Angående airways, flyruting osv.

Anders95

ScanFlyer Blue
Angående airways, flyruting osv.

Hei!
Jeg er interessert i dette rundt flyruting. Jeg har holdt på med flightsim noen år nå, og jeg har etter vært lært meg å bruke ordentlig ruter, FMC osv.
Det jeg ser er at når jeg har lagt inn ruta (ekte rute) så blir det en masse svinger underveis i ruta.
Jeg fløy en Norwegian-flygning til Antalya (flightsim) og jeg sjekket den ekte flygningen og den fløy så og si direkte, ingen svinger. Min flyrute var ganske annerledes.

Nå har jeg også fått tak i enroute-kart på nettet, og ruta mi stemmer med kartet.
Hvorfor er det slik at den ekte flygningen noen ganger "hopper" over/diverter fra airway?
Jeg skjønner selvsagt at det er en grunn til at de er der, men hva er funksjonen med airways? :)
Når jeg skriver inn airwayen jeg vil fly på, så er det noen steder der det kommer en masse waypointer og flere svinger, mens andre airwayer går mellom punkt med stor avstand. Hvorfor er det sånn?
Ja, i det hele tatt, slike ting lurer jeg på... :D

Ta f.eks. det bildet (under) jeg tok fra FR24. Her ser man tydelig at ruten blir litt kronglete. Jeg vil gjerne høre litt mer om hvorfor det er sånn. :)

Tusen takk for alle svar :)

Attachments

• RYR47RK.jpg
    RYR47RK.jpg
    74.7 KB · Views: 516
Last edited:
Re: Angående airways, flyruting osv.

I korte trekk må man i planlegge flyturen via airways eller RNAV-ruter. I praksis eksisterer det koordineringsavtaler mellom de forskjellige AoR/FIR/kontrollsentraler som gjør at man stort sett gir direkteruting (i radarmiljø).

Så lenge flygingen er under radarkontroll, er det sjelden noe grunn til at de må følge ruten, og ikke fly raskeste vei. Kontrollsentralen gir derfor som regel så direkte de kan gjøre.
Gjennom en AoR kan det hende at ruten går via (for eksempelets skyld) KLONN-ZOL-SOGRA (219 NM). Kontrollsentralen gir heller flyet ruten KLONN DCT SOGRA (201 NM). Voila, 18 NM spart..

Når en ferd gjennom Europa kanskje er gjennom 15-20 forskjellige ACC-sektorer, og alle gjør dette, jevner ruten seg ut man flyr som regel en god del kortere. I tillegg kan kontrollsentraler/sektorer koordinere med hverandre, sånn at man kan gi enda mer direkteruting gjennom flere sektorer.

Vet ikke om det var svar på spørsmålet ditt, men det var i allefall et forsøk..

Et spørsmål til hvis noen kan svare: Er det noen begrensning på hvor langt et fly kan fly direkte mot et punkt/VOR osv?
Kanskje et dumt spørsmål... :P

Tror ikke flyene har noen begrensning, men rent planleggingsmessig mener jeg å huske at det er 200 NM som er grensen mellom punkter man skriver DCT mellom.. bruker man RNAV-ruter/airways så trenger du vel ikke sette inn punkter før du skal bytte rute.

FMC'en kunne gå litt i vranglås hvis man la inn en direct på mer enn 1000NM. Men det er flere oppdateringer siden. :)

Kjenner til et selskap som den siste uken har filet et direktetrekk på 720nm flere ganger (dvs fra AMIMO til KARLI for de som er kjent..)

Fant dette hos Avinor på ippc.no : Flightplan form completion guide. Nå er det vel ikke 100% garantert at dette er regler, eller om det bare henstilling/guide.. eller evt om ymse EU-regler overstyrer det.. :)

Item 15: Route
...
Route Including changes of speed, level an/or flight rules. (Note that this is an abbreviated instruction)

Flight along designated ATS routes
Insert the designator of the first route, or the letters DCT followed by the point of joining the route. Then insert each point at which a change of route, speed, level or flight rules is planned, followed by the designator of the next route segment.

Flight outside designated routes
points not normally more than 30 minutes flying time, or 200 nm apart, including each point where a change of speed, level, track or flight rule is planned.

Den delen av verden hvor jeg normalt befinner meg (Storbritannia), er det stort sett det militære som styrer hvor en flyr. F.eks. mellom Gatwick og Dublin brukes to rutinger, en direkte (så godt som) og en som går vest så nord, rundt de militære treningsområdene over Wales.

I fransk luftrom over Biscaya er der også mye militær aktivitet som en noen ganger må fly rundt, andre ganger kan få direkte ruting gjennom. I Spania gir de ikke direkte ruting til noen av politiske årsaker (bortsett fra noen svært få, hederlige unntak)!

Når en ferd gjennom Europa kanskje er gjennom 15-20 forskjellige ACC-sektorer, og alle gjør dette, jevner ruten seg ut man flyr som regel en god del kortere. I tillegg kan kontrollsentraler/sektorer koordinere med hverandre, sånn at man kan gi enda mer direkteruting gjennom flere sektorer.

Som jeg har opplevd det er det sjelden det gis direkteruting over landegrenser, bortsett fra enkelte steder hvor der må være avtaler. En kan jo spørre pent om ATC vil ta en telefon til neste kontrollsentral og koordinere en direkteruting, men det er ikke veldig ofte at det bærer frukt. Casablanca/Lisboa er et sted hvor de var behjelpelige med det.

Opplever ofte directs over landgrenser/FIR-grenser her iallefall.

Fant dette hos Avinor på ippc.no : Flightplan form completion guide. Nå er det vel ikke 100% garantert at dette er regler, eller om det bare henstilling/guide.. eller evt om ymse EU-regler overstyrer det.. :)

Teksten er hentet fra BSL-F 1-1 vedlegg III.

Landene som er medlem i Eurocontrol har meldt inn maksimalgrenser for DCT ruteføring, jeg prøvde nettopp en flight plan fra Gardermoen til Alta, filet GRM DCT ATA.

Den ble rejected, av fire årsaker:

ROUTE135: THE SID LIMIT IS EXCEEDED FOR AERODROME ENGM [ENGM1A] CONNECTING TO GRM.
ROUTE29: FORBIDDEN TO CROSS THE BORDER BETWEEN ENDCT:285:999 AND DKSEFAB:285:999 ON DCT GRM..ATA. [ENDKSE500A]
ROUTE29: FORBIDDEN TO CROSS THE BORDER BETWEEN DKSEFAB:285:999 AND EFDCT:285:999 ON DCT GRM..ATA. [EFDKSE501A]
ROUTE165: THE DCT SEGMENT GRM..ATA (662 NM) IS TOO LONG FOR EFDCT. MAXIMUM IS 200 NM [EF1A]

Hvis vi ser bort fra tre av dem, maks lengde på direct er satt til 200 nauitiske mil i norsk luftrom i alle fall.

Som vi ser av rejection årsak nummer 1 er det også satt maks lengde fra avgangssted til første punkt på ruten, det samme er tilfelle for avstand fra siste punkt på ruten til destinasjonsplass. F.eks Flesland - Tromsø med rute FLS DCT TRO går helt OK hos IFPUV.

At ATC gir klarering på lengre direkte trekk er en helt annen sak.

Mvh,

Last edited:

Hvis vi ser bort fra tre av dem, maks lengde på direct er satt til 200 nauitiske mil i norsk luftrom i alle fall.

Som vi ser av rejection årsak nummer 1 er det også satt maks lengde fra avgangssted til første punkt på ruten, det samme er tilfelle for avstand fra siste punkt på ruten til destinasjonsplass. F.eks Flesland - Tromsø med rute FLS DCT TRO går helt OK hos IFPUV.

At ATC gir klarering på lengre direkte trekk er en helt annen sak.

Mvh,

Ut fra hva du skriver ser det ut til at restriksjonen på 200nm er i Finland-EFDCT (eller Sverige) og ikke i Norge (siden FLS-TRO funker og ikke GRM DCT ATA) . Og som sagt går det gjennom flightplaner med direktetrekk på 720nm i Norge..

Du har selvfølgelig helt rett, Starship. Glemte den ford... grensepasseringen. Jeg mener å huske at Norge i sin tid satte grensen til 999 NM, men jeg vet ikke om vi har redusert den senere.

My bad

Mvh,

Back