• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Antall timer i luften pr fly

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Det står å lese at:
Utnyttelsen av flyene er bedret som følge av ekspansjonen og hvert fly har i andre kvartal en utnyttelse på om lag 9,6 timer block hours pr dag, sammenlignet med 7,6 timer block hours i samme periode i fjor.

Dette er jo en veldig forbedring og en har i sommer sett at Norwegian har hatt sene avganger innenlands også, noe som bidrar til at flyene blir brukt mer.

Forøvrig ser en jo at SAS Braathens sine kveldsavgnger fra vinteren kommer 1 time senere så tallene for SAS Braathens blir vel enda bedre framover.

Dette komer til å bli mer og mer avgjørende for selskapene. Hvor mye de får ut av hvert fly. Lavere kostnader = mere penger.

Og et bedre tilbud til passasjerene som får avgangene spredd utover i tid...:up:

Men slik det ser ut ifølge tidtabellen til SAS til vinteren så blir det ikke flere avganger...bare mer spredning...vet ikke om det gir samme gunstige effekten med diett etc

Tja! De ansatte ender vel opp med lengre arbeidsdager - men jeg tror spredning vil gi sikrere arbeidsplasser så da blir de nok glade alikevel. Posten er nok en aktør som blir happy og ikke minst de reisende som på kveldsavganger nok oppnår større rabatter...

Så da blir det kun positivt at flyene spres utover dagen..man må kanskje ha flere ansatte også?

Tja i kabinen så er det vel et antall som ble sagt opp, tattinn, sagt opp, som nå er på 40% jobb + oncall , så det går vel litt tid før det er balanse i headcount.

Håper at det blir litt jevnere fordeling og fornuftige slinger når (om....) BUSK integrasjonen er ferdigstillt, dvs til sommerprogrammet -06.

/Geir

Originally posted by EB
Så da blir det kun positivt at flyene spres utover dagen..man må kanskje ha flere ansatte også?
Men det kan vel neppe bli en inntektspost så lenge det ikke blir flere avganger og passasjerer.Lønn til ansatte står vel for en stor del av utgiftene til et selskap vil jeg tro.

Replying to Topic 'Antall timer i luften pr fly'

I 2005 hadde Norwegian flyene en daglig block hours på 9,6timer.
SAS Braathens hadde 8,2 t block hours, en økning fra 7,9 t i 2004.

Kunne der ikke være en forretningside i at lave red-eye til leisure og "etniske" destinationer. Det vil give bedre flyudnyttelse og relativt marginale omkostninger.
Eksempler:
CPH/OSL/ARN/GOT-BEY/DAM/TUN/AMM/DAM/KRT/SPU/BEG/IST/AYT/ALC/NCE/AGP/KEF/MPL

Om jeg ikke husker feil har Sterling har dette fra Sverige, men husker ikke helt destinasjonene...kan det ha vært Ibiza?

Ellers hadde Norwegian seriøse planer om nattflyvninger mellom London og EVE, men ikke kommet noe konkret ut av det ennå.

Ennå er vel red eye ruteflights ganske nytt i Skandinavia, men det er nok den vegen det går...

Flott at DY øker sin flyutnyttelse. Det har mye å si for lønnsomheten da det betyr samme produksjon med færre flyindivider. Jeg ser gjerne flere kveld og også nattflighter. Spennende å se om pax er villig til å fly på ubekvem tid mot lave priser.

Flere timer i luften betyr fære på bakken. Det medfører også økt sårbarhet ved forstyrrelser. Tekniske feil, dårlig vær og annet div som kan forsinke et fly vil i større grad forplante seg. Det har altså også en negativ side å ha fly i lufta så lenge. Men det er ingen tvil om at flyene til er i lufta mer nå en før. For noen dager siden f.eks. telte jeg 10 leg for KKF på en dag. Det er litt det.

Hilsen,
Laurenz

Ja det er jo en sammenheng.....hadde man holdt alle fly på bakken hadde det jo ikke vært sårbart i det hele tatt :devot:

Husker jeg ikke feil har JetBlue sine A320 hele 11-12 timer i luften per døgn, block hour vil jeg anta. Men så flyr jo JetBlue mye 'long haul' (across the continent).

Antall timer pr fly relaterer ikke til besetningene.

Flyet har ikke behov for å sove eller spise. :love

Originally posted by ANX

Antall timer pr fly relaterer ikke til besetningene.

Flyet har ikke behov for å sove eller spise. :love

Nei men så tjener ikke selskapene penger ved at flyene står på bakken....eller at crew spiser.

Man kan jo ha flere crewskifter på samme fly i løpet av en dag.

Back