Air Italy med massivt tap - Legger ned driften 25FEB20

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Ay caramba ...

Air Italy has now reported their financial results for 2018, and they’re brutal. Air Italy has reported losses of 164.18 million EUR. You might be thinking to yourself “well, there are airlines that have lost a lot more than that.”

While that’s true, the losses are based on revenue of 283.76 million EUR. So their losses amounted to about 58% of their revenue. Ouch!

https://onemileatatime.com/air-italy-losses/?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook
 
Re: Air Italy med massivt tap

Dette prosjektet ble kanskje ikke helt som Al Baker hadde sett for seg.
 
Re: Air Italy med massivt tap

Dra meg baklengs inn i fuglekassa[emoji85]. Her er det nok sikkert nok å ta tak i, om man har råd[emoji3526].
 
Re: Air Italy med massivt tap

Ubeleilig å «miste» sine MAX-fly midt i utskifting av fly. Deres B767 ble jo delvis erstattet av MAX-fly IG A332 på LH.
 
Re: Air Italy med massivt tap

Ikke alle italienske selskaper har like mange liv som Alitalia.
 
Re: Air Italy med massivt tap

Hvorfor er det så vanskelig å drive flyselskap i Italia? Bor da veldig mange tett på Roma, som er stappet med turister. Og uansett hvor man reiser i verden er der masse italienere der
 
Re: Air Italy med massivt tap

Hvorfor er det så vanskelig å drive flyselskap i Italia? Bor da veldig mange tett på Roma, som er stappet med turister. Og uansett hvor man reiser i verden er der masse italienere der



Selv om man har konkurranse fra andre transportmidler, så skyldes jo en stor del dårlig drift, som jo er litt generelt italiensk. Som Alitalia, så har ikke disse klart å tilpasse seg til et riktig kostnadsnivå. Samt da å slå sammen to haltende selskaper også begi seg ut på en stor planlagt vekst, jo krevde mer kapital enn ventet


Qatar hevder de var villige til å bidra, men at de andre eierene ikke var det. Dog er det jo deres side av saken. Uansett sitter jo da Qatar med ordre på MAX og endel andre widebodies (A330/787-8) som jo enten var, eller planlagt, dumpet hos Air Italy


https://www.qatarairways.com/en/pre...ementOnAirItaly.html?activeTag=Press-releases

For this reason, Qatar Airways was ready once again to play its part in supporting the growth of the airline, but this would only have been possible with the commitment of all shareholders.


Dog hjelper ikke dette Alitalia så mye tror jeg, selv med litt mindre konkurranse på enkelte ruter. Men Ryanair, EasyJet og Volotea kan sikkert dra noen fordeler her
 
Re: Air Italy med massivt tap

Det var vel noen som mente at disse ville erstatte Alitalia som det ledende selskapet i Italia...
 
Finner iallfall disse som flyver for Air Italy:
Tayaranjet 2xB733
Lumiwings 1xB733
Air Horizont 1xB734
AlbaStar 2xB738
Neos 1xB738
Wamos Air 3xA332
Bulgaria Air 2xE190

Oppdatert 12feb20
 
Last edited:
Finner iallfall disse som flyver for Air Italy:
Tayaranjet 2xB733
Lumiwings 1xB733
AlbaStar 1xB738
Neos 1xB738
Wamos Air 2xA332
Bulgaria Air 1-2xE190

Da blir det ihvertfall litt tilgjengelig wet-lease i markedet, tipper norwegian har kastet seg på ballen allerede.


Siden en av konkurrentene til Alitalia nå er konk, kan vel dette gjøre at italienerne/staten som har spytta inn penger der nå ser grunn til å spytte inn enda mer inn i det synkende skipet.
 
Da blir det ihvertfall litt tilgjengelig wet-lease i markedet, tipper norwegian har kastet seg på ballen allerede.


Nei, noen wetlease blir det ihvertfall ikke. Flyene går tilbake til eierne og crewet mister jobben. Hvis noen vil overta flyene, må de gjøre det via eierne og ansette crew selv.
 
Nei, noen wetlease blir det ihvertfall ikke. Flyene går tilbake til eierne og crewet mister jobben. Hvis noen vil overta flyene, må de gjøre det via eierne og ansette crew selv.

Javel, så selskaper som wamos og neos driver ikke med wetlease altså. Den var ny for meg.
 
Tror dere snakker litt forbi hverandre.....

Men Air Italy hadde vel endel wetlease inne hos seg?
 
Netopp, som jeg quotet tidligere:

Finner iallfall disse som flyver for Air Italy:
Tayaranjet 2xB733
Lumiwings 1xB733
Air Horizont 1xB734
AlbaStar 2xB738
Neos 1xB738
Wamos Air 3xA332
Bulgaria Air 2xE190

Oppdatert 12feb20
 
Back
Top