Re: Ambassador på Norsk reg. som ikke ble noe av?
Tidlig på 60-tallet hadde flybladet Vi Flyr en artikkel om Nørranaflys historie og skrev blant annet:
"Disponent Nordenhaug forteller at A/S Norrønafly så det som en nasjonaløkonomisk oppgave at norske turister skulle reise med selskapsreiser arrangert av norske selskaper og med norske fly, og i samarbeid med Saga-Tours startet Norrønafly selskapsreiser med direkte flyvninger fra Oslo til "ferieparadisene" i Sør-Europa. Disse turene ble en suksess, norske selskapsreiser fikk et stort oppsving og selskapets kapasitet ble for liten. For å kunne møte turiststrømmen sommeren 1960, fikk derfor selskapet Luftfartsdirektoratets godkjennelse til å bestille to Airspeed A.S.57 Ambassador fra B.E.A., som tok disse flyene ut av linjetrafikken på denne tiden. Disse to 47-seters flyene ville godt og vel ha fordoblet selskapets kapasitet. Flyvere og teknisk personell ble sendt til England og utdannet på flytypen. Flyene sto klare i England med norske kjennetegn (LN-BWE og LN-BWF) påmalt, og Norrønafly hadde betalt B.E.A. et depositum på £ 9000, da Luftfartsdirektoratet meddelte at flyene ikke kunne godkjennes for helårsdrift uten at selskapet kunne utføre det tekniske vedlikeholdet i hangar. Fornebu var den eneste flyplass selskapet fant regningssvarende som base for chartertrafikken. På Fornebu var det ikke hangarplass å oppdrive, og selskapet fikk heller ikke tilllatelse til å sette opp et provisorisk hangarbygg. Flyene måtte derfor avbestilles. I mellomtiden var Convair'en solgt til kjøpere i USA, selskapet stod uten flymateriell og måtte innstille chartertrafikken og annulere alle kontraktene for 1960 og 1961."
Dessuten, fra Hagbys "bibel":
Om LN-BWE: Reg res AS Norrønafly, Fornebu og påmalt 01.06.60, men ikke levert, fortsatt som G-ALZS
Om LN-BWF: Reg res AS Norrønafly, Fornebu .60, men ikke påmalt, ikke levert, fortsatt som G-ALZZ
Du finner Norrønaflys hjemmeside her:
http://www.norronafly.net/
Helt nederst på side kan man klikke på Historie.