Air Canada starter Toronto/Montreal - Stockholm ARN

RIBRO

ScanFlyer Gold
Fra juni neste år starter Air Canada Stockholm - Montreal (3 dager i uken) og Stockholm - Toronto (2 dager i uken).

Swedavia skriver:"Kanadas största flygbolag, Air Canada, etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport i juni nästa år. Med två direktlinjer till Toronto och Montreal fem gånger i veckan blir Air Canada ett viktigt tillskott till Stockholm Arlanda och kopplar samman den svenska huvudstaden med Kanada såväl som den nordamerikanska marknaden."

https://www.swedavia.se/om-swedavia...paign=Alert&utm_source=alert&utm_medium=email
 
Re: Air Canada storsatser på Arlanda

Rutetider er som følger
 

Attachments

  • 2023-11-02_14-24-41.jpg
    2023-11-02_14-24-41.jpg
    201.3 KB · Views: 1,124
Re: Air Canada storsatser på Arlanda

Alt med 787-8 ser det ut som

Mets overraskende var at det var mer kapasitet til Montreal enn Toronto. Det er sjeldent utenfor den frankofile sfæren
 
Re: Air Canada storsatser på Arlanda

Det blir ihvertfall ingen codeshare med SAS …. ;).

Litt overrasket, men de ser kanskje muligheter på egenhånd.
 
Re: Air Canada storsatser på Arlanda

CPH-YYZ har vel gått bra i årrekke og det er vel en grunn til at både AC og SK har startet ruter mellom Skandinavia og Canada i senere år.

SK sin Star exit er vel bakenforliggende så det er jo gøy å se at Star selskapene har tenkt å ta opp kampen, vi får håpe de har OSL i tankene etterhvert også.
 
Re: Air Canada storsatser på Arlanda

Air France/KLMs kanadiske CEO ,Benjamin Smith, startet i Air Canada i 1999 og jobbet seg kjapt oppover i selskapet ledelse. Han utmerket seg som en skarp og særdeles dyktig strateg og regnes for å ha vært selve drivkraften bak Air Canada's kommersielle strategi blant annet med suksessen med opprettelse av de tre
hub´ene (Toronto, Montreal og Vancouver), fornye og bygge opp flåten til 350 fly, samt ekspandere både regionalt og internasjonalt.

Han avsluttet karrieren som president i Air Canada i 2018 og gikk da over i jobben som CEO i Air France/KLM, men jeg antar Air Canada har fortsatt hans strategi med å søke etter nye vekstmarked og gjerne tenke litt utradisjonelt.
YYZ og YUL - ARN virker som interessant satsning og burde ha et potensiale med tanke på hvor lite LH som finnes ut i fra Sverige(med over 10 mill innbyggere). Avgangstidene både fra Sverige og Kanada er etter min mening perfekt!

Så skal det jo etterhvert bli interessant å se hvilket trekk SAS/AirFrance-KLM(Benjamin Smith) og SkyTeam besvarer dette med;)
 
Last edited:
Toronto-Stockholm ligger også inne med endring av flytype fra 787-8 til A330-300 til sommeren.
 
Back
Top