Air One (svenskt flygbolag)

HansJ

ScanFlyer Silver
Sitter och rotar i mina gamla fotografier och hittar denna bild tagen på Landvetter någon gång på 90-talet, troligtvis 1993-94. Flygplanet är som alla ser en 737-200 och registreringen SE-DLD, flygbolaget heter Air One och var väldigt kortlivat.

Någon som vet mer om Air One, vem som ägde det och hur länge det fanns?
 

Attachments

  • airone.jpg
    airone.jpg
    103.6 KB · Views: 416
Jeg vet ikke så mye om Air One, men flyet var jo Braathens SAFE sin LN-SUD "Olav Tryggvason". Hos BU fra det var nytt i april 1973 til mars 1991, fra 9/8-88 ny reg. N197SS. Har etter det vært brukt av Time Air Sweden, Sudan Airways, Air One (hos alle disse tre selskapene som SE-DLD), Magnicharters (XA-SWL), Aero Continente (OB-1752) og Air Guinea (3C-LQA).
 
Last edited:
SE-DLD registrerades 5 april 1991 på Bonagt Corp., New York som också stod som ägare fram tills maskinen avfördes ur registret 8 dec. 1994. Som innehavare stod Time Air Sweden AB under hela tiden maskinen var registrerad i Sverige. Bilderna är tagna som följer: N197SS Time Air Sweden 4 april 1991 (Tommy Lakmaker) , SE-DLD Time Air Sweden 7 april 1991 (Tommy L.) , SE-DLD Sudan Airways 12 mars 1993 (jag tog bilden) och SE-DLD Air One 14 feb. 1994 (Tommy L.) , alla bilderna från Arlanda. Din (Hans J.) bild från Landvetter är tagen efter det att maskinen kom tillbaka från lease till Sudan Airways och alltså från 1993/1994 då den flög för Air One.
 

Attachments

  • N197SS.jpg
    N197SS.jpg
    213.2 KB · Views: 376
  • SE DLD Time Air Sweden.jpg
    SE DLD Time Air Sweden.jpg
    166.2 KB · Views: 370
  • SE-DLD Sudan Airways.jpg
    SE-DLD Sudan Airways.jpg
    156.6 KB · Views: 366
  • SE-DLD Air One.jpg
    SE-DLD Air One.jpg
    155.2 KB · Views: 360
Til info...
Air One finnes enda, her er
EI-DSC på final til CPH 13.03.08

Dessverre var ikke spotterværet det beste.

hurvert :D
 

Attachments

  • EI.DSC.jpg
    EI.DSC.jpg
    24.5 KB · Views: 55
Det er godt mulig... men trodde Air One var Air One jeg da...
Beklager at jeg "IKKE" visste bedre...
 
Faktum är att svenska Air One är så okänt att 99% tror att man menar det italienska bolaget när man nämner det. 90-talet var ganska spännande inom den svenska luftfarten med många kortlivade flygbolag. Sunways och Air Ops är två exempel som visserligen levde lite längre men inte mycket.
 
Var ikke dette et av Thomas Johanssons mange prosjekter?

Man kan jo nevne i fleng: Transwede, Sultan Air, (Time) Air Sweden, Air Ops, Transjet...
Har jeg glemt noen? En fellesnevner er vel ordene nedlagt/konkurs.

TJ var en meget aktiv mann i flymiljøet i Sverige i mange år....
 
Och TJ är ännu aktiv, flyger nu 747 hos Air Pullmantur, bor i Spanien och har säkert nya projekt på gång ...
 
Har inte mannen något fraktflygsprojekt på gång?

Skulle vara förvånad om Tomas inte hade något projekt på gång ... Det har väl spekulerats i ett nytt bolag som företrädesvis skulle rikta in sig på trafik mellan Spanien och Skandinavien för de stora grupper skandinaver med boende bl.a. på solkusten.
 
Stämmer ryktet som sa att han var på Arlanda härförleden som kapten på en freighter? Om han flyger på Airpullmantur låter det väl inte helt troligt iofs, vad jag vet har de inte varit här sedan något av charterbolagen hade en ordentlig breakdown på någon A330 för flera år sedan.
 
Stämmer ryktet som sa att han var på Arlanda härförleden som kapten på en freighter? Om han flyger på Airpullmantur låter det väl inte helt troligt iofs, vad jag vet har de inte varit här sedan något av charterbolagen hade en ordentlig breakdown på någon A330 för flera år sedan.

Träffade en bekant bara för ett par månader sedan som dagen innan kommit hem från Spanien och bott hemma hos Tomas och då flög han för Air Pullmantur men som sagt, Tomas och projekt ....
 
Sist jag vet att TJ var här var den 18 Augusti 2006 med Air Pullmanturs 747 som räddning åt Novair. Killen i tornet hade tydligen satt i halsen när han hörde vem det var som kom. TJ och 747 classic på ARN är en dålig erfarenhet.
 
Sist jag vet att TJ var här var den 18 Augusti 2006 med Air Pullmanturs 747 som räddning åt Novair. Killen i tornet hade tydligen satt i halsen när han hörde vem det var som kom. TJ och 747 classic på ARN är en dålig erfarenhet.

Då är det nog denna händelse som ryktet gäller, lite lätt förändrad efter att ha passerat via flera munnar...
 
Gi oss mer info om Air Ops!! Husker at selskapet fløy L-1011 Tristar (i forskjellige dekorer) for andre selskaper, bl.a Sudan Airways (Gatwick - Khartoum). Tror jammen de hadde en eller to A300 også på slutten. Er det noen som har mer info eller som kan starte en egen Air Ops tråd? Jeg har en del bilder, men liten info om dette svenske selskapet.

Espen
 
Back
Top