Ad-hoc chartere - 2023/2024/2025

Forrige uke tok 1 stk Atlantic Airways 32N og 2 stk Airseven 73H Bodø/Glimt-supportere ned til LTN, og Bodø/Glimt reiste ned med Comlux Malta i en 737-500.

I dag kom Tottenham opp fra LTN med Klasjet i en 737-300, i morgen kommer Airseven med en 737-800, sikkert med supportere.

SK7081 er i skrivende stund på vei fra LYR til OSL. Jeg går ut fra at det er kongeparet som skal hjem igjen etter turen til Nord-Norge, Bjørnøya og Svalbard.

SK7081 er i skrivende stund på vei fra LYR til OSL. Jeg går ut fra at det er kongeparet som skal hjem igjen etter turen til Nord-Norge, Bjørnøya og Svalbard.

Det er vel litt tidlig - programmet tilsier at de besøker Svalbard fram til 17. juni

Han reiser forøvrig med Kongeskipet, så det er vel trolig han drar sørover på samme måte.

Ser du fikk svar :)

SAS ser ut til å ha kapret en stor del av chartrene til Svalbard i sommer, Enter Air har tydelig mindre chartre enn tidligere sommere.

Han drar nok med fly tilbake på grunn av nevnte statsråd. Kongen pleier jo å bruke rutefly når han kan så tipper han tar flyet SAS maskinen 14.55 tilbake i morgen eller eventuelt 10:45

De pleier ikke, eller har vel "aldri" chartret et helt SAS fly?
Alle kongene inkl Kong Harald har vel chartret hele SAS fly ifb større besøk både i inn og utland.
Da tar man med og selger seter også til dem som følger Kongen på tur som presse, politikere, forretningsfolk osv...
Du har bilder og videoer fra mottakelser ved statsbesøk i utlandet hvor SAS flyet helt tydelig er charter fordi den ankommer VIP-terminalene eller MIL flyplasser. Også med Kong Harald.
Men dette har blitt mindre vanlig de siste par årene (vil si siden 2012) både pga moderniseringen av Kongehuset (bli mer folkelig og økonomisk) men også fordi Kongen drar skjeldnere på langturer.
Og jeg er nokså sikker på at slottet har en egen stående avtale om charterfly fra enten SAS eller Norwegian hvis det skulle være behov for det.

Og denne Svalbard turen kan godt være et slik tilfelle (lav sjanse imo) pga det dårlige flytilbudet, få ledige seter for Kongens følge og pga Svalbards geografiske beliggenhet.
Vi får se etter om det dukker opp et uanmeldt fly på LYR i morgen eller onsdag.

Last edited:
Back