Antonov An-2 på Geiteryggen!

Re: Antonov An-2 på Geiteryggen!

Ligger for tiden innlagt på Sykehuset Telemark med utsikt mot innflygningen til SKE og har sett den et par ganger, Kameraet ligger desverre trygt hjemme :-( Artig doning det der, gleder meg til lørdag ;-)

Det er vel denne som skal til Roskilde Airshow neste helg.

Flyet var i aksjon på dagens flydag på Geiteryggen, ja

LY-AKB.jpg

Prata med noen av gutta ombord da jeg var inni å kikka og han fortalte at de hadde tatt av fra en stripe i sverige og brukte kun 40 meter av den. Speaker på SKE sa vel at de kun trengte 35 knop før de dro i stikka :-)

Ja de tok jo en demo på det i løpet av flyshowet det var ikke mange meterene den trengte på å ta av.

En warbird er jo et fly, bird som har vært brukt av militæret, war.
An-2 har blitt brukt av det Russiske militæret og mange andre.
Orginalt ble vel termen warbird brukt om fly fra andre verdenskrig, men nå brukes den til så å si alt av eldre fly med militær bakgrunn.
Hvorfor skal en forening med warbird i navnet, ikke kunne drive med andre typer fly en warbirds?

En warbird er jo et fly, bird som har vært brukt av militæret, war.
An-2 har blitt brukt av det Russiske militæret og mange andre.
Orginalt ble vel termen warbird brukt om fly fra andre verdenskrig, men nå brukes den til så å si alt av eldre fly med militær bakgrunn.
Hvorfor skal en forening med warbird i navnet, ikke kunne drive med andre typer fly en warbirds?

Så dette er ingen warbird, eller? blir litt usikker på hva du egentlig mener ;)

Jeg syns de skal drive med alle slags fly om de vil.. Jeg spurte bare om denne var en warbird, dvs tidligere militær.

Er det planer om å fly hoppere med den?

Prata med noen av gutta ombord da jeg var inni å kikka og han fortalte at de hadde tatt av fra en stripe i sverige og brukte kun 40 meter av den. Speaker på SKE sa vel at de kun trengte 35 knop før de dro i stikka :-)

Ja de tok jo en demo på det i løpet av flyshowet det var ikke mange meterene den trengte på å ta av.

Short-takeoffen til An-2 kan sees på jaruds flotte video fra flyshowet fra 17sekunder:
http://www.youtube.com/watch?v=tOaocm6JL_w&feature=player_detailpage#t=17s

Den Alouetten var overraskende spenstig. An-2en er kul den, men jeg håper det neste kjøpet deres blir en skikkelig warbird, gjerne en MiG ;)

Back