Årets beste lavprisselskap

Re: Årets beste lavprisselskap

Oversetterene har gått berserk igjen, ja ....

Litt usikker på hva du mener her. Jeg antar at de kårer beste selskap innen hver kategori, eller er det slik at de hvert år velger ut et selskap i hver kategori men som ikke trenger være best i den kategorien? Jeg vet forøvrig heller ikke hva som ligger i "best".

Norwegian er kåret som årets lavkostnadsselskap - ikke lavprisselskap.

Det norske begrepet er lavprisselskap, selv om det ikke er en direkte oversettelse.

Last edited:

Når er et selskap et "lavprisselskap"?

Kanskje når man kan sette lavere pris enn nettverksselskapene og fortsatt tjene penger (dvs. det duale til lave kostnader)? Man kan ikke drive butikk i det lange løp med lave priser om man ikke også har lave kostnader. Jeg vil vel gjette på at DY i gjennomsnitt har lavere priser enn f.eks. SK, og legger sannsynligvis ut noen flere billetter i lave bookingklasser enn en del andre mer tradisjonelle selskaper.

Det mer korrekte er nok lavkostselskaper, men jeg tror de fleste skjønner hva man mener.

Lavprisselskap og lavkostselskap er jo i utgangspunktet ganske meningsløse definisjoner gitt dagens marked ... Rundt årtusenskiftet var de nok bedre begreper.

... Det mer korrekte er nok lavkostselskaper ...
Dette er igrunnen et treffede debatt-poeng : ta f.eks. Norwegians stäende ordre pä 222 feeder-fly à - la oss si - 100 millioner $ stk, til en total-kostnad pä 22.2 milliarder $, dvs en vesentlig höyere päkostning enn SAS' tilsvarende investering i 30 feederfly ... hvordan passer disse fakta inn med den enes betegnelse som "lavkostselskap" ? Videre, noen sier at den bestemmende forskjell er "no frills" vs "Legacy" ... andre sier at forskjellen ligger i om selskapet har gjennomgätt en drastisk effektiviseringskur (slankekur) eller ikke, andre igjen sier at LCC er drevet etter BCG-prinsippet (Boston Consulting Group = scale economics) som sier at den samme profitt kan oppnäes pä to # vis : enten selge (eksempelsvis) 10N units til 0.8P pr stk til en produksjonskostnad pä sammenlagt 10x0.7PN (profitt = 1PN), eller selge 5N units til 1.2P pr stk til en produksjonskostnad pä sammenlagt 5x1PN (profitt = 1PN) ... fordelen er at LCC vinner markedsandeler, til Legacy-konkurrenten gär konkurs, hvoretter LCC uforstyrret kan öke sine priser og tjene en haug penger, som et (oppkalt etter LN-MOW) LCFPC (LowCost-FullPrice Carrier) ?

Back