Ännu en gång på TV - Fel förnamn resulterade i ogiltig biljett

paer

ScanFlyer Blue
Ännu en gång på TV - Fel förnamn resulterade i ogiltig biljett

Det känns som att det är en sådan här nyhet varje månad nu, och det förvånar mig att de aldrig lär sig... :rolleyes:

Men hur som helst... Jag skrattade så stort när jag såg detta på TV igår eftersom det var så absurt dåligt inslag!
Stort reportage i konsumentprogrammet PLUS på SVT angående en familj som skrivit "Kalle" istället för "Karl" som förnamn på en resa till New York, och fått besked av SuperSaver Travel att de inte kan resa med den biljetten. De får nu köpa ny biljett för 4000kr.

De nämner aldrig vilket flygbolaget är, men jag misstänker att det rör sig om Malaysian eftersom det var en väldigt billig biljett (ca 4000kr). Men det framstår som rätt korkat att inte skriva Karl när det till och med står klart och tydligt just på SuperSaver Travel's hemsida (har själv använt sidan tidigare, så jag vet) precis ovanför där man skriver in namnet att man ska observera att det måste vara skrivet EXAKT som i passet!
Sedan tar de upp att vissa flygbolag tillåter ändringar av namn (och vad jag tror är felaktigt att vissa flygbolag inte accepterar 1 enda bokstav fel eftersom det ju är en IATA regel, men jag tror de blandar ihop med namnändring vilket ju är något annat), och här kommer det roligaste - de refererar till "Australian Airlines" som inte ens finns längre! Det lades väl ner i 2006 om jag inte är helt ute och cyklar... :wow: :lol: Australian Airlines framstår som bäst, för där kan man ändra namn helt och hållet! :p
Snacka om dålig journalistik! (Jag misstänker dock att de har kollat Austrian och sedan gjort fel, men de har till och med Australian Airlines gamla logga!)

Om ni vill se dålig journalistik på skandalnivå, kolla in reportaget här:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=995370
Det börjar efter 12:10 in. Flytta bara filmen dit så får ni skratta lite!

Värt att nämna (detta kommer ju dock inte från programmet) är ju att SAS numera tillåter namnändring på SAMTLIGA biljetter, inte bara för privat resande, utan även för business! BRA! :up:

Back