Århus lufthavn igen igen på røven

Bll spotter

ScanFlyer Gold
Århus lufthavn igen igen på røven

Gad vide om den lufthavn nogensinde bliver rentabel, jeg ved efterhånden ikke hvor mange gange de har fået pengekassen fyldt op. Jeg undre mig virkelig at det er skatteyderne, der skal blive ved med at finansiere et kronisk underskud, som de har haft i årevis.

For en måned siden var fundamentet 'solidt': Nu skal Aarhus Airport bruge 290 mio. kr. for at holde sig på vingerne

https://stiften.dk/artikel/aarhus-a...at-hjælpe-lufthavnen-med-180-millioner-kroner

Med de flyvske planer de har, er der sikkert også brug for pengene. Er det så Ryanair og Wizz Air der vil starte disse ruter, bliver det bare endnu mere grotesk, hvis det er kommunerne der skal bidrage til de opstarts rabatter de sikkert vil få og sikkert allerede får på de nuværende.

Det er nemlig på tegnebrættet lige nu i Aarhus Lufthavn, der har ambitioner om at åbne op til ti nye destinationer bare i år.

https://www.bt.dk/erhverv/ny-topchef-med-loefte-dansk-storby-skal-sende-danskerne-verden-rundt

De sidste 20 års regnskab kan ses her.
https://cvrapi.dk/virksomhed/dk/aarhus-lufthavn-as/25449746

Re: Århus lufthavn igen igen på røven

Hvis det åpnes for oppstartsrabatter for etablering av nye ruter, så må dette gjelde for alle operatører, også Wizzair og Ryanair. Selvom man ikke skulle like denne typen operatører. Bruk av stimuleringsordninger som f.eks oppstartsrabatter er vel regulert av EU og der i gården er man jo opptatt av likebehandling osv. Og slik må det jo være synes jeg.

Espen

Hvis det åpnes for oppstartsrabatter for etablering av nye ruter, så må dette gjelde for alle operatører, også Wizzair og Ryanair. Selvom man ikke skulle like denne typen operatører. Bruk av stimuleringsordninger som f.eks oppstartsrabatter er vel regulert av EU og der i gården er man jo opptatt av likebehandling osv. Og slik må det jo være synes jeg.

Espen
Det er jeg helt enig i og klar over. Jeg er nu helt sikker på at de nye ruter med Ryanair allerede får opstarts rabat. Det groteske består i at en kommune, der allerede har boykottet Ryanair og forbyder sine ansatte i at flyve med dem, stopper et enormt beløb i en lufthavn, hvis det viser sig at det er dem der skal satses på fremover. Det virker lidt dobbelt moralsk. Det er fagbevægelsens talerør der sidder på magten i Århus. Jeg er skam helt sikker på at alle nye operatør får opstarts rabat i Århus.

Gad vide om den lufthavn nogensinde bliver rentabel, jeg ved efterhånden ikke hvor mange gange de har fået pengekassen fyldt op. Jeg undre mig virkelig at det er skatteyderne, der skal blive ved med at finansiere et kronisk underskud, som de har haft i årevis.

Det er den tredje direktør på fire år, iflg. en lettere ironisk artikel
i en århusiansk avis. Coronasituationen har selvfølgelig ikke hjulpet, men alligevel….

De betalte vel pre-korona SAS for å ha en CRJ-900 basert der, men ser ikke som den er kommet tilbake

De betalte vel pre-korona SAS for å ha en CRJ-900 basert der, men ser ikke som den er kommet tilbake

Den kommer heller ikke tilbage som det ser ud. SAS havde intet belæg på ruterne ud af Aarhus som den CRJ fløj ud af lufthavnen. AAR-MUC overtog Air
Dolomiti, resten gik i glemslen. de ruter som havde potentiale var "sydenruter".

Lige nu flyver SAS ARN, OSL og CPH fra AAR. Ruten er hvad jeg ved kommet tilbage på CRJ på de"tunge" afgange ud af lufthavnen, så lidt lys er der for inden af tunnelen.

Jeg vil personligt dog godt kunne lide idéen om at SAS vælger at stationere et fly i AAL så og åbner lidt ruter herfra :-)

Den private investor der havde store ambitioner for Aarhus lufthavn er næsten helt ude af ejerskabet af lufthavn. Deres søges nye investorer til at smide penge i det bundløse hul.

AARHUS: Den private erhvervsmand Jens Stausholm, der i marts 2019 købte sig ind i Aarhus Lufthavn med et indskud på 30 millioner kroner for 20 procent af aktierne, trapper voldsomt ned. Han ejer nu blot en meget lille andel. Han har trukket sig samtidig med, at byrådene i Aarhus, Syddjurs og Norddjurs kommuner har skudt samlet 200 millioner i lufthavnen og besluttet at gå på jagt efter private investorer.
Aarhus Byråd fik dog intet at vide om, at erhvervsmanden ikke ville skyde nye penge ind, da det 27. april og 25. maj i år behandlede sagen og sagde endeligt ja til at kommunen skulle skyde 180,04 millioner kroner i Aarhus Lufthavn.
Ved samme lejlighed skød Syddjurs og Norddjurs kommuner hver 9,98 millioner kroner, men de 200 millioner kroner fra kommunerne er ikke fulgt af private indskud i lufthavnen.

https://stiften.dk/artikel/privat-i...ARs_LLfHT1FSb6pLKlARRJV-TrPjTiidLfteq8bLghg_g

Back