• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus 330 får 240min ETOPS rating

Someone

Moderator
Medlem
Airbus 330 får 240min ETOPS rating

Airbus utvikler stadig 330-serien og det begynner bli et bedre og bedre fly. Sist ute var 200HGW og fraktversjonen og nå har Airbus fått godkjent opp til 240 minutter ETOPS

http://www.airbus.com/en/presscentr...ases_items/09_11_12_a330_etops_certified.html
The European Aviation Safety Agency (EASA) has approved all Airbus A330 models for ETOPS (Extended-Range Operations for two-engined aircraft) "beyond 180 minutes." This award makes the A330 the first aircraft type to receive such approval, either from EASA or the FAA. The new capability will be available as a customer-selectable option which extends the diversion distance potentially up to 1,700 nm. This distance corresponds to a maximum ETOPS diversion time for the A330 of approximately 240 minutes (at one-engine-inoperative speed under standard conditions).

Re: Airbus 330 får 240min ETOPS rating

Det er vel mest Australia som får glede av dette vil jeg tro... 180ETOPS er jo ganske greit det også.

4 timers ETOPS. Imponerende.
Normalt skal man ligge innenfor 60 min. til en adekvat og "suitable" flyplass underveis. Men ved 240 min vil nesten alle destinasjoner være innen rekkevidde, på direkte kurs.

T-H

Heisann!

...Forskjellen på 180 og 240 minutters ETOPS ser ut til å ikke være den helt store....

Vet ikke saa mye om de city kodene du nevner, men for oss saa bruker vi 207 ETOPS paa North Pacific, som for eksemple IAH, EWR til NRT osv. Fordelen med 207 over 180 er at vi kan fly akkurat den samme (korteste) ruten som under 180 ETOPS, selv om enkelte ETOPS diversion flyplasser har vaer under "minimum" for dispatch...

...og ikke minst, gratulerer til Airbus! Dette er en ny milepel i flytrafikken!

Dag

Back