• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Aeroflot DC-8

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Er det noen som vet noe mer om bakgrunnen og historien rundt denne mildt sagt spesielle Aeroflot-maskinen? Såvidt jeg kan se av reg-detaljer hadde den sommerjobb hos Aeroflot/Armenia Airlines i juni og juli 1991, men det er lite info ellers.
 

Attachments

  • Aeroflot DC-8.jpg
    Aeroflot DC-8.jpg
    65.9 KB · Views: 246
er vel cn 45912 del 67 to eastern. har vært innom air jamaica , capitol air .Eagle air arnaflug , nationair, reg 5n has fra 81 til 91 aeroflot armenia , pluna fra 1191. conv to freighter 0994, buffalo aw b/u canc reg 2012
 
Er det noen som vet noe mer om bakgrunnen og historien rundt denne mildt sagt spesielle Aeroflot-maskinen? Såvidt jeg kan se av reg-detaljer hadde den sommerjobb hos Aeroflot/Armenia Airlines i juni og juli 1991, men det er lite info ellers.

August til november, iflg Planelogger. Må ha vært en form for joint venture. 5N er Nigeria, men jeg ser ingen spor etter nigerianske operatører eller eierskap. Høres ut som en shady deal .. :D
 
Er det noen som vet noe mer om bakgrunnen og historien rundt denne mildt sagt spesielle Aeroflot-maskinen? Såvidt jeg kan se av reg-detaljer hadde den sommerjobb hos Aeroflot/Armenia Airlines i juni og juli 1991, men det er lite info ellers.

August til november, iflg Planelogger. Må ha vært en form for joint venture. 5N er Nigeria, men jeg ser ingen spor etter nigerianske operatører eller eierskap. Høres ut som en shady deal .. :D
ser ut som den kan ha vaert en maskin som ble brukt under oppstart av Aeroflot - Armenia, muligens til europeiske destinasjoner og muligens til USA ogsaa (ser bilder av den paa Shannon som var Aeroflot Hub).

Uten at jeg finner en direkte sammenheng, er det en fyr ved navn Shimon Lahel / Simon Spitz som oppfyller LN-MOW’s antydninger om shady deals - Simon Spitz har lenge vaert involvert i Armenia’s forskjellige flyselskap, han har ogsaa rotet en del med DC-8’ere (mest planer om diverse ShadyAirline).

Det finnes jo modell av denne maskinen ogsaa og den beholdt jo deler av livery ganske lenge inkludert logo’en i halen.
 
Back
Top