• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Berlin vs. Icelandair (evt. andre ideer til enveisbilletter fra NYC til OSL)

Martin

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Sitter og leker med ferieplaner, og ser ut til å "bli nødt til" å velge mellom AB og FI over dammen. Noen synspunkter på hvem av de som funker best i vanlig økonomi? AB vil vel være medlem i Oneworld innen den tid, så der vil jeg i det minste ha en status.

Evt. om noen vet om noen andre gode enveis-dealer fra østkysten på USA (fortrinnsvis New York) hjem til Norge rundt den 23-24/6..
 
Last edited:
Re: Air Berlin vs. Icelandair i Economy

Jeg ville valgt Icelandair jeg, fordi du mest sannsynlig sparer en god del tid på det :)
 
Re: Air Berlin vs. Icelandair i Economy

Jeg ville valgt Icelandair jeg, fordi du mest sannsynlig sparer en god del tid på det :)

Tidsmessig har det veldig lite å si for meg. Med FI drar jeg derfra 20:40, og ankommer OSL klokken 12. Med AB drar jeg 17:30, og lander i ti-tiden på OSL. Oneworld-status får meg til å helle litt mot AB, men jeg er skeptisk til en times connection i Berlin.
 
Jaja, jeg og LN-AØR ville gått for Icelandair uansett :)

Men, jeg lurte på om det kanskje hadde gått å lage til en multicity billett? Du skal vel til Amerika også?
 
Jaja, jeg og LN-AØR ville gått for Icelandair uansett :)

Men, jeg lurte på om det kanskje hadde gått å lage til en multicity billett? Du skal vel til Amerika også?

Jeg heller også mot Icelandair - til tross for at jeg vil ha status hos AB. Nytt land på lista frister også, samt de to ekstra tommene. Skal nok også klare å betale litt ekstra for maten.

Jo, jeg skal til USA før jeg skal hjem igjen, og booker normalt tur-retur når jeg skal dit. Dessverre har awardbilletter hos BA vanskelig for å la seg kombinere med andre billetter, så derfor er jeg ute etter en billig enveisbillett hjem igjen ;)
 
Du får jo med deg en flunkende ny flyplass i Berlin hvis du velger den veien, men 30 tommer er jo ikke akkurat noe stort trekkplaster nei.
 
Den splitter nye flyplassen i Berlin skal ligge der i mange år framover, og jeg skal nok til Berlin igjen. 32 tommer frister mer enn 30, samt at man får en strekk på beina når man er ca. halvveis.
 
Er ikke Airbus A330-200 mer fristende enn Boeing 757-200 da?

Selv hadde jeg nok valgt Air Berlin, bonuspoeng, ny flyplass og tysk service kan ikke Icelandair matche!
 
Er ikke Airbus A330-200 mer fristende enn Boeing 757-200 da?
Hvorfor det? Litt merkelig påstand fra en med ditt nick? ;)
Kan jeg ha to tommer mer beinplass, så plager ikke det meg at det bare er 5 andre seter i bredden


Selv hadde jeg nok valgt Air Berlin, bonuspoeng, ny flyplass og tysk service kan ikke Icelandair matche!

Har jo heller ikke vært på KEF, eller Island i det heletatt. Berlin har jeg vært, men kun på dagens TXL. FI blir jo i så måte mer nytt, sånn geografisk sett.

En negativ ting jeg kan komme på med FI, er at de flyr fra samme terminal som BA på JFK. Jeg har en slags teori om at det kommer til å være helt forferdelig å reise fra en av BA sine bedre amerikanske flyplasser hva innsjekking og lounger angår uten å ha tilgang til det ^_^
 
Hvis ikke poeng, ev lounge på JFK betyr noe , velger jeg anytime 752 over andre... Her om dagen fikk jeg CO til å flytte meg på en tur til USA via FRA med 777 til direkte CO 39 på direkten.

Årsaken jeg booket via FRA var at det var vesentlig billigere . Intet problem å endre til 752 på direkten ved å ringe dem..:D
 
Tips: enveis til DUB fra USA er en god ide. Du kan booke via LHR, FRA etc og bare hoppe av paa connectionpunkt.

Da unngaar du soeplet du her vurderer, opptjener poeng og beholder billig pris
 
Air Berlin har vel fått rimelig blandede kritikker på Long Haul, så jeg hadde vel vært lite i tvil. Hadde blitt FI med en stop-over på Island. Om så bare noen timer. Det er et snabla flott sted. Synes FI også har vært helt ok å fly med. Ikke mer enn ok, men klart ok.

Ellers lukter det vel som om det vanker noen gode ideer i posten over.
 
Ble ikke noe mer imponert over prisene til DUB - et lite hakk dyrere enn prisene til OSL, og så kommer DUB-OSL i tillegg.
 
Nå kommer jeg vel ut som noe vel pro Icelandair, men vil absolutt ikke klassifisert dette som søppel. På økonomi så overgår de alle de amerikanske alternativene og henger ikke noe etter Lufthansa over Atlanteren.

Det er også ned klart raskeste ruten (med ett stopp) og KEF er en meget komfortabel flyplass og mellomlande på.
 
Som Fnate sier her, ABs longhaulflyvinger gir et inntrykk av charterreising med trange og fulle fly med halvdårlig mat. Vurderte selv AB til Miami / San Juan på en reise i april, men falt tilslutt på SAS og US.
 
Ble ikke noe mer imponert over prisene til DUB - et lite hakk dyrere enn prisene til OSL, og så kommer DUB-OSL i tillegg.

Det kommer jo an på hva du sammenligner med. Air Berlin og Icelandair er LCC og vil selvsagt være billig på eveis, men benytter du DUB, kan du reise med feks. BA eller hvem som helst til rundt 600 dollar en vei. Du kan hoppe av på LHR, enveis derfra koster ca 100 dollar. Ingen vits å hoppe helt til DUB

Til OSL skal de store ha 1800 dollar en vei.
 
Nå kommer jeg vel ut som noe vel pro Icelandair, men vil absolutt ikke klassifisert dette som søppel. På økonomi så overgår de alle de amerikanske alternativene og henger ikke noe etter Lufthansa over Atlanteren.

Det er også ned klart raskeste ruten (med ett stopp) og KEF er en meget komfortabel flyplass og mellomlande på.

Du har kanskje ikke fløyet FI på økonomi transatlantisk ? Vanskelig å se at de overgår f.eks. Continental (nå United) når CO flyr nonstop, server mat og drikke uten ekstra betaling (Alkohol fritt) - at FI snakker Islandsk er vel det eneste CO / UA ikke tilbyr.
 
Det kommer jo an på hva du sammenligner med. Air Berlin og Icelandair er LCC og vil selvsagt være billig på eveis, men benytter du DUB, kan du reise med feks. BA eller hvem som helst til rundt 600 dollar en vei. Du kan hoppe av på LHR, enveis derfra koster ca 100 dollar. Ingen vits å hoppe helt til DUB

Til OSL skal de store ha 1800 dollar en vei.

Jeg søkte kjapt på kayak.no, og billigste pris den dagen, var 3692 NOK med Aer Lingus. Billigste allainse-selskap var US via CLT for 3733, CO/UA på 3794, mens den billigste jeg finner med mellomlanding på denne siden av dammen er LX til 3947.

Du har sikkert gode poeng, men jeg er ute etter å komme meg over billigst mulig, og når FI og AB ligger på ca. 3K NOK, så vet jeg ikke om jeg vil betale nærmere 4 for LX til enten ZRH eller DUB, og så enda mer for å komme meg videre.

Jeg er rett og slett ute etter billigste enveisbillett fra NYC til OSL, uten å blande inn flere bookinger, og tror jeg nok skal klare å overleve både FI og AB.
 
God tur :rolleyes: kanskje greit å komme seg ned på landjorda etter en tur i f :p

Hva som er billigst visste du jo før du åpnet tråden...
 
Back
Top