Airbus - 50 år med passasjerer

Someone

Moderator
Medlem

Det er i dag 50 år siden den første Airbussen tok av i vanlig passasjertrafikk, da Air France satte sin første A300 inn på ruten mellom Paris Orly og London Heathrow. 51 minutter tok turen.

https://www.airwaysmag.com/new-post/50th-anniversary-airbus-first-commercial-flight

On May 23, 1974, Air France (AF) operated the first flight with an Airbus A300 from Paris Orly Airport (ORY) to London Heathrow Airport (LHR).

Så er spørsmålet: Hvem husker eller vet når sin første flyvning med en Airbus var?

Last edited:
Re: Airbus - 50 år med passasjerer

Så er spørsmålet: Hvem husker eller vet når sin første flyvning med en Airbus var?

Det var en SAS A300 CPH-ATH i 1981. Kofferten fortsatte til Bagdad, men kom heldigvis fort tilbake.

Husker ikke, men loggen sier at det var en Flitestar A320, GM110 CPT-JNB i februar 1993

Air Seychelles (damp lease fra Air France) A300B4-203 F-BVGM LGW-ZRH-FCO (tror jeg)-JED-SEZ i februar 1987.

29. juni 2003 med SAS A330-300 LN-RKH fra Newark til Arlanda. Husker jeg fikk en toseter for meg selv og sov nesten hele turen.

Husker ikke, men mest trolig en av TG sine A300 en gang på 90-tallet.

Tror det ble mye A300 med Scanair på 80 tallet, men første tur av egen lomme var vel TG med A300 (eller 310) BKK-DPS i 1997.

Første her var Swissair OSL-ZRH med A320 sommeren 1999

Fløy tidlig ette at SAS hadde mottatt A300 mellom FBU og CPH - husker at jeg hadde lest om leveransen rett før i SAS sin internavis/magasin.

Må ha vært Lufthansa A300 fra Athen til Frankfurt i juli 1987, det var også min første widebody-flight.
I ettertid henger vel utreisen enda høyere; Olympic Airways Boeing 707 fra Kastrup til Athen.

23.4.1990, Singapore-Djakarta, A300 fra China Airlines (B-1812). Klassisk «ryggsekktur» i sørøst-Asia

Första var med ZS-SDB A300B2k-3C mellan JNB och CPT 24 oktober 1978 , sedan alla typer och senaste A350.

Heh! Artig spørsmål, måtte finstudere loggen for å sjekke alle turene.
Første Airbus tur var SAS A300 i 1981 CDG-CPH-FBU.
Totalt har det blitt 143 turer med Airbus, absolutt alle typer unntatt A340-200 (og Beluga!) på alle kontinenter.
Favoritten er 340-600.

Last edited:

Her var det Air France A300 LHR-CDG i mai 1980, en paa den tiden nerdetur. FBU LHR SK511 - saa Helikopter LHR LGW, buss tilbake til LHR (Buss rutenummer 747). Senere har jeg faatt med meg de fleste variantene, mangler A318 og Beluga.

A310 ORD CDG var en av de spesielle.

Hm, min første Airbustur, det er nok DaN-Air GEN-LGW i 1989 med A300. Har fløyet alt unntatt A350.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:

Det må ha vært Spanair Airbus 320-200 TRD-BLL-LPA november 2002. Pga rullebanearbeid på Værnes høsten 2002 måtte vi ned i Billund for å tanke.

Jeg husker ikke helt når første turen var. Det var nok ganske sikkert med Lufthansa en eller annen gang. Jeg vet jeg dro med A321 fra MUC til DUB sommeren 1997 og det spørs nok om dette er første turen min med Airbus. Husker godt denne turen. Det var før internet var utbredt og en bestilte gjerne hotell på en sånn hotellformidling på flyplassen. Det var ikke spesielt vellykket da det ikke var et eneste rom å oppdrive i Dublin eller omegn. Årsaken, som jeg ikke hadde fått med meg, var at Michel Jackson hadde konsert i Dublin samme dag. Det endte med at jeg dro videre til Limeric i noen dager før jeg på ny prøvde meg på Dublin.

Jeg har ikke fløyet så mange av Airbusvariantene. De jeg kommer på i farten er A319, A320, A321 og A330-300.

Last edited:
Back