AF incident

Jeg erfarer selv også at det har blitt mer og mer turbulens de siste årene. Også nedover Europa, spesielt i sommerhalvåret selvsagt. Jeg har base på Værnes og sør-østlig vind blir mer og mer vanlig og tildels mer intenst. Dette er et fenomen som flere og flere merker seg.

Dette området (den intertropiske konvergenssonen) er vel kjent for å periodevis gi mye og kraftig turbulens og har selv opplevd det noen ganger inn og ut av Brasil.
Dette er et lavtrykksbelte som dannes av svært varm og fuktig luft fra områdene på begge sider av ekvator, og man kan få CB-aktivitet opp til 50.000 fot. (Max cruise høyde for en A330 er 41.000 fot).
Nå i slutten av året har denne konvergenssonen flyttet seg litt sørover, og ligger noenlunde nøyaktig der AF opplevde denne kraftige turbulensen. (Airway UN866 ved DEKON).

Tally-Ho

Jeg lurer på en ting, dette er andre hendelsen med en AF maskin på ganske kort tid, hva med andre som bruker 332 i samme området, TAM, og TAP f.eks har de også like mye problemer med dette?

Jeg erfarer selv også at det har blitt mer og mer turbulens de siste årene. Også nedover Europa, spesielt i sommerhalvåret selvsagt.

Det er nok tilfeldige svingninger. Slikt er neppe målbart utenom nær ekvator. I samme sammenheng kan nevnes at det knapt har vært noen tornadoer her borte etter 2005 (Katrina etc) ... Hadde dette vært trend, ville vi sett flere tornadoer og mer ekstremvær.

Mitt inntrykk, etter å ha jobbet i kabinen i omtrent 7 år, er at det blir mer og mer turbulens for hvert år. Spesielt de to siste årene har det blitt verre.

Er selvfølgelig ikke uenig med din egen oppfattelse, men med så mange tilfeldigheter som spiller inn når man snakker om turbulens, så er det vanskelig å si om det er en trend eller ikke. Under de samme værforholdene kan to fly som flyr samme rute/innflyging/utflyging med bare få minutters mellomrom oppleve helt forskjellige turbulensforhold. Selv om jeg en vinter kan oppleve mindre turbulens enn "normalt", så skyldes det som regel at jeg har hatt fri de gangene det har stormet som verst. Min teori er at man enten jobber på samme rotasjon som dårlig vær, eller jobber motsatt rotasjon. Og da blir turbulensopplevelsen deretter :)

Har det kommet ut noe mer fra AF om omstendighetene? Mayday pga turbulens kan vel være alt fra noe så "ubetydelig" som en skadet passasjer som ikke synes det er nødvendig med setebelte til at de misstenkte at flyet hold på å bryte sammen...

Tror jeg hadde svimt av, jeg..:8: Jeg har litt flyskrekk, så hadde vel aldri turt å sette meg frivillig som passasjer på denne ruten.

Er det snakk om at tropisk storm kan være årsaken?

Om vi holder oss innenfor definisjonen av en "tropisk storm" - så nei. Bare skikkelig heftig vær.

Glenn - tror ikke jeg heller kommer til å sette meg på en trans-atlantisk rute som går over ekvatorale områder i den nærmeste framtid jeg heller... :) Da flyr jeg heller til Nord-Amerika og så sørover kontinentet.

Kan kanskje bringe lys over AF'S tragiske ulykke tidligere i år

On Dec 1st Air France issued a press release confirming the incident in full as reported by The Aviation Herald right from the outset, stating, that the crew initiated oceanic contingency procedures to descend without ATC clearance. The turbulence lasted for about 30 minutes, the flight continued normally thereafter.

According to radar recordings, The Aviation Herald obtained on December 1st, the airplane reached the mainland of Portugal at FL400.

On Dec 7th the French BEA reported, that they have opened an investigation into the incident stating, that the incident may provide further insight into the crash of flight AF-447, see Crash: Air France A332 over Atlantic on Jun 1st 2009, aircraft impacted ocean.

Back