• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Koryo svartelistet i Kina

Mjolnir

ScanFlyer Gold
http://www.nknews.org/2013/01/north-koreas-vintage-airliners-banned-from-chinese-airports/

EU og USA har gjort det allerede. Nå følger Nord-Koreas nærmeste allierte, Kina, etter og forbyr det nordkoreanske statsselskapet å bruke flåten av gamle sovjetfly i kinesisk luftrom. Som i EU er de to nye Tu-204 ikke omfattet av forbudet, så "livslinja" til PEK vil nok gå som normalt. Andre destinasjoner i Kina er mer usikre.

Dette er helt klart dårlig nytt for flynerder. Går stort sett Tu-204 på PEK-FNJ allerede, men nå er det altså helt slutt på Il-62 der :(

Har de noen lignende restriksjoner i Russland eller Thailand som Air Koryo vel også flyr til?

Merkelig at det ikke har vært forbud før... Jeg tro man skal være glad man slipper å fly med de gammle flyene, selvom man har en sær interesse for slike fly. ;)

Hva med den nye An-148?

Det er bare de gamle flyen som er bannet, JS' to Tu-204 og den kommende An-148'en er ikke påvirket.

Dog hadde JS' planlagt øke frekvensen på FNJ-PEK opp til 5 avganger i uken, og det spekkuleres i om det ikke kommer til å skje, eller så kommer det endringer i rutene til Shenyang og Shanghai. Air Koryo flyr forøvrig også til Vladivostok og i fra april til september til Kuala Lumpur noen dager i uken.

(Kan ellers nevne at det ikke lenger er forbudt å ta med mobiltelefonen til Nord-Korea og det skal bli mulig å kjøpe sim-kort slik at en kan ringe UT av landet.)

Det er bare de gamle flyen som er bannet, JS' to Tu-204 og den kommende An-148'en er ikke påvirket.

Dog hadde JS' planlagt øke frekvensen på FNJ-PEK opp til 5 avganger i uken, og det spekkuleres i om det ikke kommer til å skje, eller så kommer det endringer i rutene til Shenyang og Shanghai. Air Koryo flyr forøvrig også til Vladivostok og i fra april til september til Kuala Lumpur noen dager i uken.

(Kan ellers nevne at det ikke lenger er forbudt å ta med mobiltelefonen til Nord-Korea og det skal bli mulig å kjøpe sim-kort slik at en kan ringe UT av landet.)

LOL, soon to come ouer tourist can be provided, with WIFI ouer dear leader have created :P :D Jeg trodde de også hadde flygninger til Kuwait? Har sett info om det på nettet.

http://www.nknews.org/2013/01/north-koreas-vintage-airliners-banned-from-chinese-airports/
Dette er helt klart dårlig nytt for flynerder. Går stort sett Tu-204 på PEK-FNJ allerede, men nå er det altså helt slutt på Il-62 der :(

Men ennå mulig å fly i DPRK.
Fra Juche Travel Service sine Facebook-sider :

" Some sad aviation related news to report:
Air Koryo will not be operating any of their classic airliners on international routes from 2013 onwards. The Chinese authorities will no longer grant permission for the IL-62, Tu-134 and Tu-154 to land at Chinese airports.
International routes will be flown only on the two Tupolev Tu-204s and the new Antonov An-148.
This means the only way to fly on these classic jets is to take one of our aviation tours!! Air Koryo have assured us that all the historic types are remaining in full service for domestic charters - IL-18 / IL-62 / IL-76 / Tu-134 / Tu-154 / An-24 are all featured on our 2013 aviation tour programme. We will also be chartering the new An-148 for a quick joyride."

Från alla bilder som kom upp på airliners.net av "Aviation enthusiast tour 2012" verkade det ju som att alla tyckte att JS hade en mycket välskött flotta. Men det kanske var "Potemkin-fly" :)

Hva med den nye An-148?
An148 er ikke et gammelt sovjetisk fly og det flyr jo hele tiden til Vest Europa i hvert fall, så jeg kan ikke skjønne hva denne flytypen har med den aktuelle saken å gjøre.

An148 er ikke et gammelt sovjetisk fly og det flyr jo hele tiden til Vest Europa i hvert fall, så jeg kan ikke skjønne hva denne flytypen har med den aktuelle saken å gjøre.

Det er jeg fult klar over, men jeg leste bare at Tu204 fikk fly men ser nå i ettertid. T det gjaldt gamle russiske fly ;)

Back