«Aeroflot Shuttle» - Moskva - St. Petersburg

Trdfly

Moderator
Staff member
Medlem
«Aeroflot Shuttle» - Moskva - St. Petersburg

Aeroflot kjører virkelig på med frekvens mellom Moskva og St.Petersburg … på bekostning av mindre fly. SVO-LED opereres så å si bare av 738/320/321 i dag, mens de nå setter inn mindre SU9 og enkelte avganger 321. Dermed blir det ikke den store økningen i kapasitet, men frekvensen økes betraktelig. For VKO-LED blir det en real økning, da SU9 brukes som før både før og etter frekvensøkningen. Spørs om SU trenger disse 738/320/321-maskinene på lengre flighter pga delemangel på større fly?
Aeroflot Russian Airlines from June 2024 is launching "Aeroflot Shuttle" program on its key Moscow – St. Petersburg route, as the airline streamlines operation from both Sheremetyevo and Vnukovo with fixed schedule. Aeroflot Mainline will operate Airbus A321 aircraft on selected service to/from Sheremetyevo (schedule highlighted in bold below), while Rossiya Sukhoi SuperJet SSJ100 aircraft operates the rest of the service. Combined service from Sheremetyevo and Vnukovo will see the carrier offering 70-71 daily flights instead of 33-34.

The key highlight of the Shuttle program features the introduction of new baggage-free Economy Shuttle fare, with flexibility to change flights 12 hours before/after the original ticketed time without additional charge.

Following schedule is based on the week of 03-09JUN24. Schedule and aircraft variation may apply on certain periods.

SE LENKE FOR RUTETIDER
https://www.aeroroutes.com/eng/240514-sujun24shuttle
 
Re: «Aeroflot Shuttle» - Moskva - St. Petersburg

46 daglige på en enkelt rute (SVO-LED) hos 1 selskap må være en ny rekord.
Er det grunnlag for det? Aeroflot har vel konkurranse mot andre flyselskaper også (ink S7) og høyhastighetstog.

SYD-MEL har vel flere avganger men det er vel fordelt over minst 3 selskaper.
 
Re: «Aeroflot Shuttle» - Moskva - St. Petersburg

46 daglige på en enkelt rute (SVO-LED) hos 1 selskap må være en ny rekord.
Er det grunnlag for det? Aeroflot har vel konkurranse mot andre flyselskaper også (ink S7) og høyhastighetstog.

SYD-MEL har vel flere avganger men det er vel fordelt over minst 3 selskaper.

Tror det er rekord, men Jeju-Seoul Gimpo har over 90 daglige, men fordelt på 6 flyselskap
 
Re: «Aeroflot Shuttle» - Moskva - St. Petersburg

Tror det er rekord, men Jeju-Seoul Gimpo har over 90 daglige, men fordelt på 6 flyselskap

Bangkok Phuket fløj før Phuket med op mod 50 daglige afgange fordelt på Thai gruppen og jeg tror en 3-4 yderligere selskaber.

Vi ser også at Beijing - Shanghai og BOM - DEL ser meget befærdede.

Internt i Europa så man før Covid-19 at Berlin - Frankfurt blev fløjet med 30 minutter drift i myldretiden og timedrift uden for myldretiden af Lufthansa, og Madrid - Barcelona mellem Iberia, Vueling, og nogle flere går også med meget høj frekvens.

I Sydamerika ser man eksempelvis Lima - Cuzco og Sao Paulo - Rio De Janeiro går med ufattelig høj frekvens.
 
Re: «Aeroflot Shuttle» - Moskva - St. Petersburg

Kan umulig tro at dette er lønnsomt for Aeroflot, togforbindelsen mellom de to byene har blitt meget bra etter Sapsan togene kom.
Også MAD-BCN har jo blitt kraftig utkonkurrert av toget. PEK-SHA også vil jeg tro, det kinesiske høyhastighetsnettet har jo nærmest vokst eksponentielt.
 
Re: «Aeroflot Shuttle» - Moskva - St. Petersburg

Kan umulig tro at dette er lønnsomt for Aeroflot, togforbindelsen mellom de to byene har blitt meget bra etter Sapsan togene kom.
Også MAD-BCN har jo blitt kraftig utkonkurrert av toget. PEK-SHA også vil jeg tro, det kinesiske høyhastighetsnettet har jo nærmest vokst eksponentielt.
Enig med deg her, skjønner ikke helt at dette er lønnsomt for Aeroflot da høyhastighetstoget ser ut til å bruke 3,5 t på samme strekning. Men nå betyr kanskje ikke lønnsomhet eller vanlig økonomi så mye i et statseid (ca 70%) selskap i et land som Russland.
Det sies at under 4t så slår toget (ut) flyet.

I tillegg til andre flykonkurrenter på samme strekning.
 
Re: «Aeroflot Shuttle» - Moskva - St. Petersburg

Enig med deg her, skjønner ikke helt at dette er lønnsomt for Aeroflot da høyhastighetstoget ser ut til å bruke 3,5 t på samme strekning.
Det sies at under 4t så slår toget (ut) flyet.

I tillegg til andre flykonkurrenter på samme strekning.
Skal jo sies at også det russiske jernbanenettet også er rammet av sanksjoner. Særlig på de mer moderne delene av den russiske jernbaneflåten er det nok en del vestlige ting. Sapsan settene ble vel delvis bygget av Siemens.

Sent fra min SM-S911B via Tapatalk
 
Back
Top