• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Arbeid på rullebanene San Francisco - EMAS

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Arbeid på rullebanene San Francisco - EMAS

Så på TV her om dagen at SFO har nå stengt to runways for 3-4 mnd for vedlikehold . Forventer bare små forsinkelser , som 15 min.

Men meget interessent var at de skal legge inn firkantete betongklosser i overrun, med bløt betong... Den vil gi skikkelig bremseeffekt uten å ødelegge fly.

De viste også en test med en 727-200 et sted ... Du verden hvor raskt den stoppet !

Re: Runways SFO

Så på TV her om dagen at SFO har nå stengt to runways for 3-4 mnd for vedlikehold . Forventer bare små forsinkelser , som 15 min.

Men meget interessent var at de skal legge inn firkantete betongklosser i overrun, med bløt betong... Den vil gi skikkelig bremseeffekt uten å ødelegge fly.

De viste også en test med en 727-200 et sted ... Du verden hvor raskt den stoppet !

Dette er vel samme system (EMAS) som er installert på Kjevik, bare i litt større skala.

Fant denne online:
"GMU, the busiest general aviation airport in the state, has already seen the benefits of its EMAS. In July 2006, the brakes on a landing Falcon 900 malfunctioned, and the aircraft overran Runway 1 but was then successfully arrested by the EMAS. The $20 million aircraft sustained no damage except for a scratch on the exit door, and the owner was so grateful at the outcome that he paid for the entire $174,110.10 bill to repair the EMAS."

Og her er 727 videoen:
[youtube]moYLpwdnUyU[/youtube]

Last edited:
Re: Runways SFO

Dette er ikke betong, men et porøst materiale a la leca. Kommer i prefabrikerte bokser i ulike størrelser og kan byttes ut enkeltvis. Du kan kjøre på EMAS-feltene med enkelte beltekjøretøy for bl.a snørydding.

I Europa er det kun Kjevik og Madrid som har tatt i bruk dette, men det er nå besluttet å også anlegge EMAS for en rullebane i Zürich.

Effektivt, men kostbart.

Beste hilsen Espen

Re: Arbeid på rullebanene San Francisco

Mye i bruk her borte ... og gjør jobben.

10503332-esco-emas-arrestment-at-yeager-airport.jpg

Et lite bilde av EMAS i ene enden av banen på Kjevik. Har visst vært ganske nyttig har jeg hørt med tanke på avgangsvekt.

Attachments

• emas.jpg
    emas.jpg
    40.1 KB · Views: 362

Har visst vært ganske nyttig har jeg hørt med tanke på avgangsvekt.

Tror det fortsatt ikke er lov å bruke EMAS i performance beregninger på Kjevik for å få økt avgangsvekt. Det er et eller annet som gjenstår i papirarbeid før det kan gjøres etter hva jeg kjenner til.

Back