Air Wisconsin - Slutt for United Express, inn for American Eagle

Trdfly

Moderator
Medlem
Som en del av United sin nye strategi, skal CRJ200 byttes ut med blant annet CRJ550.
Dermed står Air Wisconsin uten oppdrag til deres noen å 60 CRJ200 som i dag kun flys for United Express. Fra 2023 er det American Eagle som er tingen… samt så har de planer om å begynne CRJ200F-obs, ukjent om det er under avtale med noe fraktselskap.

Air Wisconsin (ZW, Appleton) is switching allegiance from United Airlines (UA, Chicago O'Hare) to support rival American Airlines (AA, Dallas/Fort Worth) under a new five-year capacity purchase agreement that will see the regional carrier boost the American Eagle network with up to sixty CRJ200s.

An existing capacity purchase agreement between Air Wisconsin and United Airlines under the United Express brand will be terminated, the airline announced in an August 19, 2022, SEC filing. Air Wisconsin currently operates flights for United out of the carrier's hubs at O'Hare and Washington Dulles.
https://www.ch-aviation.com/portal/...n-switches-allegiance-from-united-to-american
 
Det vil jo også skje en generell oppgang i størrelse ved at flere 737 kommer inn i «toppen» også skyves E170/175 nedover og erstatter 50 setere
 
Og her skal de brukes:

https://www.aeroroutes.com/eng/221208-aans23crj

Chicago O’Hare – Appleton 4 daily
Chicago O’Hare – Cedar Rapids 1 daily
Chicago O’Hare – Dayton 2 daily
Chicago O’Hare – Flint 2 daily
Chicago O’Hare – Huntsville 1 daily
Chicago O’Hare – Kalamazoo 2 daily
Chicago O’Hare – Manhattan KS 2 daily
Chicago O’Hare – Milwaukee 4 daily
Chicago O’Hare – Omaha eff 15AUG23 1 daily
Chicago O’Hare – Waterloo 2 daily
 
I forbindelse med byttet har Air Wisconsin lakkert flere av sine CRJ200 i sine regne farger,
men de fleste som lakkeres i tiden fremover vil jeg tippe får American Eagle-farger.

Air Wisconsin på LinkdIn:
attachment.php
https://www.linkedin.com/posts/air-...5-trdX?utm_source=share&utm_medium=member_ios
 

Attachments

  • 9C7E2624-52EA-4A35-A320-0E8F6972FCF8.jpeg
    9C7E2624-52EA-4A35-A320-0E8F6972FCF8.jpeg
    211.4 KB · Views: 396
AA sier opp avtalen med Air Wisconsin, med virkning fra april 2025.
Kjenner ikke til hvordan det har gått med produksjonen, men tipper American er like så ivrig på å kvitte seg med CRJ200 og har selv bygget opp med andre flytyper i sin American Eagle-flåte. De har jo overtatt «leien» av flere E170 fra Republic Airways som tidligere har fløyet for både United Express og Delta Connection.

Selv om kroken på døra er naturlig å tenke, så ser det ut som de selv satser på charter, samt å kapre EAS-kontrakten til følgende byer under egen ops: Burlington, Iowa og Quincy, Illinois, samt codeshare og interline med American.

https://airlinegeeks.com/2025/01/10/air-wisconsin-american-end-regional-partnership/
https://airlinegeeks.com/2024/12/05/air-wisconsin-eyes-essential-air-service-contracts/
 
Da vant de den første EAS-kontrakten.
The U.S. Department of Transportation (DOT) has selected Air Wisconsin to provide subsidized Essential Air Service (EAS) to Parkersburg, West Virginia/Marietta, Ohio, marking the airline’s first participation in the federal EAS program.

Beginning Oct. 1, the regional carrier plans to operate 12 weekly round-trip flights between Mid-Ohio Valley Regional Airport and Charlotte, North Carolina, using 50-seat CRJ-200 aircraft.

The service will operate under a full codeshare with American Airlines, providing passengers with access to American’s network.
https://airlinegeeks.com/2025/08/01/air-wisconsin-secures-first-essential-air-service-contract/
 
Back
Top