• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Alternativer til Widerøe

BGO

TurbopropFlyer
Alternativer til Widerøe

Jeg er på ferie i Sandane denne sommeren og tok meg en tur bort på Sandane lufthavn for å se meg litt rundt. Er det noen som vet hvor lang rullebanen på Sandane er? Hvilken andre flytyper kan brukes på en så kort rullebane, Do-328 og Do-228 kansje? Saab 340 / ENB120 / EMB110 / J31 / J41 trenger vel alle lengre rullebane eller? Er det andre fly i 20 - 40 seters klassen jeg har glemt?

Re: Alternativer til Widerøe

Hei, siden du er i området ; om du får tak i Firda Tidene fra forrige Tirsdag (12.7) , eller Onsdag (13.7) så står det endel om utvidelses planene på rullebanen og sikkerhets zonene rundt.

Skyt meg gjerne , mener rulle banen i dag 86X meter , og de nye EU kravene med "zoner" er på 1040 meter ? ,

Jeg reiste foresten fra Anda med WF148 i dag ...

Se også litt her ;

Fra http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=4307

Nytt håp for Anda

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/4897753.html

Ein ny rapport konkluderer med at det er mogleg å utvide rullebana ved Sandane lufthamn til ein langt lågare pris enn det ein før har trudd.

Etter at det kom nye tryggleikskrav for flyplassane har framtida til Sandane Lufthamn vore usikker. Ei utviding av rullebana har til no sett ut til å vere uråd å realisere, men i dag skriv Firda Tidend om ein ny rapport som konkluderer med ein prislapp som er langt lågare enn det som tidlegare har kome fram.

300 millionar billegare
Rapporten som er laga av konsulentfirmaet Norplan for Gloppen kommune, konkluderer med ein prislapp på 110 millionar kroner for utviding til 1000 meter. Det er nesten 300 millionar kroner mindre enn det ein før har kalkulert med. Rådmann Martin Lyngstad i Gloppen kommune meiner rapporten gjer det reelt å oppretthalde flyplassen. Alternativet er å leggje ned flyplassen, og få all trafikken på landevegen, seier han.

Vil halde fram med Dash 8
Dash 8 fly
Tidlegare har det kome framlegg om å bruke mindre og lettare fly, men det har Widerøe avslått som eit reelt alternativ. Og rådmannen seier at intensjonen med ei utviding er å halde fram å fly med Dash 8-maskiner på Sandane slik som i dag.

Men rapporten vert nok ikkje siste ord i debatten kring lufthamna på Sandane, trur han.

Re: Alternativer til Widerøe

Hva er foresten bedre enn en wf maskin på Anda ? , to....

Attachments

• 050720_110239.jpg
    050720_110239.jpg
    32.5 KB · Views: 20
Back