Airbag ombord i fly kommer nå

Re: Airbag ombord i fly kommer nå

Er dette noe som vil komme ganske raskt i flyene til SAS og Norwegian?

Hadde det ikke vært bedre å bytte ut redningsvestene med fallskjerm??

BF:cool2

Er ikke dette litt overdrevent og koster mer enn det er verdt?

Bra med alle nyvinninger innen økt sikkerhet, men jeg kan ikke helt se hva en airbag gjør fra eller til dersom flykroppen går i oppløsning rundt, i hastigheter langt høyere enn ønskelig og med potensielle utenforstående (massive) objekter som hindere.

Da er det bare å åpne for alt flytende, NaN3 i de mengder som er i gassgeneratorene til airbagene har en sprengkraft til sprenge hull i flykroppen. At stoffet er meget giftig gjør ikke saken bedre med ORL-MAN LDLO 29 mg/kg (hvis en mann med en vekt på 90 kg får i seg litt 2,6 g er det stor sjanse for at vedkommende dør).

Bra med alle nyvinninger innen økt sikkerhet, men jeg kan ikke helt se hva en airbag gjør fra eller til dersom flykroppen går i oppløsning rundt, i hastigheter langt høyere enn ønskelig og med potensielle utenforstående (massive) objekter som hindere.

Nå er det vel ikke akkurat i slike situasjoner disse airbagene er ment å skulle "gjøre noe fra eller til" heller.

Da er det bare å åpne for alt flytende, NaN3 i de mengder som er i gassgeneratorene til airbagene har en sprengkraft til sprenge hull i flykroppen. At stoffet er meget giftig gjør ikke saken bedre med ORL-MAN LDLO 29 mg/kg (hvis en mann med en vekt på 90 kg får i seg litt 2,6 g er det stor sjanse for at vedkommende dør).

Det kan jo hende at de som utvikler airbagene er klar over det og derfor velger en litt annen løsning...

Dette har SQ hatt i setebeltet på sine 77W'er og hval-jet'er siden de begynte med de. Mener også jeg har sett det ombord hos QR.

-A

Vil dette fungere dersom beltet er vridd?

Hmmm, godt spørsmål...

Og en ting jeg ble sittende og fundere på etter å ha sett på bildene. Vil et klumpete blete som dette kjennes mer plagsomt ut, slik at folk slutter å bruke beltet inflight?

Ut i fra min erfaring med SQ sine belter så var det ikke merkbart eller plagsomt.

-A

SQ hadde airbags på sin A350 og personlig synes jeg de er litt i veien. Jeg skjønner fremdeles ikke nytten av dette.. en enorm kostnad som neppe vil redde liv? Tipper at hvis 300 av disse popper ut så vil de vil skade mer enn de redder?

Er det noe regelverk som tvinger frem denne investeringen?

SQ hadde airbags på sin A350 og personlig synes jeg de er litt i veien. Jeg skjønner fremdeles ikke nytten av dette.. en enorm kostnad som neppe vil redde liv? Tipper at hvis 300 av disse popper ut så vil de vil skade mer enn de redder?

Er det noe regelverk som tvinger frem denne investeringen?

Har ikke fløyet SQ A350, men på andre fly jeg har sett så er ikke dette på samtlige seter. Det er på seter der du står i fare for å treffe en hard/spiss kant el.l. (typisk i en del business-seter der man kan skalle i bordkanten el.l). QR har det på sine 787/A380 hvertfall, samme med UA på sine C-seter (mener jeg å huske) Er antagelig noe regelverk rundt det.

Alt av moderne biz/first har enten 3-punkts seler eller airbag nå. Foretrekker airbagtypen fordi skulder-remmen på 3-punkt er hazzle å koble av og på.

SQ har i C på både 773ER og A380. Merket ikke at dette var noe mer ubehagelig enn vanlige belter.

Back