• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Approved hand baggage

Hypern

ScanFlyer Rusty
En del flyselskaper deler ut tags til håndbagasjen (Aeroflot og Swiss blant dem) med approved handbaggage. Hvorfor gjør de dette? Jeg mener ved innsjekk så veide de ikke håndbagasen, de bare satte en tag rundt den. Reiste en gang med bare håndbagasje til SVO med Aeroflot og ex SVO så har Aeroflot automater hvor jeg hentet boarding kort. Plukket ikke opp noe approved hand baggage tag da og ingen så ut til å bry seg om det verken i sikkerhetskontroll eller ved gate eller ombord. Synes dette er et merkelig fenomen og vil rett og slett vite hvorfor.
 
Jeg har fått det samme med British Airways og Qatar om jeg husker rett - og tenkte akkurat det samme, det virket ganske meningsløst, ettersom det ikke ble sjekket størrelse/vekt.
 
Hvis de gjør det de skal gjøre, så vil ethvert kolli som kommer til gate'n uten tag bli avvist ....
 
Njæ, det går fint. Har aldri blitt nektet selv om lappen har manglet, verken på BA eller LX.
 
Reiser du frå ein Indisk flyplass, så kjem du deg ikkje gjennom sikkerheitskontrollen utan at du har ein lapp på handbagasja. Og dersom denne lappen ikkje er stempla i sikkerheitskontrollen, så kjem du ikkje ombord i flyet. I det landet er stempel veldig viktig 😀
 
Jeg vet ikke hva andre har som erfaring, men på avganger som vi merker håndbagasjen, så kommer folk automatisk med mindre håndbagasje. Hvis det er avganger som er fulle og/eller tydelig problemer med håndbagasjen (spesielt "etniske" avganger så ønsker mange å ha med seg mye), så avvises håndbagasje som ikke er merket - ved slike avganger så vil man være nøyere ved innsjekk også. Men med mer automatiserte tjenester, og det at flyene har fått bedre plass til håndbagasje har gjort at det er mindre kritiske.

Jeg har og vært i India og andre land hvor man stempler håndbagasje-merkene, og med erfaringen med korrupsjon og høy grad av terrorisme, så forstår jeg hvorfor man må ha et slikt regime - men det er også riktig at India har en stor forkjærlighet for stempler og stemplede dokumenter.
 
Back
Top