• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Aftenposten: Slik unngår du bagasjefellen

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Aftenposten: Slik unngår du bagasjefellen

La 13 være et lykketall. Følg disse tipsene for å gi kofferten en problemfri reise.

Skal du ut og fly, er sjansen i høyeste grad til stede for at du får trøbbel med bagasjen. Aldri før har norske reisende opplevd så mye problemer med forsinket bagasje som i 2007, skrev Aftenposten.no tidligere i år.

Ikke nok med at koffertene kan komme på avveie, under en flytur utsettes eiendelene dine for røff behandling. Kofferter, bager og ryggsekker lempes inn og ut av trange lasterom, og sendes rundt på flyplassen i en berg-og-dal-bane av et bagasjesystem.

1. En regner med at koffertens levetid er omkring ti år. Kjøp en trillekoffert med lang garanti som dekker feil på glidelåser, hjul og håndtak. - Vi er veldig glade i høykvalitets kofferter. De er det veldig lite tull med, sier kommunikasjonsrådgiver Camilla Tully i SAS Ground Services, selskapet som håndterer bagasje på vegne av SAS.

Faktisk en del gode råd her :) (selv om det burde være innlysende for de fleste ;)

Aftenposten.no

Re: Aftenposten: Slik unngår du bagasjefellen

Vel ikke for alle tjihi
5. Vinflasker i innsjekket bagasje betyr fort problemer. - Vi er ikke glade i vinflasker i bagasjen. Da er man faktisk erstatningsansvarlig hvis flaskene går i stykker og ødelegger andres bagasje, sier Tully.

Eller hva Tommy777 ;)

Jeg har fått beskjed av tollere på Flesland at innsjekket baggasje ikke skal inneholde kvoten, da det visst nok ikke er lov.

-A

Jeg synes med fordel tollere kunne lese informasjonsbrosjyra som Tollvesenet har gitt ut for reisende. Det er ikke lenge siden jeg traff på en toller som ikke visste hvordan kvota for øl og brennevin kunne kombineres.

Så derfor, over til Tollvesenet:

Du kan gå på grønn sone når du bare har med toll- og avgiftsfrie varer innenfor tillatt kvote og verdigrense, og:

• varene er til deg eller til gave i privat sammenheng og ikke bestemt for salg eller ervervsmessig bruk,
  • du selv bringer varene med deg, enten på deg eller i bagasjen, slik at varene kan legges fram når du passerer tollkontrollen. Varer som sendes, for eksempel som reisegods, vil ikke kunne innføres toll- og avgiftsfritt med mindre du får hånd om reisegodset før tollkontrollen.
Hvis bagasjen har kommet bort og derfor kommer senere, må du gå på rød sone og opplyse hva du har med deg i håndbagasjen og hva som befinner seg i den øvrige bagasjen.

Min utheving. http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=NO#Raud

Jeg har fått beskjed av tollere på Flesland at innsjekket baggasje ikke skal inneholde kvoten, da det visst nok ikke er lov.

Skulle likt å se hvor det står på trykk.

Dette er, som det framgår av linken til toll.no, noe som SAS har bestemt og ikke noe som Tollvesenet har bestemt.

De har vel et annet focus, som det står "farlig gods".....

PA Viking - var ikke SAS sine regler jeg siktet till men Tolleren som sier at det ikke er lov å ha tollfri kvote i innsjekket bagasje, noe som også omfatter tobakk.

Aftenposten har vel rotet med TSA og Amerikanske tollere... Er jo ikke tollerne som har TSA-nøklene (i utgangspunktet...).

Tollerne trenger vel heller ikke nøkkel om de vil se oppi kofferten din.. Når kofferten passerer tollerne, er det vel gjerne i hånda på den som eier den?

Pakker man godt i en "høykvalitetskoffert" så har jeg ikke hatt problemer med opptil 8 flasker vin i en koffert hjem fra USA.

Det er vel det det bunner ut i uansett. Pakk skikkelig i en skikkelig koffert så skal det veldig mye til å få innhold og koffert ødelagt.

Hvor går grensen mellom en "lavkvalitetskoffert" og "høykvalitetskoffert"?! :)
Er ikke en vanlig koffert, type f.eks. Carlton brukbar? Jeg spør litt fordi min nå er 10 år gammel, og jeg har lyst på ny.. :D

Back