Air France-KLM og IndiGo med codeshare

Someone

Moderator
Medlem
Om IndiGo startar på CPH till vintern så menar jag att det är bara en fråga om tid innan något liknande kommer med SAS. IndiGo startar ju på AMS och MAN redan i juli så det ger mening med KLM och Virgin nu.

SAS börjar ju få ett acceptabelt utbud på N Amerika så vem vet kanske kommer det lite indisk transfer till vintern :) Kanske blir CPH också mer intressant för Delta med indisk transfer som bonus… Oavsett vad när Pakistan stängde luftrummet så var det ju i CPH och VIE som Air India gjorde ett stop. CPH ligger ju i princip på linjen mellan Indien-N Amerika. Mitt drömscenario för SAS har alltid varit fas 1: N Amerika - N Europa, fas 2: utvidga axeln till N Amerika - N Europa - Indien. Kanske hinner IndiGo först ;)
 
Jeg fikk en reklame i postkassen og tok en titt på AMS-BOM t/r et par tilfeldige dager i november.

5600 kr t/r i økonomi og 14.400 kr i «business» er ikke halvgæernt.
Det Indigo kaller Business er Norses premium economy, se bilde. Altså et veldig bra og komfortabelt sete, men det er godt stykke unna eget avlukke og flatseng som man ellers forbinder med business i dag. Midtsete har de også. (Dog har Emirates fremdeles samme konsept på sine 777.)

Hvordan servicenivået og matkvaliteten er vites ikke. Men prisen er slett ikke avskrekkende for t/r på en 8-9 timers flyvning hver vei i gode seter. Indigo har nederlandsk sjef, billig arbeidskraft og høye ambisjoner, så godt mulig de kjører opp mat og service er par knepp til brukbart nivå.

Jeg hadde seks turer med Indigo i desember og januar, de fremsto som forbausende velorganiserte og proffe. Alle disse turene var innenriks i India, så servicekonseptet og maten var på LCC-nivå, men helt ok.

Skal man til India eller enda lenger østover må man, med unntak av Bangkok, bytte fly uansett. Indigo kan fremstå som et vettugt alternativ dersom man ikke krever fullverdig business.
 

Attachments

  • IMG_5453.jpg
    IMG_5453.jpg
    122.5 KB · Views: 247
  • IMG_5454.jpg
    IMG_5454.jpg
    86.7 KB · Views: 248
  • IMG_5456.jpeg
    IMG_5456.jpeg
    403 KB · Views: 246
  • IMG_5455.jpeg
    IMG_5455.jpeg
    576.5 KB · Views: 247
Vad är det som gör att SAS inte kommer med något liknande? Det är ju ett tag sedan IndiGO uttryckte ett intresse för att flyga på CPH och samarbeta med SAS. Vill de först ha KLM på plats? Är SAS långsamma? Eller ”tog” SAS BOM-CPH så intresset har svalnat, man försöker nu att samarbeta mer med KLM när det gäller N Europa?
 
Vad är det som gör att SAS inte kommer med något liknande? Det är ju ett tag sedan IndiGO uttryckte ett intresse för att flyga på CPH och samarbeta med SAS. Vill de först ha KLM på plats? Är SAS långsamma? Eller ”tog” SAS BOM-CPH så intresset har svalnat, man försöker nu att samarbeta mer med KLM när det gäller N Europa?


Ting tar tid og det heller ikke er noe hast?
 
Sant. Ting tar tid. Men att det inte är hast vet jag inte. Ju fortare de kan få upp ett samarbete och en annonserad linje, desto fortare kan SAS få trafik in i sitt nät.
 
Back
Top