Årets spottertur - Helsinki og London
Da er det siste kvelden på årets spotterutflukt.
Brukte noen Eurobonuspoeng og har flydd TRD_CPH_HEL_CPH_LHR - returen går i morgen til TRD via CPH.
Hovedhensikten med å dra til HEL var å endelig få fly med MD-95 (B717). Nå er det gjort, og det var behagelige opplevelser. I tillegg, så var det på tide å få se AY sine store maskiner og her i Europa er det jo stort sett i Helsinki at man har muligheten til det (nå får vi jo besøk av AY A333 til vinteren, men det får vi ta som en bonus dersom det skjer i dagslys)!
London er alltid en trivelig by å besøke og spotterplassen på Hatton Cross har alltid noe å by på selv om jeg synes at det blir stadig mer BA-trafikk der, og mer blir det nå som British Midland maskinene skal males om!
Nok prat og over til bilder.
CPH:
Gulf Air har jo flydd en periode til CPH - jeg hadde ikke fått med meg at de har gått over fra B737 til A320 på ruten, men det var et hyggelig bekjentskap!
Begynner visst å bli sløv, for jeg kan ikke huske å ha fått med meg at Brussels har fått A320, så dette var også en fin overraskelse.
Håpet på å få festet denne nyklekkede sjøfuglen fra Færøyene til brikken, og den kom som forventet, selv om kombinasjonen av taxebane og objektiv ikke var helt optimalt.
SÅ var man så heldig å få se SAS sin nymalte A340 i STAR-farger - det kler den godt!
Over til Helsinki:
Da må man jo presentere noen AY-maskiner. For en som bor i Trøndelag og ikke ser AY så alt for ofte, så har jeg sett AY sin A321 før, men siden den ikke er så hyppig å se i gamlelandet tillater jeg meg å presentere den her!
Finnair er veldig store når det gjelder sine interkontinentale operasjoner sammenlignet med sin skandinaviske konkurrent. Det var artig å bivåne ettermiddagsrushet til østen med A330...
...og A340
Finncomm er jo historie, men heldigvis fikk jeg stiftet bekjentskap med dem før de omlakkeres - er presentert med ATR-72...
... og ERJ 170
En mindre kjent finsk fraktaktør er Nordic Global Airlines som opererer to MD-11F. Dette "isbjørnfargeskjemaet" kunne kanskje kunne utvikles noe. Uansett - det var artig å se en MD-11 igjen!
En liten krabat; SAAB 340 fra Estonian Air, kom innom fra Tallin!
An 148 fra Ukraine International Airlines - denne hadde jeg virkelig håpet å få se, og den landet på minuttet etter ruten. Ny type for meg!
Den store overaskelsen på HEL var denne Red Wings Tu-204 som hadde bestemt seg for å tilbringe deler av dagen med lowpass der. Jeg observerte tre runder før jeg måtte gå ombord i mitt fly.
Første gangen jeg har sett denne typen i passasjerutgave!
Har sett denne maskinen før, men siden A310 begynner å bli ganske uvanlig, var det fint å se den igjen. Vet ikke om TK driver en fast cargorute til HEL, eller om dette var et tilfeldig besøk?!
Historien fortsetter i neste post:
Da er det siste kvelden på årets spotterutflukt.
Brukte noen Eurobonuspoeng og har flydd TRD_CPH_HEL_CPH_LHR - returen går i morgen til TRD via CPH.
Hovedhensikten med å dra til HEL var å endelig få fly med MD-95 (B717). Nå er det gjort, og det var behagelige opplevelser. I tillegg, så var det på tide å få se AY sine store maskiner og her i Europa er det jo stort sett i Helsinki at man har muligheten til det (nå får vi jo besøk av AY A333 til vinteren, men det får vi ta som en bonus dersom det skjer i dagslys)!
London er alltid en trivelig by å besøke og spotterplassen på Hatton Cross har alltid noe å by på selv om jeg synes at det blir stadig mer BA-trafikk der, og mer blir det nå som British Midland maskinene skal males om!
Nok prat og over til bilder.
CPH:

Gulf Air har jo flydd en periode til CPH - jeg hadde ikke fått med meg at de har gått over fra B737 til A320 på ruten, men det var et hyggelig bekjentskap!

Begynner visst å bli sløv, for jeg kan ikke huske å ha fått med meg at Brussels har fått A320, så dette var også en fin overraskelse.

Håpet på å få festet denne nyklekkede sjøfuglen fra Færøyene til brikken, og den kom som forventet, selv om kombinasjonen av taxebane og objektiv ikke var helt optimalt.

SÅ var man så heldig å få se SAS sin nymalte A340 i STAR-farger - det kler den godt!
Over til Helsinki:

Da må man jo presentere noen AY-maskiner. For en som bor i Trøndelag og ikke ser AY så alt for ofte, så har jeg sett AY sin A321 før, men siden den ikke er så hyppig å se i gamlelandet tillater jeg meg å presentere den her!

Finnair er veldig store når det gjelder sine interkontinentale operasjoner sammenlignet med sin skandinaviske konkurrent. Det var artig å bivåne ettermiddagsrushet til østen med A330...

...og A340

Finncomm er jo historie, men heldigvis fikk jeg stiftet bekjentskap med dem før de omlakkeres - er presentert med ATR-72...

... og ERJ 170

En mindre kjent finsk fraktaktør er Nordic Global Airlines som opererer to MD-11F. Dette "isbjørnfargeskjemaet" kunne kanskje kunne utvikles noe. Uansett - det var artig å se en MD-11 igjen!

En liten krabat; SAAB 340 fra Estonian Air, kom innom fra Tallin!

An 148 fra Ukraine International Airlines - denne hadde jeg virkelig håpet å få se, og den landet på minuttet etter ruten. Ny type for meg!

Den store overaskelsen på HEL var denne Red Wings Tu-204 som hadde bestemt seg for å tilbringe deler av dagen med lowpass der. Jeg observerte tre runder før jeg måtte gå ombord i mitt fly.
Første gangen jeg har sett denne typen i passasjerutgave!

Har sett denne maskinen før, men siden A310 begynner å bli ganske uvanlig, var det fint å se den igjen. Vet ikke om TK driver en fast cargorute til HEL, eller om dette var et tilfeldig besøk?!
Historien fortsetter i neste post:
Last edited: