstav i navn på måneder og ukedager på norsk}[/highlight] klokken 12:45. Det hadde komt [highlight]komme/kome[/highlight] spottara[highlight]r[/highlight] frå heile landet for og [highlight]å[/highlight] sjå Dreamlineren.

Her er ”Dreamlineren parkert på Oslo Lufthavn[highlight],[/highlight] Gardermoen. Foto: Stein Olsen (http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/6993479634/)

Norwegian har bestilt seks Dreamlinere [highlight]Dreamlinerar[/highlight] som skal flyga frå Oslo til USA og Asia.
Dreamlineren er på den såkalla ”dream tour 2012” og skal besøka mange store byar i Europa før den fortsetter sin ferd[s/] [highlight]ferda si[/highlight] mot Boeing Field som ligger på vestkysten i USA ved Seattle. Og denne gang [highlight]gongen[/highlight] sto Oslo på lista. Før flyet kom til Oslo var det i London. Det er første gang flyet landar på ein Skandinavisk [highlight]{igjen, liten forbokstav på norsk}[/highlight] flyplass. Flyet skal vidare til Taranto i Italia den 3 mai.
– Eg gleder meg til publikum får oppleve denne maskinen. Den er verkelig en drøm, seier flygesjef i Norwegian, Thomas Hesthammer, til rb.no [highlight]{Sitat skal være på opprinnelig målform hvis ikke lærer sier noe annet. Du bør dessuten være konsistent med infinitivsendelser: enten -a eller -e. Her har du skrevet "oppleve", mens du har skrevet f.eks. "flyga" og "besøka" tidligere i teksten. Om du bevisst bruker kløyvd infinitiv på riktig måte kan du så klart se bort fra dette}[/highlight]
Fly[highlight]et[/highlight] skal vis[highlight]a[/highlight]s fr[highlight]a[/highlight]m til presse, Norwegian og andre kundar. Norwegian får levert det første flyet i slutten av 2012 og Norwegian re[highlight]k[/highlight]ner med å setta flyet i trafikk i begynnelsen av 2013.
Det var Thomas Hesthammer som landa flyet [highlight]saman[/highlight] med pilot Torstein Hoås.
[highlight]{Igjen sitat som ikke skal oversettes hvis det originalt var på bokmål}[/highlight]- Vi ser fram til å få besøk av Dreamlineren i Skandinavia, ikkje minst til å vise [highlight]{e-endelse i infinitiv igjen her}[/highlight] fram det nyaste og mest teknologisk avanserte innan moderne luftfart. Dreamliner er e[highlight][/highlight]it fly for fremtiden [highlight]framtida[/highlight], med en hø[highlight][/highlight]g passasjerkomfort og lave driftsutgifter. Lavt drivstofforbruk gjør også at flytypen utan tvil er den mest miljøvennlige vi kunne velge[highlight]{infinitivsending}[/highlight], s[highlight][/highlight]eier Norwegians administrerande direktør [highlight]administrerande direktør i Norwegian, {genitivs-s skal helst unngås på nynorsk}[/highlight] Bjørn Kjos til boarding.no

Flyet er også bygd av eit spesialmateriale som gjer [highlight]{inkonsistent gjør/gjer}[/highlight] at opplevinga å flyge [highlight]{infinitivsending}[/highlight] mykje meir behageleg. [highlight]{inkonsistent -ig/-eg endelser}[/highlight] Kjensla av «jet lag» vil vere [highlight]{infinitivsending}[/highlight] mykje mindre enn i andre fly. Flyet er også bygd av e[highlight]i[/highlight]t lettare metall som [highlight]{infinitivsending} gjer[/highlight] flyet lettare og at det bler [highlight]blir[/highlight] mindre fuelforbruk drivstofforbruk.

-Andreas Nærbø

Noen lærere er ikke så glad i ord som begynner på be-. "Besøka" kan da eventuelt byttes ut med "vitja".

Det er forresten planlagt at 787 skal fly fra alle de skandinaviske landene, ikke bare fra OSL.

Dette er så klart kraftig detaljflikking. Generelt ser teksten ganske bra ut. Noen lærere kan være skeptisk til bruk av sideformer, som du har mange av. Vet ikke om det er et bevisst valg av deg eller ikke, men du kan i tilfelle argumentere med at du bruker formene som ligger nærmest stavangersk talemål.

Dreamliner til Oslo 1. mai
Boeing Dreamliner landa i Oslo den 1. mai klokken 12:45. Det hadde komme spottarar frå heile landet for å sjå Dreamlineren.

Her er ”Dreamlineren parkert på ,Oslo Lufthavn Gardermoen. Foto: Stein Olsen

Norwegian har bestilt seks Dreamlinerar som skal flyga frå Oslo til USA og Asia.
Dreamlineren er på den såkalla ”Dream Tour 2012”, og skal besøka mange store byar i Europa før den fortsetter ferda si mot Boeing Field som ligger på vestkysten i USA ved Seattle. Og denne gongen sto Oslo på lista. Før flyet kom til Oslo var det i London. Det er første gang flyet landar på ein skandinavisk flyplass. Flyet skal vidare til Taranto i Italia den 3 mai.

– Eg gleder meg til publikum får oppleve denne maskinen. Den er verkelig en drøm, seier flygesjef i Norwegian, Thomas Hesthammer, til rb.no
Flyet skal visas fram til presse, Norwegian og andre kundar. Norwegian får levert det første flyet i slutten av 2012 og Norwegian regner med å setta flyet i trafikk i begynnelsen av 2013.

Det var Thomas Hesthammer som landa flyet sanan med pilot Torstein Hoås.

- Vi ser fram til å få besøk av Dreamlineren i Skandinavia, ikkje minst til å vise fram det nyaste og mest teknologisk avanserte innan moderne luftfart. Dreamliner er et fly for framtida, med høg passasjerkomfort og lave driftsutgifter. Lavt drivstofforbruk gjør også at flytypen utan tvil er den mest miljøvennlige vi kunne velge, sier Administrerande diriktør i Norwegian Bjørn Kjos til boarding.no

Flyet er også bygd av eit spesialmateriale som gjer at opplevinga å flyge mykje meir behageleg. Kjensla av «jet lag» vil vere mykje mindre enn i andre fly. Flyet er også bygd av eit lettare metall som gjer flyet lettare og at det blir mindre drivstofforbruk.

-Ser det bedre ut nå ? :) Noe mer dere ville endret på ?

Boeing Dreamliner landa i Oslo den 1. mai klokken 12:45. Det hadde komme spottarar frå heile landet for å sjå Dreamlineren.

Norwegian har bestilt seks Dreamlinerar som skal flyga frå Oslo til USA og Asia.
Dreamlineren er på den såkalla ”Dream Tour 2012”, og skal besøka mange store byar i Europa. Før den fortsetter ferda si mot Boeing Field som ligger på vestkysten i USA ved Seattle. Og denne gongen sto Oslo på lista. Før
flyet kom til Oslo var det i London. Det er første gang flyet landar på ein skandinavisk flyplass. Flyet skal vidare til Taranto i Italia den 3 mai.

Flyet skal visas fram til presse, Norwegian og andre kundar. Norwegian får levert det første flyet i slutten av 2012 og Norwegian regner med å setta flyet i trafikk i begynnelsen av 2013.

- Vi ser fram til å få besøk av Dreamlineren i Skandinavia, ikkje minst til å vise fram det nyaste og mest teknologisk avanserte innan moderne luftfart. Dreamliner er et fly for framtida, med høg passasjerkomfort og lave driftsutgifter. Lavt drivstofforbruk gjør også at flytypen utan tvil er den mest miljøvennlige vi kunne velge, sier Administrerande diriktør i Norwegian Bjørn Kjos til boarding.no

Flyet er også bygd av eit spesialmateriale som gjer at opplevinga å flyge mykje meir behageleg. Kjensla av «jet lag» vil vere mykje mindre enn i andre fly. Flyet er også bygd av eit lettare metall som gjer flyet lettare og at det blir mindre drivstofforbruk.

Sånn ? :)

Nja, sjekk plassering av komma i billedteksten.

"Ligger" i 3. linje; sterkt verb: "ligg" på nynorsk

"sto" i 4. linje er klammeform, bruk "stod"

Hvis Thomas Hesthammer uttalte seg på bokmål, må sitatet stå på bokmål, hvis ikke, merk "en drøm" som da er "ein draum" på NN.

7. linje: "visas" skal være "visast", samme linje "regner" er "reknar" + "setta" er "setja"

8. linje "Begynnelsen" "byrjinga" er bedre på nynorsk

Sjekk dessuten teksten for litt slurv og slendrian. Hvis den leveres på skolebaserte online-løsninger, f.eks it's learning, sjekk (som nevnt over) muligheten for plagiatkontroll.

"Ligger" i 3. linje; sterkt verb: "ligg" på nynorsk

"sto" i 4. linje er klammeform, bruk "stod"

Hvis Thomas Hesthammer uttalte seg på bokmål, må sitatet stå på bokmål, hvis ikke, merk "en drøm" som da er "ein draum" på NN.

7. linje: "visas" skal være "visast", samme linje "regner" er "reknar" + "setta" er "setja"

Med unntak av "regner" er alle disse ordene godkjente sideformer slik de er skrevet.

Dreamlineren er på den såkalla ”Dream Tour 2012”, og skal besøka mange store byar i Europa. Før den fortsetter ferda si mot Boeing Field som ligg på vestkysten i USA ved Seattle. Og denne gongen stod Oslo på lista. Før flyet kom til Oslo var det i London. Det er første gang flyet landar på ein skandinavisk flyplass. Flyet skal vidare til Taranto i Italia den 3 mai.

– Jeg gleder meg til publikum får oppleve denne maskinen. Den er verkelig en drøm, seier flygesjef i Norwegian, Thomas Hesthammer, til rb.no
Flyet skal visast fram til presse, Norwegian og andre kundar. Norwegian får levert det første flyet i slutten av 2012 og Norwegian reknar med å setja flyet i trafikk i byrjinga av 2013.

Begynner det å ligne noe nå ? :)

Med unntak av "regner" er alle disse ordene godkjente sideformer slik de er skrevet.

Det er helt riktig, men bruk av side- og klammeformer krever stort kjenskap til språkhistorien for å kunne bruke dem rett (vestmannanorsk kontra samnorsk), så derfor er rådet å unngå alt som står til klammer og parenteser.

Back