• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Aprilspøktråden

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Aprilspøktråden

OK ... la oss like godt bli ferdig med det en gang for alle ...

Norwegian:
- aapner rute til NYC/Bangkok/Atlanta/Seattle (Stryk det som ikke passer)
- skifter handlingagent til SGS
- ansetter Drillo som CEO etter Kjos
- legger ned Rygge og flytter til Torp

SAS:
- gjenaapner NYC/aapner OSL-BKK/Tokyo/Sydney
- skifter handlingagent til Roros
- ansetter Drillo som bedriftsmotivator
- oppretter kjempehub paa Rygge

Wideroe:
- kjoeper tre 757-300 av ATA Airlines - gaar tungt inn paa chartermarkedet
- bytter Dash'ene mot Antonov'er
-

OSL:
- nedlegges. Virksomheten spres paa Rygge (ankomster) og Torp (avganger).

Ryanair: Legger ned paa Torp og flytter all virksomhet til Rygge

(Ditt flyselskap her) begynner aa trafikkere (din flyplass her)

Sammensvergelse paa ops-kontoret: DY-kilder sier at SVG aldri vil faa 738

Sammensvergelse paa ops-kontoret: Kilder hos SAS sier at de kun sender de kjedeligste flyene til Bergen heretter

Sammensvergelse paa ops-kontoret: Vaernes velsignes med et mangfold av flyvarianter i tiden framover.

KSU/MOL/AES (velg en) legges ned. All trafikk flyttes til KSU/MOL/AES (velg en)

Da var vi vel ferdige med aprilspoekene for denne gangen, er vi ikke? ;)
 
Re: Aprilspoektraaden

Tenkte jeg skulle ha den klar til gutta vaaknet .... Og hvorfor skal jeg vaere daarligere enn Ryanair?
 
Re: Aprilspoektraaden

Snurr spoek...Bristish Airways har alle sine avganger paa rute 1 April med bagasje...ikke et eneste forlagt kolli...
 
Re: Aprilspoektraaden

Snurr spoek...Bristish Airways har alle sine avganger paa rute 1 April med bagasje...ikke et eneste forlagt kolli...

Det er vel færre som går på den enn det var som gikk på Ryanair spøken :D
 
Re: Aprilspøktråden

I hope to god ths is a april 1 joke (www.boarding.no)
--------------------------------------------------------------------------

Rogaland prøvefylke sammen med Møre og Romsdal
De tre "rødgrønne" regjeringspartiene ble natt til tirsdag enige om en forsøksordning for innkreving av den nye miljøavgiften for flyreiser i Norge. Forsøkene skal gjennomføres i fylkene Rogaland , samt Møre og Romsdal.


Det blir miljøskatt på flyreiser i Norge . Det ble de tre "rødgrønne" regjeringspartiene, AP, SP og SV enige om natt til tirsdag. Miljøskatten innføres for innenriksreiser innen Sør-Norge, samt utenriksrutene i samme område - dog ikke fra Oslo lufthavn Gardermoen.
For første gang siden "de bilfrie søndagene" i 1973 står folk i kø utenfor kontoret til Fylkesforsyningsnemda i Stavanger.


Fornøyde regjeringspartnere

- Vi er glade for at det endelig ble et gjennombrudd for vårt krav om økt beskatning av miljøfiendtlige flyreiser, sier SV`s transportpolitiske talsmann Helgeir Korteland til ANB etter nattens forhandlinger.

Ordningen innføres fra 1. 1. 2010, men allerede til sommeren- fra 1.6. 2008 , innføres det prøveordninger i fylkene Roagaland , samt Møre og Romsdal. Innbyggerne i de to fylkene , som har planlagt, kjøpt og betalt sine feriereiser, må snarest ta kontakt med de lokale Fylkesforsyningsnemdene for å søke om dispensasjon.

Miljøavgiften gjelder kun for innenriks flyreiser i hele Sør-Norge utenom Sogn og Fjordane.

- Vi fikk gjennomslag for vårt krav om at Nord-Norge ikke skulle omfattes av ordningen, sier Arbeiderpartiets medlememr av finans, transport , samt kommunal og regionalkomiteen på Stortinget.

Utenriksreisende fra Trondheim, Bergen, Ålesund, Kristiansand, Torsp, Rygge og Stavanger må belage seg på høyere billettpriser.

- Miljøavgiften vil samle den norske utenrikstrafikken med fly på Oslo-Gardermoen. Det vil styrke både distriktene og miljøet, sier Senterpartiets finanspolitiske talsmann

Glede blant naturvernerne

- Miljøskatten vil utjevne prisforskjellen mellom lavpris og fullprisselskapene. Flere reisende på "business Class" vil styrke miljøet, skriver Natur og Ungdom i en pressemelding.

I prosent av dyreste billett

Den nye miljøskatten skal regnes ut i prosent av høyste pris på strekningen. Dette beløpet legges til det du normalt betaler for reisen. Skattesatsen dobles ved flere enn 10 reiser på innenriks og fem på utenriks. For de som har behov for flere enn to sydenturer i året innføres det en dispensasjonsordning, som administreres av de lokale Fylkesforsyningsnemdene.

Miljøskatten regnes ut på denne måten:

Norsk innenriks: 10 prosent av høyste aktuelle brutto billettpris på strekningen. DVS at du på strekningen Stavanger - Oslo må betale 10 prosent av hva dyreste SAS-billett koster, selv om du i utgangspunktet reiser på en "200-kroners" billett fra Norwegian. Etter 10 enkeltflyvninger mellom Stavanger og Oslo dobles satsen til 20 prosent av dyreste brutto billettpris.

Utenriks til og fra Norge: 15 prosent av høyeste "Business Class" pris legges til den ordinære billettprisen. Det vi si at de som kjøper en "50 kroners" billett med Ryanair fra Torp til London må betale 15 prosent av det den dyreste SAS - eller BA-billetten koster i tillegg. Ordningen gjelder for utenlandsfly fra alle flyplasser i Sør-Norge. Oslo lufthavn Gardermoen og flyplassene i Nord-Norge er unntatt fra ordningen.

Sydenreiser til og fra Norge: Alle får en årlig kvote på to avgiftsfrie chartereiser til Middelhavområdet.

For flere enn 10 reiser på samnprsk innenriks, fem på utenriks og to charterferier kreves det dispensasjon fra Fylkesforsyningsnemda.

For innbyggerne i fylkene Rogaland og Møre og Romsdal kreves det dispensasjon allerede fra 1. juni. Den får man ved å henvende seg til de loakle fylkesforsyningsnemdene i Stavanager og Molde .
 
Re: Aprilspøktråden

I hope to god ths is a april 1 joke (www.boarding.no)
--------------------------------------------------------------------------

Rogaland prøvefylke sammen med Møre og Romsdal
De tre "rødgrønne" regjeringspartiene ble natt til tirsdag enige om en forsøksordning for innkreving av den nye miljøavgiften for flyreiser i Norge. Forsøkene skal gjennomføres i fylkene Rogaland , samt Møre og Romsdal.


Det blir miljøskatt på flyreiser i Norge . Det ble de tre "rødgrønne" regjeringspartiene, AP, SP og SV enige om natt til tirsdag. Miljøskatten innføres for innenriksreiser innen Sør-Norge, samt utenriksrutene i samme område - dog ikke fra Oslo lufthavn Gardermoen.
For første gang siden "de bilfrie søndagene" i 1973 står folk i kø utenfor kontoret til Fylkesforsyningsnemda i Stavanger.


Fornøyde regjeringspartnere

- Vi er glade for at det endelig ble et gjennombrudd for vårt krav om økt beskatning av miljøfiendtlige flyreiser, sier SV`s transportpolitiske talsmann Helgeir Korteland til ANB etter nattens forhandlinger.

Ordningen innføres fra 1. 1. 2010, men allerede til sommeren- fra 1.6. 2008 , innføres det prøveordninger i fylkene Roagaland , samt Møre og Romsdal. Innbyggerne i de to fylkene , som har planlagt, kjøpt og betalt sine feriereiser, må snarest ta kontakt med de lokale Fylkesforsyningsnemdene for å søke om dispensasjon.

Miljøavgiften gjelder kun for innenriks flyreiser i hele Sør-Norge utenom Sogn og Fjordane.

- Vi fikk gjennomslag for vårt krav om at Nord-Norge ikke skulle omfattes av ordningen, sier Arbeiderpartiets medlememr av finans, transport , samt kommunal og regionalkomiteen på Stortinget.

Utenriksreisende fra Trondheim, Bergen, Ålesund, Kristiansand, Torsp, Rygge og Stavanger må belage seg på høyere billettpriser.

- Miljøavgiften vil samle den norske utenrikstrafikken med fly på Oslo-Gardermoen. Det vil styrke både distriktene og miljøet, sier Senterpartiets finanspolitiske talsmann

Glede blant naturvernerne

- Miljøskatten vil utjevne prisforskjellen mellom lavpris og fullprisselskapene. Flere reisende på "business Class" vil styrke miljøet, skriver Natur og Ungdom i en pressemelding.

I prosent av dyreste billett

Den nye miljøskatten skal regnes ut i prosent av høyste pris på strekningen. Dette beløpet legges til det du normalt betaler for reisen. Skattesatsen dobles ved flere enn 10 reiser på innenriks og fem på utenriks. For de som har behov for flere enn to sydenturer i året innføres det en dispensasjonsordning, som administreres av de lokale Fylkesforsyningsnemdene.

Miljøskatten regnes ut på denne måten:

Norsk innenriks: 10 prosent av høyste aktuelle brutto billettpris på strekningen. DVS at du på strekningen Stavanger - Oslo må betale 10 prosent av hva dyreste SAS-billett koster, selv om du i utgangspunktet reiser på en "200-kroners" billett fra Norwegian. Etter 10 enkeltflyvninger mellom Stavanger og Oslo dobles satsen til 20 prosent av dyreste brutto billettpris.

Utenriks til og fra Norge: 15 prosent av høyeste "Business Class" pris legges til den ordinære billettprisen. Det vi si at de som kjøper en "50 kroners" billett med Ryanair fra Torp til London må betale 15 prosent av det den dyreste SAS - eller BA-billetten koster i tillegg. Ordningen gjelder for utenlandsfly fra alle flyplasser i Sør-Norge. Oslo lufthavn Gardermoen og flyplassene i Nord-Norge er unntatt fra ordningen.

Sydenreiser til og fra Norge: Alle får en årlig kvote på to avgiftsfrie chartereiser til Middelhavområdet.

For flere enn 10 reiser på samnprsk innenriks, fem på utenriks og to charterferier kreves det dispensasjon fra Fylkesforsyningsnemda.

For innbyggerne i fylkene Rogaland og Møre og Romsdal kreves det dispensasjon allerede fra 1. juni. Den får man ved å henvende seg til de loakle fylkesforsyningsnemdene i Stavanager og Molde .


Det er en spøk, ja.
 
Re: Aprilspoektraaden

Ikke flyrelatert, men datarelatert!

En god en fra Down Under...
http://www.nzherald.co.nz/section/story.cfm?c_id=5&objectid=10501416

Dette er faktisk ikke en aprilspøk. I fjor kunne man lese om Sigbritt på norske nettaviser som hadde verdens raskeste internett, installert og utviklet av Peter Lothberg som er ingeniør for cisco.
http://www.itavisen.no/sak/389214/Svenske_har_40Gbps_i_stua/
Ser ar itavisen også har greid og plukke opp nyheten om klestørk.
http://www.itavisen.no/sak/517365/Brukte_40Gbps_til_å_tørke_tøy/
 
Re: Aprilspøktråden

bt.no hadde en god aprilspøk på gang. Vi hadde kjøpt og satt opp en del moro rundt domenet bybaneoblatet.no, hvor vi skulle harsellere med at bilister i Bergen som betaler ganske mye bompenger allerede, nå skal begynne å måte kjøpe oblater for å finansiere bybanen som Bergensere enten elsker eller hater.

Søndag, 31. mars kommer denne saken fra Bergen Kommuna i nyhetene:
http://www.bt.no/trafikk/article535699.ece

Snakker om å la det gå troll i ord... :(

-A
 
Back
Top