AES i fare???

seatsniffer

ScanFlyer Blue
Dagens oppslag i Sunnmørsposten antyder at noe av trafikken fra AES kan forsvinne om ikke Giske Kommune får fart i pairflyttingen.

Det vittige er at Flyplassjef Hånde antyder at bla Norwegian med 737-800 ikke kan lande på AES om banen blir forkortet med 150m... Trafikken kan heller flyttes til Molde som utvider rullebanen i disse dager.

AES: 2314m rullebane - 150m = 2164m rullebane
MOL: 1980m rullebane

Noen som skjønner logikken?
 
Jeg skjønner i alle fall ikke logikken. Mulig at RW07 på AES har noe kortere effektiv landingsbane, men etter hva jeg har forstått er fremdeles AES sin bane lengre (effektiv) en MOL sin utvidede. Rett meg om jeg tar feil :8:

Og jeg stiller meg uforstående til hvordan noen får det regnestykket seatsniffer postet over til å gå opp :question:
 
Last edited:
2164m er da ikkenoe problem for en 738. Litt restriksjoner blir det nok, men saa lenge de ikke skal ha fuel til mer enn en time eller to, burde det for det meste gaa greit.

Det er vel foroevrig takeoff-restriksjoner de snakker om - ikke landing ...
 
Det er en del andre faktorer som spiller inn når man beregner hvor lang bane som er påkrevd under avgang/landing, bl.a. hindringer i utflygingssektoren. Og der kan det nok tenkes av radiomasta teller inn.

Eller må DY beholde noen av dagens maskiner fordi 737-800 ikke kan brukes på alle innenriks-destinasjonene på vinterstid.
 
Rullebanen på AES er jo også merkelig med at det er høyest på midten. Jeg har flydd med BU sin 734 fra AES og det gikk fint med 150+ PAX...
 
Har da flydd flere ganger med 737-800 fra og til Vigra... Men det er vel fullastede Syden-fly han refererer til?
 
Har vært inne på molde-airport.com og sett hva enml skriver der om de ulike banelengdene. Virker som denne diskusjonen blir kortere hvis dere ser der.....!
 
Back
Top