Air Asia med flere flytter over til Don Mueang

Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Jeg synes man flytter fra DMK til BKK og tilbake støtt og stadig. Nordmenn reiser jo for å handle i tax-free, så da satser vel DY på BKK?
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Det er egentlig helt dustete. Don Mueang har ikke kollektivtransport eller togforbindelse til byen - ergo er det noe dritt for alle som lander der, men later til at Bangkok snart har to storflyplasser...
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Det er riktig at DMK ikke har flytog, men den ligger egentlig mere sentralt til enn BKK hvis du skal til sentrum av Bangkok. Nå er det stadig utvikling av skytrain og det kan tenkes at de klarer å knytte DMK til det øvrige nettet. Tiden vil vise hva som skjer. Inntil BKK er utbygd og renovert vil DMK leve.
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Siden det bare er LCC som flyttes over til Don Mueang, så havner vel kanskje Norwegian også der?
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Med store utfordinger i forhold til kapasiteten på Suvarnabhumi, er det bare logisk at Don Mueang gjenåpnes. Og like logisk at dette blir en LCC-flyplass, det er jo svært vanlige at LCC benytter sekundære flyplasser. Og siden man allerede har et kundegrunnalg på 14 mill. pax om alle de 14 selskpene flytter over, tar det nok ikke lang tid før kollektivtrafikken til og fra flyplassen får økt kapasitet.

Men tviler på at DY havner her, det er neppe noe konkurransefortrinn... Ser allerede for meg avisoverskrifter om illsinte og frustrerte førstegangsreisende nordmenn som har blitt akterutseilt fordi de har tatt taxi til feil flyplass;)
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Det er egentlig helt dustete. Don Mueang har ikke kollektivtransport eller togforbindelse til byen - ergo er det noe dritt for alle som lander der, men later til at Bangkok snart har to storflyplasser...

Taxi er billig og det jeg alltid benytter meg av t/r flyplassen, og Don Mueang ligger nærmere sentrum enn Suvarnabhumi, så hvis du ikke har en connection flight skjønner jeg ikke problemet.
Og det er vel heller ikke fullt utbygd togforbindelse mellom BKK og sentrum (?)
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Er Terminalbygget på Dmk slik det var når den var hovedflyplass? Husker det var gode muligheter for loungehopping der.
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Er Terminalbygget på Dmk slik det var når den var hovedflyplass? Husker det var gode muligheter for loungehopping der.

Tror de bare bruker det som var innenriksterminalen foreløpig.
Fløy ned til Krabi eller Phuket med en TG A300 derifra noen måneder etter at den ble gjenåpnet som DMK.
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Vel. Bor du i feil bydel i Bangkok og skal ha en av morgenflyene til Air Asia er dette triste greier. Istedet for en kort tur med flytoget kan du nå stampe med taxi i morgenrushet i timesvis. Bagasjerommene til taxiene er uansett fylt med gasstanker, så med 3 kofferter må du ha en av de få vanene som kjører rundt der.

Skytrain, metro og flytog fungerer utrolig mye bedre enn taxi i Bangkok. Er du der en sjelden gang spiller det ikke så stor rolle, men gjør du det daglig er det noe helt annet...

En hurtigtogsforbindelse nedover kystlinjene hvor det går hundretalls turistbusser i timen fra BKK, hadde revolusjonert transport for både turister og fastboende.

Det og ferdes på asfalt kontra skinner i Thailand har også et annet aspekt da det er vanvittig mange dødsulykker hver eneste dag. Det er rus, det er yrkessjåfører med 48-timersskift og Red Bull i magen, det er dårlig opplæring og høy fart. Det rammer også turister.
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Synes det er litt uklart og har ikke klart å sette meg helt inn i saken, men får selskapene selv velge hvilken av de to flyplassene de vil benytte? Eller flyttes LCC-selskapene (/andre selskaper) med tvang? Nå har jeg ikke vært på noen av flyplassene, men som passasjer ser jeg ikke helt hvorfor jeg skulle ønske å lande og ha avgang på Don Mueang, som for meg virker langt mindre appellerende enn BKK.
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Siden det bare er LCC som flyttes over til Don Mueang, så havner vel kanskje Norwegian også der?

Det må jo være helt naturlig at DY havner på DMK siden alle LCC skal dit. Eller klarer Kjos og smile seg inn på BKK?
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Tja. Si det? Penger?

BKK er sprengt på kapasitet. Jeg tipper Norwegian foreløpig havner på Don Muang.
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Det må jo være helt naturlig at DY havner på DMK siden alle LCC skal dit. Eller klarer Kjos og smile seg inn på BKK?

Men skal alle LCCene dit, eller er det bare snakk om de lokale, som er mitt inntrykk basert på hva som står rundt omkring?
 
Re: Air Asia med flere flytter over til Don Mueang.

Synes det er litt uklart og har ikke klart å sette meg helt inn i saken, men får selskapene selv velge hvilken av de to flyplassene de vil benytte? Eller flyttes LCC-selskapene (/andre selskaper) med tvang? Nå har jeg ikke vært på noen av flyplassene, men som passasjer ser jeg ikke helt hvorfor jeg skulle ønske å lande og ha avgang på Don Mueang, som for meg virker langt mindre appellerende enn BKK.

Jeg var nylig i Thailand, og da stod det en del om dette i avisa (en eller annen engelskspråklig). De selskapene som flytter over til DMK får store rabatter i opptil 3-4 år, så det kan vel være et insentiv også for DY.

Ellers må jeg si at BKK var en drøm å reise inn og ut fra. Togene inn til byen gikk ofte, og suste inn til siste stoppested, uten noe stopp underveis. Passkontroll og sikkerhetskontroll gikk fort og et enormt utvalg av butikker til å drepe tid med om man har lang connectiontid.
 
Last edited:
Back
Top