Airbus bygger nytt hybridelektrisk fly

I denne forbindelsen lurer jeg på en ting ?
Hva skjer dersom man slår av to av motorene på et 4-motors fly (B747 / A340) på marsjhøyde ?
Jeg vet at de to motorene som går vil bruke vesentlig mye mer drivstoff enn de vil gjøre med alle 4 i drift, men hvor mye mer ?
Kan man opprettholde flyhøyde og fart med to motorer ?
 
Nei. Du sliter på tre motorer (kommer litt an på høyden og vekten) og med bare to går det nedover.

Men hva har dette med el- og hybridfly å gjøre?
 
Hehe, det var en på et annet forum som påsto at man kunne benytte 4 motorer opp til marsjhøyde for så å slå av de to som går på karbondioksid og fly videre på to elektriske motorer :-)
Det kunne jo se slik ut på artikkelen om Airbus-flyet.
Bare svada selvfølgelig, men jeg måtte ha det bekreftet før jeg kunne avvise teorien hans.
 
Det kommer vel litt an på ytelse da, men hvis de er så kraftige er det vel liten vits i å ha de to 'ekstra' motorene i det hele tatt .. :p
 
Hehe, det var en på et annet forum som påsto at man kunne benytte 4 motorer opp til marsjhøyde for så å slå av de to som går på karbondioksid og fly videre på to elektriske motorer :-)
Det kunne jo se slik ut på artikkelen om Airbus-flyet.
Bare svada selvfølgelig, men jeg måtte ha det bekreftet før jeg kunne avvise teorien hans.



Her i denne testmaskinen er det snakk om 1 av 4 motorer som er elektrisk
 
Her i denne testmaskinen er det snakk om 1 av 4 motorer som er elektrisk
Ja, men vedkommende mente det bare var et tidsspørsmål før to av motorene kunne byttes med elektriske, utviklingen går jo så fort. Dessuten kunne man fint slå av to av fire motorer under cruise.... :-)
 
Hvis flyet i utgangspunktet blir konstruert for å bruke climb-engine / booster / startmotor eller hva man vil kalle det, blir det selvsagt noe helt annet. De norske Orionflyene f. eks. opererer i timevis over Nordishavet på bare to motorer under lange tokt. Riktignok da i lavere høyder. Jeg trodde du spurte om 340 og 747 spesifikt og på de går det ikke.

Men en fremtidig konstruksjon som legger dette til grunn fra starten av vil jo klart kunne operere med en slik metode. Blir faktisk litt som Trident 3 med boostermotoren og Concorde med etterbrennner.
 
Nei. Du sliter på tre motorer (kommer litt an på høyden og vekten) og med bare to går det nedover.

Nuvell, så gale er det da ikke. :D
Makshøyde (drift down) for en 747-400 med henholdsvis en og to motorer avskrudd er 34000ft og 24000ft, ved standardatmosfære og en vekt på rundt 300 tonn. Dette er jo i praksis MZFW med fuel for 3-4 timer. Som et akademisk spørsmål er tallene ved absolutt maksvekt ca. 27000ft og 12500ft, men da har du jo tussete mye drivstoff ombord. :D
 
Nuvell, så gale er det da ikke. :D
Makshøyde (drift down) for en 747-400 med henholdsvis en og to motorer avskrudd er 34000ft og 24000ft, ved standardatmosfære og en vekt på rundt 300 tonn. Dette er jo i praksis MZFW med fuel for 3-4 timer. Som et akademisk spørsmål er tallene ved absolutt maksvekt ca. 27000ft og 12500ft, men da har du jo tussete mye drivstoff ombord. :D

Jeg uttrykte meg litt klønete, det jeg mente var at du ikke ville klare å holde høyden og farten, ikke at du ramler ned. Men takk for teknisk info.
 
Ser ut som deler av E-Fan motoren utvikles i Norge

https://www.tu.no/artikler/stromkilden-til-dette-hybridflyet-utvikles-i-trondheim/451838

Rolls-Royce etablerer Rolls-Royce Electrical Norway, som får sitt hovedkontor i Trondheim. Har skal det fokuseres på elektriske løsninger til fremtidens fly.

Det nye selskapet har fått ansvar for en portefølje elektriske løsninger i Rolls-Royce, skriver de i en pressemelding.

Det er E-Fan X-samarbeidet mellom Rolls-Royce, Siemens og Airbus som er i fokus. Dette er et hybridfly for passasjertrafikk, basert på flytypen BAe 146.
 
Nuvell, så gale er det da ikke. :D
Makshøyde (drift down) for en 747-400 med henholdsvis en og to motorer avskrudd er 34000ft og 24000ft, ved standardatmosfære og en vekt på rundt 300 tonn. Dette er jo i praksis MZFW med fuel for 3-4 timer. Som et akademisk spørsmål er tallene ved absolutt maksvekt ca. 27000ft og 12500ft, men da har du jo tussete mye drivstoff ombord. :D

Tja, som tommelfinger regel så koster en motor ute av drift 8 000 fot fra maks høyde på den vekten man har, og 2 motorer ute, 15 000 fot.
Derfor, hvis flyet er veldig lett og man kan karre seg opp på 45 000 fot så er Max høyden på 3 maskiner 37 000 og med 2 som snurrer, 30 000 fot.
Hvis flyet er så tungt at det ikke kommer seg over cruise på 31 000 fot så blir det desto lavere.
(Dette var enkle regler fra 747-100/200 som man hadde i bakhodet på veien ned men F/E mannen eller damen kalkulerte jo den nøyaktige vekt og høyde hvis man mistet en eller 2 motorer og begynte med fuel dumping..:cry: )
 
Airbus og Rolls Royce legger nå E-Fan X prosjektet på hylla


https://www.airbus.com/newsroom/stories/our-decarbonisation-journey-continues.html

But decarbonising the aviation industry is no small feat. To achieve this, we need to re-focus all of our efforts on technology bricks that will take us there. It’s for this reason that Airbus and Rolls Royce have jointly decided to bring the E-Fan X demonstrator to an end. As with all ground-breaking R&T projects, it’s our duty to constantly evaluate and reprioritise them to ensure alignment with our ambitions. These decisions are not always easy. But they’re undoubtedly necessary to stay the course.
 
Back
Top