Air Europa - flåte og nyheter

Re: Air France-KLM, samt andre, byr på Air Europa

Det er nok ikke noe automatikk i det, spesielt med tanke på at Turkish jo er litt mer "perifer" Star-medlem. Så skal jeg tipper ser jeg heller for meg en egen JV mellom TK og UX.

Turkish og Air Europa er en underlig allianse og jeg sliter litt med å se hvilken nytte de skal ha av hverandre på det Sør-Amerikanske markedet. TK dekker allerede flere byer i Sør-Amerika, selv om UX dekker flere byer så har mange av disse få ukentlige avganger.

I Sør-Amerika er flytrafikken til Nord-Amerika størst(45%), mens intern flytrafikk i Latin-Amerika utgjør 42%. Flytrafikken til Europa er kun 12% og da troner Spania allerede øverst med ruten Bogota-Madrid.
For latin-amerikanerne vil det være en klønete omvei å fly via IST for å ta seg til Spania eller Europa og spanjolene reiser ikke til Tyrkia på ferie eller for å fly til Sør-Amerika.

MEN Iberia har kun 1 rute til NRT og Air Europa har ABSOLUTT ingen egne ruter til Asia, så der kan nok TK være en god alliert med å sluse spanjolene til IST og videre rundt om i Asia der TK har et enormt rutenett.

https://www.oag.com/blog/how-connec...est-of-the-world-aviation-market-analysis-oag

Last edited:
Re: Air France-KLM, samt andre, byr på Air Europa

Turkish og Air Europa er en underlig allianse og jeg sliter litt med å se hvilken nytte de skal ha av hverandre på det Sør-Amerikanske markedet. TK dekker allerede de viktigste byene i Sør-Amerika, selv om UX dekker noen flere byer.

I Sør-Amerika er flytrafikken til Nord-Amerika størst(45%), mens intern flytrafikk i Latin-Amerika utgjør 42%. Flytrafikken til Europa er kun 12% og da troner Spania allerede øverst med ruten Bogota-Madrid.
For latin-amerikanerne vil det være en klønete omvei å fly via IST for å ta seg til Spania eller Europa og spanjolene reiser ikke til Tyrkia på ferie eller for å fly til Sør-Amerika.

MEN både Iberia og Air Europa har så og si ingen egne ruter til Asia, så der kan nok TK være en god alliert med å sluse spanjolene til IST og videre rundt om i Asia der TK har et enormt rutenett.

https://www.oag.com/blog/how-connec...est-of-the-world-aviation-market-analysis-oag

At sige at TK dækker de vigtigste byer på det Sydamerikanske kontinent er ikke helt rigtigt for nuværende. De arbejder dog på at få det til at lykkedes, og nogle af de sidste brikker i det puslespil er ved at blive arbejdet på. Fx Lima i Perú, er pt uden forbindelse fra TK.

Derudover nummer 2.

At Iberia ikke har nogle asien ruter er også en fejl. Iberia betjener asien. Ikke mange ruter, men de betjener en rute til Tokyo Narita. Dog er dette nok også den eneste rute.

Re: Hvem skal kjøpe Air Europa?

I praksis skal det være snakk om et konvertibelt lån på €275 millioner fra Turkish, plus €25 millioner i ny egenkapital.

I tillegg har jo IAG skutt inn ytterligere €16 millioner, for å beholde sin 20% eierandel, samt hovedeier Globalia har gått inn med €65 milloner.

Pengene her skal jo i stor grad brukes til å innfra det statlige redningslånet på €475 millioner.

https://www.aviation24.be/airlines/...stment-from-turkish-airlines-for-26-27-stake/

Spanish carrier Air Europa has accepted an offer from Turkish Airlines to acquire a 26–27% stake in its capital for about €300 million, providing crucial funds to repay its €475 million bailout debt to Spain’s state-owned SEPI.

Back