Air India med sikkerhetslanding i Russland

Russland og India er venner og blir stadig tettere, så tror ikke det vil bli noen problem med å komme seg videre.

Nå synes jeg at dette overflygnings forbudet over Russland er overdrevet, da å fly over Russland (bortsett fra helt sørvest nær Ukraina) ikke utgjør noe sikkerhetsfare, men politisk.

Last edited:
Russland og India er venner og blir stadig tettere, så tror ikke det vil bli noen problem med å komme seg videre.

Nå synes jeg at dette overflygnings forbudet over Russland er overdrevet, da å fly over Russland (bortsett fra helt sørvest nær Ukraina) ikke utgjør noe sikkerhetsfare.

Det er ikke på grunn av sikkerhet man ikke flyr over Russland, men siden de boikottes så lenge de ikke kan oppføre seg.

Det er ikke på grunn av sikkerhet man ikke flyr over Russland, men siden de boikottes så lenge de ikke kan oppføre seg.
Det var nettopp dette jeg prøvde hinte til at det var politisk.
Da bør folk ikke bli overrasket at land og flyselskaper ikke deler samme politiske syn og fortsetter å fly over Russland.

Ser desverre at alt for mange (i andre flyforum) her i vest ønsker total forbud også for resten av verden (flyselskapene), men da må man spørre seg om de kommer til å innføre tilsvarende for oss (f.eks forbud for europeiske flyselskaper over India eller gulfstatene) av politiske årsaker og om man ønsker en verden der en liten del av verden (befolkningsmessig) skal diktere for resten. Ser nå at Østerrike ønsker å forby kinesiske flyselskaper pga de får fly over Russland (pga ulike konkurranse fordeler). Da kan man jo lure på når kinesere gjør tilsvarende for østeriske og europeiske flyselskaper. Et farlig utvikling spør du meg.

Nå ble dette litt politisk, men poenget mitt er at vi bør ha en forståelse for at ikke hele verden tenker likt som oss og at dersom dette ikke direkte truer oss selv (liv og helse) bør godta det.

Edit: Å forby russiske flyselskaper er noe annet, da de indirekte er en part av konflikten.

Ser nå at Østerrike ønsker å forby kinesiske flyselskaper pga de får fly over Russland (pga ulike konkurranse fordeler).

Nei, det gjør de ikke. De har derimot sagt at de ikke for flere/nye slots, så lenge de kinesiske selskapene får et konkurransefordel som deres hjemlige selskap ikke kan få.

Boikott/stengning av russisk luftrom er i utgangspunktet politisk, men det blir også indirekte et flysikkerhetsspørsmål da det kan være vanskelig å få nødvendige deler til reparasjoner ved uplanlagte landinger m.m. I tillegg vil nok mange fra land som boikotter Russland kvie seg fra å velge ruter som benytter russisk luftrom, da man ikke helt vet hva som vil skje om man lander i Russland.

Boikott/stengning av russisk luftrom er i utgangspunktet politisk, men det blir også indirekte et flysikkerhetsspørsmål da det kan være vanskelig å få nødvendige deler til reparasjoner ved uplanlagte landinger m.m. I tillegg vil nok mange fra land som boikotter Russland kvie seg fra å velge ruter som benytter russisk luftrom, da man ikke helt vet hva som vil skje om man lander i Russland.
Den ser jeg og er helt enig med deg at det å fly over Russland kan skape problemer dersom man må nødlande der pga boikotten og mangel på reservedeler.

Men det jeg reagerer mest på ang "boikott Russland" er at vesten "forlanger" at hele verden skal være med på det (og annet) og at vi ser så ned på at andre kan ha annet syn på det.
Nå er jeg ganske sikker på at Air India og andre selskaper har gjort grundige vurderinger ang overflygninger av Russland og funnet det sikkert og praktisk (ifb diversion). Som sagt er det kun et mindre område nær Ukraina som kan anses som utrygg, og som det virker som om også dem holder seg unna.

Og som jeg skrev ovenfor er der også nå en fare for at vi får samme medisin tilbake fra resten av verden, der dem forbyr oss å fly over av politiske årsaker. Skulle dem lukke ned India og gulsstatene for amerikanske og europeiske flyselskaper så kan man bare glemme å fly til Asia. Tiden der vesten kan diktere uten konsekvenser fra resten av verden er nok over og da er det dumt å fortsette slik vi har gjort til nå. Vi har nok av alternativer om vi ikke ønsker å fly med et selskap som fortsetter å fly over Russland eller andre land vi boikotter.

Ang denne episoden, så ser det ut til at Air India har sendt et "rescue" fly til å hente passasjerene, noe jeg tror de også gjorde forrige gang.
Nå var det riktig nok en brann i cargo rommet, men skulle det være teknisk så kunne de ha sendt med reservedeler (fra deres egne lager) og teknikere med dette rescueflyet.

Flyr man over Russland må man betale for det, så vil tro man også kan rammes av noen øknomiske sanksjoner/regler ifht det dersom det var fritt valg å fly der for EU/US-selskaper.

India har jo et litt ambivalent forhold til Russland. De har kritisert krigen litt forsiktig, men kjøper billig olje. Samtidig ønsker de et greit forhold til Vesten. India har også et svært anstrengt forhold til Kina som støtter Russlands krigføring på endel måter, men også trår forsiktig da de ønsker fungerende forhold til Vesten, selv om meget skurrer for tiden. Det virker ikke som om overflyvning rammes av sanksjoner ennå. USA godtar tydeligvis at fly fra India til USA kan fly over Russland, men jeg tviler på at eventuelle reservedeler kan komme direkte fra Europa/USA. Det må via India i så fall om det ikke alt finnes på lager der. Et eksempel på noe lignede er DYs fly som måtte lande i Iran. Det tok en stund før flyet kunne fly videre da en ny motor omfattet av sanksjoner mot Iran måtte flys inn.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back